Hur står sig äldre hojar (8-10 år gamla) mot dagens ?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Sitter och velar fram och tillbaka hur man skall göra.. Vilken hoj man ska välja etc. Radfyra eller V-twin. Försäkringar bryr jag mig inte så mkt om, kör oftast trafik. Fast väljer jag en ny hoj vill man ju gärna ha åtminstone halvförsäkring.

Om man t ex tar en R1a, kom ju -98, nästan 10 år sen. Tycks ha ganska bra effekt/kg, bra bromsar, chassie? Är det stor skillnad mot en helt ny hoj, med likvärdig förare?

Det står lite mellan en R1a, eller Mille. Mille har jag haft.. Tyckte om den skarpt, saknade lite toppeffekt. Cbr 929 kändes ok, lite för tam kanske.

Man vill ju ha en hoj som är up-to-date. Men om jag ska köra trafikförsäkring, och komma lindrigt undan ekonomiskt, så kanske en äldre R1a vore något?

Finns det några andra alternativ?

Eller är det såpass stor skillnad att 50,000 kr extra på en ny hoj, gör det värt att köpa en -04/05/06 r-hoj.

Hur resonerar ni som går i köpa-ny-hoj-till-våren-tankar ??

Peace

Jag kan byta min r1 05 mot din merca sl55 amg, det är kattersättare,devil slipon,k&n filter och pc3 på den,lovar att den krossar det mesta,såja sluutsnackat hämta pappren så byter vi,dina problem är ute ur världen :tummenupp sååååå lilla gobben inte tveka sig nuuuu,om du tvekar så sääär jag halsen dirrekt!

R-1000 skrev:
2042544 Jag kan byta min r1 05 mot din merca sl55 amg, det är kattersättare,devil slipon,k&n filter och pc3 på den,lovar att den krossar det mesta,såja sluutsnackat hämta pappren så byter vi,dina problem är ute ur världen :tummenupp sååååå lilla gobben inte tveka sig nuuuu,om du tvekar så sääär jag halsen dirrekt!
Haha duyi tro du e tuff nu, inte sitta sej där å spela fvoll goppe. Du e zigenare ;)

..har du hojjen på annons ? eller var bara ett byte av intresse :)

IronMike skrev:
2042510 Sitter och velar fram och tillbaka hur man skall göra.. Vilken hoj man ska välja etc.

Nej, det gör inte så stor skillnad om hojen är ett eller åtta år gammal. Kolla på dantheman, han kör skjortan av de flesta med sin gamla R1. Jag kör skjortan av de flesta med en CBR600 från före sekelskiftet. En R1 98 till 01 är fullt tillräcklig för allt du kan tänkas vilja göra på gatan. Köp en äldre hoj och ha mer pengar till bensin, för ju mer bensin du gör av med, desto snabbare blir du.

Nej, jag har inte hunnit köra in den,den är sprillans, och på nån annons finns den inte,jag hade tänkt köra med den i sommar,men om du vill byta sig lite grejer så skulle jag inte säga nej till den snygga messan!den kostar ju bara en mille mer än rettan hihi,jag tänkte bara lura sig lite folk :tomten

Mattias skrev:
2042557 Nej, det gör inte så stor skillnad om hojen är ett eller åtta år gammal. Kolla på dantheman, han kör skjortan av de flesta med sin gamla R1. Jag kör skjortan av de flesta med en CBR600 från före sekelskiftet. En R1 98 till 01 är fullt tillräcklig för allt du kan tänkas vilja göra på gatan. Köp en äldre hoj och ha mer pengar till bensin, för ju mer bensin du gör av med, desto snabbare blir du.
Klockrent =)

Man blir nästan lite inspirerad av dtm, drivers skills...dock vill jag ha en blå, var ju drömmen när den kom. Antar att du testat den? Lättkörd/smidig?

Har bara provsuttit en R1a... Pengar till bensin kommer behövas.

:3freak

R-1000 skrev:
2042561 Nej, jag har inte hunnit köra in den,den är sprillans, och på nån annons finns den inte,jag hade tänkt köra med den i sommar,men om du vill byta sig lite grejer så skulle jag inte säga nej till den snygga messan!den kostar ju bara en mille mer än rettan hihi,jag tänkte bara lura sig lite folk :tomten
Avesta, oikey, pbra, har mina zigenarpolare där, shå pherfecct.

:hihi

IronMike skrev:
2042566 Klockrent =)

Man blir nästan lite inspirerad av dtm, drivers skills...dock vill jag ha en blå, var ju drömmen när den kom. Antar att du testat den? Lättkörd/smidig?

Har bara provsuttit en R1a... Pengar till bensin kommer behövas.

:3freak

Jag har haft två R1-or själv. Bra skit, bara att köpa.

Mattias skrev:
2042574 Jag har haft två R1-or själv. Bra skit, bara att köpa.
Coolt =) ..."säg farväl till din R1a nu roller" :hihi ..ja uppenbarligen går dom att köras rätt kvickt med. Verkar vara mkt hoj för pengarna..och fortfarande helt rätt utseende.

Fan vad sugen man blir nu...

Hur är bromsar osv? .. kan det vara rekomenderat å chaka en styrdämpare? Åkte bulten herromdagen, med bil - för att få lite sommarkänsla. Det var en hel del nya trasiga partier på vägsträckan :(

Nä, gamla hojar är bara skit :rolleyes: Jag har en 11 år gammal hoj och jag åker inte ifrån NÅGON...Möjligtvis de polare som kör Custom och Offroad då :arsele

Performance Bikes gjorde några jämförelser nyligen där just "normala" förare lyckades få bättre tider på deras testbana just med på R1 -98 än på R1 -05.

En rutinerad RR-förare fick dockbättre tider på 2005an.

Föraren är den viktigaste faktorn!

Sedan verkar det vara ganska liten skillnad mellan en R1 från -98 och en från -03.

Jag hittade en test i engelska Superbike där man testade GSX-R 1000 K3 mot GSX-R 1100 -91 och ZX6R -03 mot GPZ 600 -86.

K3:an var 15 % bättre i snitt än GammelGixxern i prestanda och bromsar, så skilnaden är inte så stor. Det var visserligen den sista modellen av de oljekylda GSX-R med USD-gaffel, Nissin 4-kolvsok och 149 hk men ändå.

ZX6R krossade dock GPZ 600, den var i snitt 40 % bättre än GPZ från 1986.

Här är varvtiderna från testet:

GSX-R 1000 K3 1.17.4 min i snitt.

GSX-R 1100 -91 1.19.8 min i snitt.

ZX-6R -03 1.18.6 min i snitt.

GPZ 600 -86 1.31.2 min i snitt.

xyx skrev:
2042838 Performance Bikes gjorde några jämförelser nyligen där just "normala" förare lyckades få bättre tider på deras testbana just med på R1 -98 än på R1 -05.
En rutinerad RR-förare fick dockbättre tider på 2005an.
Med andra ord kan en mindre bra förare köra fortare på en R1 -98 än på en R1 -05 medan en riktigt bra förare kör fortare på en R1 -05.
Ganska intressant med tanke på inläggen ovan :hihi

JT skrev:
2042967 Föraren är den viktigaste faktorn!

Sedan verkar det vara ganska liten skillnad mellan en R1 från -98 och en från -03.

Jag hittade en test i engelska Superbike där man testade GSX-R 1000 K3 mot GSX-R 1100 -91 och ZX6R -03 mot GPZ 600 -86.

K3:an var 15 % bättre i snitt än GammelGixxern i prestanda och bromsar, så skilnaden är inte så stor. Det var visserligen den sista modellen av de oljekylda GSX-R med USD-gaffel, Nissin 4-kolvsok och 149 hk men ändå.

ZX6R krossade dock GPZ 600, den var i snitt 40 % bättre än GPZ från 1986.

Här är varvtiderna från testet:

GSX-R 1000 K3 1.17.4 min i snitt.

GSX-R 1100 -91 1.19.8 min i snitt.

ZX-6R -03 1.18.6 min i snitt.

GPZ 600 -86 1.31.2 min i snitt.

Okej =) inte såå stora skillnader mao.. Kan inte bestämma mig. Känner nästan mer för en "slit å släng hoj" R1 årsm ca 50,000 istället för 100,000 kr på en nyare, så får man mer pengar över till annat ... men kan ändå åka fort, utan att skämmas för utseendet.

Just R1an känns tidlös. Den såg grym ut när den kom, och jag tycker den är mer iögonfallande än de flesta nyare hojjarna.

:yoparty

Känns som att skillnaderna inte motiverar mellanskillnaden på en R1 00 jämfört med 06 ?... satsa på att kunna köra ordentligt istället =) dtm är ju kung av bulten på r1 98

:yoparty

Mattias skrev:
2042557 Nej, det gör inte så stor skillnad om hojen är ett eller åtta år gammal. Kolla på dantheman, han kör skjortan av de flesta med sin gamla R1. Jag kör skjortan av de flesta med en CBR600 från före sekelskiftet. En R1 98 till 01 är fullt tillräcklig för allt du kan tänkas vilja göra på gatan. Köp en äldre hoj och ha mer pengar till bensin, för ju mer bensin du gör av med, desto snabbare blir du.

Förbannat kloka ord :fakta

Kapten Blåskägg skrev:
2045196 Förbannat kloka ord :fakta
:pannkyss

det står lite mellan en R1 00/01 där nånstans .. eller mille 02. Helt olika hojjar. Vad tusan ska man välja.. Har haft mille, haft radfyra. För och nackdelar. Går fan inte att bestämma sig :S :4skrika

IronMike skrev:
2050627 :pannkyss

det står lite mellan en R1 00/01 där nånstans .. eller mille 02. Helt olika hojjar. Vad tusan ska man välja.. Har haft mille, haft radfyra. För och nackdelar. Går fan inte att bestämma sig :S :4skrika

Är nybörjare och har inte kört dessa två så jag kan inte ge dig några råd Micke.
Men det är ju bara att köpa en, sälj och köp en annan om du ångrar dig :tummenupp

IronMike skrev:
2042510 Sitter och velar fram och tillbaka hur man skall göra.. Vilken hoj man ska välja etc. Radfyra eller V-twin. Försäkringar bryr jag mig inte så mkt om, kör oftast trafik. Fast väljer jag en ny hoj vill man ju gärna ha åtminstone halvförsäkring.

Om man t ex tar en R1a, kom ju -98, nästan 10 år sen. Tycks ha ganska bra effekt/kg, bra bromsar, chassie? Är det stor skillnad mot en helt ny hoj, med likvärdig förare?

Det står lite mellan en R1a, eller Mille. Mille har jag haft.. Tyckte om den skarpt, saknade lite toppeffekt. Cbr 929 kändes ok, lite för tam kanske.

Man vill ju ha en hoj som är up-to-date. Men om jag ska köra trafikförsäkring, och komma lindrigt undan ekonomiskt, så kanske en äldre R1a vore något?

Finns det några andra alternativ?

Eller är det såpass stor skillnad att 50,000 kr extra på en ny hoj, gör det värt att köpa en -04/05/06 r-hoj.

Hur resonerar ni som går i köpa-ny-hoj-till-våren-tankar ??

Peace

köp en gammel retta klart mest hoj får hyffsade pengar.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul