Hur smart är det att köpa en Buell idag?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Hejsan allihopa!

Nu har min far börjat intressera sig för en buell, och då läste jag att märket här nyligen lagt ner..Vad betyder det egentligen? Han är intresserad av xb9sx hette den, den såg rolig och fin ut, men som sagt, värt, ovärt? Några alternativ finns inte enligt honom egentligen till just den hojen, utan då skulle han tänkte om helt!

Vad tror/tycker ni?

kram

HD har ju förbundit sig att hålla vidmakthålla eftermarknaden, reservdelar och garantier.

Men för flest svar kanske du skulle lägga frågan i Buelltråden. Frågan har för redan debatterats där vad jag minns

Hilsen
J

Det beror nog på hur man definierar "smart". Jag köpte själv en Buell för några veckor sedan eftersom jag suktat efter dem en längre tid. Precis som din far säger är det svårt att hitta någon direkt motsvarighet... Däremot är det nog ingen vidare investering på sikt iom Buells nedlagda produktion. Dock är jag av åsikten att man köper hoj med hjärtat, och gör investeringarna i aktier... :-)

Aah, okej, ursäkta, då får jag leta reda på den!

Tack iallafall!

Inte ursäkta, jag bara tipsade.
Nu när jag återblickar så tror inte det vart så mycket vettigt sagt i den tråden heller när beskedet kom, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118844&page=122

Jag tror som sagt inte att det ska behöva vara några problem. Det är en så enorm eftermarknad till HD, så vad gäller tex reservdelar till motorn så lär det för överskådlig tid inte vara ngt problem. Dessutom använder ju HD en buell-liknande högeffektsvariant av sportstermotorn i sin egen modell av XR1200. Plus att sportstermotorerna tillverkas. Så det är nog ganska troligt att HD inte har så svårt att uppfylla sitt löfta om iaf motorreservdelar till de luftkylda buellarna.
Dessutom är det (iaf vad gäller motordelar) en så enorm eftermarknad från vid sidan av HD-originaldelar jämfört med tex japanskt.

Så jag tror inte att det är några som helst problem att helrenovera tex en buell XB12 om 15-20 år. Säkrast är det nog att köpa XB12 mtp delar.

Om man däremot knölar till ram och plast om 15-20 år är det ju mer en gissning hur eftermarknaden har utvecklat sig samt hur stor marknaden av begagnade delar är.

Svårt att veta.

Däremot så tror jag att man ska ta hand om sin buell själv, dvs inte vara ngn med tummen mitt i handen. Eftersom jag tror att auktoriserade HD.verkstäder i Sverige kanske inte kommer att prioritera kurser och utbildningar på buell för sina mekar. Det är ju redan idag på många håll lite dåligt med buellkunskapen på aukt HD-verkstäder i Sverige.

Last edited:
Bara att köpa. Som Jörgen säger finns det gott om reservdelar - även om HD skulle frångå sitt löfte att tillhandahålla service och delar.

Och bara för att företaget gått i graven betyder ju inte det att märket är dött eller försvunnet. Buell är relativt vanliga hojar så det kommer finnas en marknad för dom (och delar därefter) en väldigt lång tid framöver. Finns det fortfarande kvar gamla delar till gamla Laverda, H-D, Triumph, BSA, m.m. från 30-70-talet så bör det ju även gå att hitta delar till Buell som bara funnits i 10-20 år. ;)

Last edited:
Det beror nog på hur man definierar "smart". Jag köpte själv en Buell för några veckor sedan eftersom jag suktat efter dem en längre tid. Precis som din far säger är det svårt att hitta någon direkt motsvarighet... Däremot är det nog ingen vidare investering på sikt iom Buells nedlagda produktion. Dock är jag av åsikten att man köper hoj med hjärtat, och gör investeringarna i aktier... :-)

Borde väl vara precis tvärtom, en ganska bra investering pga att det inte finns att köpa något mera, och det kommer alltid att finnas dom som vill köpa= bra andrahandsvärde

Borde väl vara precis tvärtom, en ganska bra investering pga att det inte finns att köpa något mera, och det kommer alltid att finnas dom som vill köpa= bra andrahandsvärde

Absolut! Men initialt (1-2 år) tror jag definitivt vi kommer att se en dipp av priserna på Bullarna... Det är bara att titta på Blocket nu. Men sen tror jag det stabiliseras och kanske rentav stiger. Precis som de gamla VMax gjorde när dom gick i graven första gången. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman