Hur ställer sig FB till detta tilvägagångssättet?

xLnT

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
Kawasaki ZX6R -05
Hej..
Jag är en 23årig (snart 24) kille som bor i centrala Malmö..
Jag köpte en Yamaha R6:a i Juni i år.. och valde att försäkra den hos Folksam.

Detta skulle kosta 18.000:- /halv/helår för mig, lite dyrt men jag tog den (billigaste alternativet).

När säsongen är över hade jag tänkt sälja denna motorcykeln till min flickvän/pappa/bror och därmed säga upp försäkringen.
Jag hade då tänkt ha denna motorcykeln i ett garage (privat) och med larm samt grova lås, och inte teckna någon föräkring alls för denna.

När sen säsongen börjar dra igång tänkte jag köpa tillbaka motorcykeln, och teckna en ny försäkring, är det då troligt att försäkringsbolaget nekar mig en försäkring på den motorcykeln?
Eller har de inte så bra koll på detta?

Då borde ju premien vara lägre eftersom jag är ett år äldre och har haft kortet ett år längre.

Jag vet att detta är moraliskt fel.. men det finns ju många anledningar till att jag skulle behöva sälja min motorcykel.. och att jag inte vill sälja den till vem som hellst, för att vid ett senare tillfälle när jag har råd att ha en motorcykel köpa tillbaka den älsklingen jag en gång köpte.

Så vad som är rätt och fel går inte att disskutera, då detta är högst individuellt, vilken moral man har. så snälla skippa dessa åsikter.

Jag ser på saken som att tard e ut ocker priser på oss unga får de räkna med denna typ av händelse, även om jag förstår FB tankegångssätt.

En garageförsäkring kostar inte mycket, typ 100 spänn i månaden eller nåt brukar det vara. Så varför byta ägare isåfall? För att få avsluta försäkringen och få billigare nästa år antar jag?

För att helt slippa försäkringen i vinter och för att få en villigare nästa säsong.. är tanken.

xLnT skrev:
2322703 Hej..
Jag är en 23årig (snart 24) kille som bor i centrala Malmö..
Jag köpte en Yamaha R6:a i Juni i år.. och valde att försäkra den hos Folksam.

Detta skulle kosta 18.000:- /halv/helår för mig, lite dyrt men jag tog den (billigaste alternativet).

När säsongen är över hade jag tänkt sälja denna motorcykeln till min flickvän/pappa/bror och därmed säga upp försäkringen.
Jag hade då tänkt ha denna motorcykeln i ett garage (privat) och med larm samt grova lås, och inte teckna någon föräkring alls för denna.

När sen säsongen börjar dra igång tänkte jag köpa tillbaka motorcykeln, och teckna en ny försäkring, är det då troligt att försäkringsbolaget nekar mig en försäkring på den motorcykeln?
Eller har de inte så bra koll på detta?

Då borde ju premien vara lägre eftersom jag är ett år äldre och har haft kortet ett år längre.

Jag vet att detta är moraliskt fel.. men det finns ju många anledningar till att jag skulle behöva sälja min motorcykel.. och att jag inte vill sälja den till vem som hellst, för att vid ett senare tillfälle när jag har råd att ha en motorcykel köpa tillbaka den älsklingen jag en gång köpte.

Så vad som är rätt och fel går inte att disskutera, då detta är högst individuellt, vilken moral man har. så snälla skippa dessa åsikter.

Jag ser på saken som att tard e ut ocker priser på oss unga får de räkna med denna typ av händelse, även om jag förstår FB tankegångssätt.
funkar skit bra.. säljer min hoj till farsan varje höst..

DSet kan oxå bli så istället att premien går upp efter varjegång du teckanar ny försäkring då bolag oftats höjer sina premier från år till år :rolleyes:

är man inte tvungen o ha minst garageförsäkring? :va

ozeo skrev:
2323315 är man inte tvungen o ha minst garageförsäkring? :va
Nope.

Ang sälja hojen funkar nog bra, förra ägaren till brorsans hoj sålde den varje höst till farsan och köpte tillbaks den till våren, så nu har hans hoj onormalt många ägare :hihi

ozeo skrev:
2323315 är man inte tvungen o ha minst garageförsäkring? :va

Jo, man måste väl ha någon försäkring sålänge hojen inte ar avställd? Annars blir det väl böter och grejer? :va Men man kan ju alltid ställa av den vid ägarbytet såklart. :)

Har själv funderat på att göra så! Har if honda försäkring. Vet inte om dom har delat summan i 12 mån eller om dom som trygghansa har högra månadskostnad under sommaren och sjunker mot hösten.

Så länge ett fordon är påstält måste man lägst ha trafikförsäkring, annars kommer det snart ett dyrt inbetalningskort från (här på sporthoj) välkända trafikförsökringsfonden. Är fordonet avställt behövs ingen försäkring, kan dock vara lämpligt med en avställningsförsäkring (garageförsäkring).

Dom försäkringar jag har haft brukar jag bara säga upp på hösten, sen tecknar jag en ny på samma eller nåt annat billigare bolag på våren. Har inte haft några problem med det.

Henken78 skrev:
2323537 Dom försäkringar jag har haft brukar jag bara säga upp på hösten, sen tecknar jag en ny på samma eller nåt annat billigare bolag på våren. Har inte haft några problem med det.

Det finns försäkringar som man tecknar sig för hela året, och då kan man inte bara ställa av fordonet och få pengar tillbaka.

teckna en garage försäkring, kostar inte mycket, då är hojen försäkrad sen i vinter, och det kommer du tacka dig för om den skulle bli snodd eller dylikt i vinter

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT