Hur ställer man in accpumpen på TM40?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Sitter på en XR 650. Är ju en plastmedbringare som trycker ner pumpstaget.

är lite fundersam på hur långt den ska tryckas ner.. Ger man full gas kan man fortfarande trycka staget vidare en bra bit. Nån som tänkt på samma sak?

HenRRik skrev:
är lite fundersam på hur långt den ska tryckas ner.

...så att du får optimalt gassvar, dvs varken för klent eller för fett vid det varvtalsområde du brukar skafta fullt. Du lär upp i bänk för att få transientsvaret optimalt. Gör du det själv är väl bakhjulstendensen en bra mätare hur pass bra gassvar du har. Ax-pumpen brukar man väl annars plocka bort när man väl vant sig vid flatslideförgasarnas egenskaper.

HenRRik skrev:
2224073 Sitter på en XR 650. Är ju en plastmedbringare som trycker ner pumpstaget.

är lite fundersam på hur långt den ska tryckas ner.. Ger man full gas kan man fortfarande trycka staget vidare en bra bit. Nån som tänkt på samma sak?

Förädlade min Duke med likadan fugge och funderar på exakt samma sak.
Kanske lika bra att koppla bort den istället för att försöka ställa in den på måfå.
Försöker som bäst att hitta rätt bestyckning, upp till 3/4 gas drar den bra men gasar jag fullt tvekar den lite, om jag lättar lite på gasen kommer den igen.
Ändå kör jag med 148 main jet.
Kanske ingen höjdare o ha acc pumpen ikopplad samtidigt som man försöker hitta fätt bestyckning??
För övrigt funkar den bra, mer mos i mellanregistret,går att dra ytterligare 500 rpm, och drar bra upp till 170.

Varför montera annan (bättre) förgasare om man ska ställa in den på måfå och inte använda de funktioner som den har. Finns bara ett sätt o få till det riktigt bra, bänkning!! Flatslideförgasare ska ha acc-pump, that's it. Kan skafta fullt med min från tomgång på hög växel och hojen fullkomligt bara exploderar iväg. :tummenupp

Wheeliedevil skrev:
Flatslideförgasare ska ha acc-pump, that's it. Kan skafta fullt med min från tomgång på hög växel och hojen fullkomligt bara exploderar iväg. :tummenupp

Hanterar man flatslide-förgasaren rätt behöver man inte ax-pump, det är när man har blivit van med CV-förgasare man behöver hjälp med en ax-pump. Det är iaf väldigt lätt att sura ner en axpump'ad hoj. Gå runt i depån och drar 10 ggr i gashandtaget på konkurrenterna du inte vill ska köra nästa heat. :tummenupp

Så man ska inte kunna ge fullt från botten/mitten då? Det handlar bara om att ställa in det riktigt så man kan ge fullt i alla lägen utan att riskera en high-sider eller liknande bara för att hojen "stallar" i utgången vid pådrag.

Last edited:
andersbrink skrev:
2226360 Hanterar man flatslide-förgasaren rätt behöver man inte ax-pump, det är när man har blivit van med CV-förgasare man behöver hjälp med en ax-pump. Det är iaf väldigt lätt att sura ner en axpump'ad hoj. Gå runt i depån och drar 10 ggr i gashandtaget på konkurrenterna du inte vill ska köra nästa heat. :tummenupp

Kan du förklara det där för oss som inte förstår :tomten För mig är det snarare så att jag blivit van vid ax-pump och anpassar mig efter den, hur ska jag göra för att "hantera den rätt" menar du? Vad är den stora skillnaden på CV och Flatslide?

andersbrink skrev:
2224378 ...så att du får optimalt gassvar, dvs varken för klent eller för fett vid det varvtalsområde du brukar skafta fullt. Du lär upp i bänk för att få transientsvaret optimalt. Gör du det själv är väl bakhjulstendensen en bra mätare hur pass bra gassvar du har. Ax-pumpen brukar man väl annars plocka bort när man väl vant sig vid flatslideförgasarnas egenskaper.

jag justerade o donade på gehör o nu går den fint. Tänkte bara om det fanns någon grundinställning el. likn.

vilken skillnad mot orig. gasaren! Den är ju knappt användbar som dörrstopp ens. Att dom inte satte på en riktig gasare från början på en hoj som är så bra i övrigt..?

Hur justerade du,rent konkret alltså? Så att acc-pumpen "slår till tidigare eller senare, eller hur justerade du? I vilket "hack" har du nål clipset? Mycket tacksam för hjälp!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT