Hur spola kylaren på Audi A4?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Då var det dags igen!
Motorlampan på A4:an började lysa ikväll... Efter snabb felsök såg jag att någon bajsat i kylaren! :mad:

Det verkar, efter lite snabbt googlande, som att jag har blandat röd och blå GLYKOL, fått rost och äckel i systemet vilket nu behöver tömmas och spolas.

Hur gör jag? Någon som råkat ut för samma skit?

Och kanske det viktigaste... Går det att köra med ändå?
Är väldigt beroende av bilen då jag har brandjour i veckan.

Edit: Kollat oljan nu och den är inte skummad, och det var inte för lite kvar heller.

Tog en bild på härligheten också, ber om ursäkt för oskärpan...
 

Bifogat

  • bild-2.jpg
    bild-2.jpg
    225.2 KB · Visningar: 2,152
Last edited:
gick den varm då?
annars ska väl inte motorlampan lysa?
brun kan den va ändå. vattnet alltså.
men är de kladdigt som bajs skulle man fundera lite extra. :va

en hoppas jag du menar röd o blå glykol o inte spolarvätska. :tungan
 
Nej, varm var den inte direkt.. Den gick jämnt och bra också vad jag kunde känna...

Känns som att man skulle rensa ur skiten som finns i systemet nu, och fylla på med fräsha grejer. Du råkar inte veta var avtappningen sitter?
 
Last edited:
Töm systemet, spola med vatten. fyll med vatten och varmkör för att därefter tömma och fylla med glykol. Geggigt kan det bli om man blandar olika sorter...
 
Ser det inte ut så om det läcker ut olja i vattnet? Tänker i banorna topplockspackning..
 
Ser det inte ut så om det läcker ut olja i vattnet? Tänker i banorna topplockspackning..

Blir brun gegga i systemet om man blandar fel glykolsorter med varandra såvitt jag läst.

Det är bara te o koppla bort lite kylarslangar här o var o spola rent skiten.
 
Tackar för snabba svar!

Ska kolla runt lite på audiforumet, men det känns alltid som att sporthoj kommer först oavsett vilka frågor man har..!

Ska kolla oljan imorn igen, i dagsljus. Men jag tror som en del av er andra att det kan vara två glykolsorter som ställt till det.

Skulle lika gärna kunna vara något annat som motorlampan lyser för. Har inte kollat glykolen på ett tag, kan ju varit nerbajsad länge...

:Bugar Sporthoj är bäst!
 
hur ska motorlampan veta att de är brunt klegg i din kylare?
tror inte de är därför :va
 
hur ska motorlampan veta att de är brunt klegg i din kylare?
tror inte de är därför :va

Skulle mycket väl kunna vara brunt klägg i kylarvattnet som gör att motorlampan lyser.
Brunt klägg i kylarvattnet = dåligt flöde av kylvatten = motorn går varmare än den ska = motorlampan lyser.
Nu behöver det ju inte vara det, säger att det skulle kunna vara så.

Oavsett, han bör byta ut det bruna klägget mot något mer lättflytande, typ vatten med glykol i sig.

Som nån redan skrivt:
1) av med en kylarslang o tapp ut så mycket skit-kylarvatten som möjligt
2) försök att spola så många delare som möjligt rent med vatten
3) fyll med rent vatten
4) varmkör
5) tappa ut det vattnet
6) ev upprepa 3-5
7) i med vatten o glykol
 
Det som slår mig är att du har blandat kylarvätskor dvs måste ha fyllt på.
Fyller man på läcker det. Exempelvis topppackning vilket kan få motorlampor att lysa.
 
Ok, så här ligger det till...

För ett par månader sedan så läckte kylsystemet. Lämnade in på verkstad och fick det fixat.

Saken är att jag innan dess hade lånat ut bilen till min kära mor, som fått larm på att kylen behövdes fyllas på. Sagt och gjort, med blå glykol. Detta tappades sedan ur på verkstan.

Har pratat med verkstan idag, och fått förklarat för mig att bajsvattnet med största sannolikhet inte hör ihop med motorlampan.
Att det är brunt beror på att dom vid verkstadsbesöket använde nått medel som tätar små läckage osv.

Hade inte tittat under huven förrän igår då motorlampan började lysa.
Drog väl en förhastad slutsats.

Summa: Verkstadsmannen försäkrar att kylaren är ok, det ska se ut så. Även om jag tycker det ser skumt ut.
Åker in och gör en diagnos på motorlampan.
Låter aldrig morsan låna bilen igen.

Åter igen. :shrules
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top