Hur slippa karens vid egen uppsägning?

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Jag valde att säga upp min provanställning då jag ansåg att arbetsförhållandena var fullkomligt horribla, det handlade om mål som i många fall var omöjliga att uppnå, tillstånd för att gå på toaletten, dessutom för en lön som är ca 200:- mer än vad jag får ut på att stämpla.

Nu kommer minst 40 personer gorma om hur glad man ska vara att man hade ett jobb, och nej, jag vill inte gå hemma och vara bidragstagare! Dock vägrar jag ställa upp för ett företag som inte visar någon som helst uppskattning och som t.o.m. kallar till personligt samtal med chefen om man inte når målen. "Ja det verkar ju rimligt", tycker säkert många, men med tanke på mitt arbete (kundtjänst) så kan man fråga sig om kvalité inte borde gå före?

Nu undrar jag således om usla arbetsförhållanden kan ligga till grund för slopad karens vid ansökan till a-kassan? Jag vill inte gå till läkaren och få ett sjukintyg, även om jag förmodligen skulle få ett per omgående. Det ser dock inte så bra ut i CVn.

Backdraft skrev:
Jag valde att säga upp min provanställning då jag ansåg att arbetsförhållandena var fullkomligt horribla, det handlade om mål som i många fall var omöjliga att uppnå, tillstånd för att gå på toaletten, dessutom för en lön som är ca 200:- mer än vad jag får ut på att stämpla.

Nu kommer minst 40 personer gorma om hur glad man ska vara att man hade ett jobb, och nej, jag vill inte gå hemma och vara bidragstagare! Dock vägrar jag ställa upp för ett företag som inte visar någon som helst uppskattning och som t.o.m. kallar till personligt samtal med chefen om man inte når målen. "Ja det verkar ju rimligt", tycker säkert många, men med tanke på mitt arbete (kundtjänst) så kan man fråga sig om kvalité inte borde gå före?

Nu undrar jag således om usla arbetsförhållanden kan ligga till grund för slopad karens vid ansökan till a-kassan? Jag vill inte gå till läkaren och få ett sjukintyg, även om jag förmodligen skulle få ett per omgående. Det ser dock inte så bra ut i CVn.

Vet inte om det kan ligga till grund men det låter ju rimligt. Annars kan du ju försöka få ett tillfälligt skitjobb som tar slut om en vecka eller två av sig självt... :)

Hade det inte varit bättre missköta arbetet för att inte få fortsatt förtroende?
Det är ju inte så att man måste ta upp den sejouren i CV:n.

Jag förstår om det känns surt att behöva be om tillstånd för att kunna gå på toaletten. Så funkade det när jag arbetade i England. Dessutom tog de tid på hur snabb man var på att sköta sina uppgifter (Ja, de mätte tiden med ett stoppur).:gnissla

I övrigt, så finns det nog inget annat sätt än att ordna ett nytt arbete, illa kvickt, för att slippa karenstiden.

säger du upp dig har ja för mig att du får gå 1 månad utan a-kassa sen har du rätt till den! rätta mig om ja har fel

Enklare om man inte är fast anställd.

Backdraft skrev:

Kan säga att det är MYCKET svårt. Jag sa upp en fast tjänst pga hälsoskäl, inte lämpligt att arbeta inom vården på ett stort Universitssjukhus när man är immunsjuk (var inte diagnostiserad när jag tog anställning) och långa resvägar med tåg (pendlade dagligen skövde-göteborg, inte resorna isig som var jobbiga utan infektionskänsligheten då det är många som åker). När det var som värst under vinterhalvåret så jobbade jag två veckor, sjuk två veckor osv.

Trots läkarintyg (hur kan a-kassan inte godkänna ett intyg som är skrivet av en docent :4skrika ) som b la intygade att jobbet var olämpligt (jag trivdes för övrigt mycket bra!!!!) samt de långa resorna och ett eget långt skrivet brev där jag förklarade situationen så slapp jag inte karens. Nu blev det "bara" ca tio dagar då jag var sjukskriven efter att jag slutat men då räknar man på 112 dagar då helgdagar räknas med.

Det är alltså 40 arbetsdagar man blir avstängd ifrån om man inte är sjukskriven/skaffar nytt jobb.

Skriv absolut inte att du skulle tjäna på att vara arbetslös :gnissla då kommer dem gå i taket.

A-kassan är den enda instans som inte har godkänt/förstått min immunsjukdom, har t om fått ut en stor summa pengar från försäkringsbolaget. A-förm förstår det olämpliga, chefen och t om Försäkringskassan, har sluppit karensdagen vid sjukdom när jag har varit anställd (är man sjuk mer än 10 gånger/år kan man ansöka om detta). Hur kan då A-kassan göra en sådan helt annorlunda bedömning.

Giltiga skäl säger A-kassan själva är om man är "frånvarande från hemmet mer än 12 timmar" och hälsoskäl vilket jag hade. Du kan själv ringa och fråga din a-kassa anonymt om vad som gäller.

I ditt fall, då du inte är fast anställd kan du kanske be chefen skriva ett "intyg" att tjänsten upphörde ett visst datum och att du helt enkelt inte blev erbjuden en fortsatt anställning.

Inte heller detta tog de hänsyn till :( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102453

Idag så ångrar jag inte att jag sa upp mig, glad att jag gjorde det som kändes rätt "här inne" och inte lyssnade på vad andra, inte insatta, tyckte var rätt eller fel även om jag saknar arbetskamraterna, göteborg och alla trevliga pendlarkompisar på tåget väldigt mycket.

Edit 45 dagar är det, fel av mig.

Last edited:
wizlow skrev:
säger du upp dig har ja för mig att du får gå 1 månad utan a-kassa sen har du rätt till den! rätta mig om ja har fel

2mån och 10dag har det varit dom två gångerna jag sagt upp mig.

2fast4hjo skrev:
...
Trots läkarintyg (hur kan a-kassan inte godkänna ett intyg som är skrivet av en docent :4skrika ) som b la intygade att jobbet var olämpligt (jag trivdes för övrigt mycket bra!!!!) samt de långa resorna och ett eget långt skrivet brev där jag förklarade situationen så slapp jag inte karens. Nu blev det "bara" ca tio dagar då jag var sjukskriven efter att jag slutat men då räknar man på 112 dagar då helgdagar räknas med. Totalt blev det 10 avstängningsdagar.

....

Det är helt sjukt... :huvet Lika dant för min sambo. Han fick en whiplashskada som är rätt besvärlig för tre år sedan som gjorde det omöjligt att vara kvar på hans dåvarande arbete på en livsmedelsindustri. För mycket tunga lyft och repetitiva moment... Han var sjukskriven mest hela tiden pga smärta. Han är inte ens en gnällspik...
Jag undrar vad a-kassan egentligen ser som hälsoskäl??? Är det någon som vet?
Att man bler skadad så illa PÅ jobbet att det inte går? Alkoholism? Drogmissbruk? Förlust av halva kroppen eller kanske huvudet?

I hans fall löste det sig bra iaf, han har jobbat så bra innan han blev skadad att han fick "avgångsvederlag"... :hihi

@backdraft: Var hittar man arbete på ett sådant underbart ställe som du beskrev?? Tele2? Vodafone? :rolleyes: Jag förstår att du inte vill... magsår som ett brev på posten låter det som...

Last edited:
Pissa i papperskorgen är en bra idé annars. Det är inte skäl till uppsägning, men ingen arbetsgivare vill ha en anställd som pissar i papperskorgen. Har man tur blir man utköpt då. :rolleyes:

anja skrev:
Pissa i papperskorgen är en bra idé annars. Det är inte skäl till uppsägning, men ingen arbetsgivare vill ha en anställd som pissar i papperskorgen. Har man tur blir man utköpt då. :rolleyes:

Eller varför inte kissa och bajsa ner sig?

Ten-0 skrev:
2mån och 10dag har det varit dom två gångerna jag sagt upp mig.

Jepp så är det..

Om man skiter i o gå till jobbet, by the way, så räknas det som att du säger upp dig själv. Och då får du 10 veckors karens. +Att de kan dra in ev semesterersättning mm.

anja skrev:

Detta verkar vara en rimlig lösning. :lol

45 är det.

Dessa 45 försvinner dock om man gör något annat i 112 dag tex sjukskrivning.

Som jag ser det så finns det 2 vägar:

1. Attack!!
På dom med facket och allt ,bråka och lämman en lucka för ett avgångsverderlag,skriv upp allt du kan komma på som strider mot reglerna och ta kontakt med facket.
Om inte annat så kanske facket mjuknar lite när det gäller karensen.

2.Se till att bli sjukskriven.

Tack för alla svar!
Vart jag arbetade vill jag inte gärna uppge, men det handlar om ett stort företag.

Då jag redan har sagt upp mig och även gjort mina två veckors uppsägningstid så kan jag varken pissa i papperskorgen eller vägra gå till jobbet, även om båda alternativen tilltalade mig mycket.

Förmodligen får det bli något i stil med det som Långa farbrorn tipsar om. Dock är jag inte ansluten till mitt företags fackförbund, men det finns ju andra vägar att gå. Vet åtminstone fem personer som skulle skriva under på att ledningen på företaget använder rena Gestapometoderna för att piska sina anställda.

Egentligen vill jag inte krypa för min f.d. chef och be om att få det att se ut som om företaget sade upp mig, det känns bara som att det är att sopa det verkliga problemet under mattan. De som är kvar i skiten har ju ingen glädje av det.

Jag återkommer...

Backdraft skrev:
Tack för alla svar!
Vart jag arbetade vill jag inte gärna uppge, men det handlar om ett stort företag.

Då jag redan har sagt upp mig och även gjort mina två veckors uppsägningstid så kan jag varken pissa i papperskorgen eller vägra gå till jobbet, även om båda alternativen tilltalade mig mycket.

Förmodligen får det bli något i stil med det som Långa farbrorn tipsar om. Dock är jag inte ansluten till mitt företags fackförbund, men det finns ju andra vägar att gå. Vet åtminstone fem personer som skulle skriva under på att ledningen på företaget använder rena Gestapometoderna för att piska sina anställda.

Egentligen vill jag inte krypa för min f.d. chef och be om att få det att se ut som om företaget sade upp mig, det känns bara som att det är att sopa det verkliga problemet under mattan. De som är kvar i skiten har ju ingen glädje av det.

Jag återkommer...

Vad man inte får glömma är att vi isverige har ovanligt starka lagar för att skydda dom anställda tom tvingande till den anställdes fördel (dom skall tolkas till den anställdes fördel),dvs om du är med i facket eller inte spelar ingen roll du har lika mycket rätt ändå.

Facket i sig har inget eget super-regelverk (undantag finns) egentligen utan stöder sig mycket på existerande lagar.

Lagen föreskriver det minsta/lägsta du som anställd skall ha,där efter kan man förhandla fram olika saker,det är där facket brukar komma in i bilden.

Ta iaf kontakt med facket och fråga ,det kan ju inte skada iaf.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Vad man inte får glömma är att vi isverige har ovanligt starka lagar för att skydda dom anställda tom tvingande till den anställdes fördel (dom skall tolkas till den anställdes fördel),dvs om du är med i facket eller inte spelar ingen roll du har lika mycket rätt ändå.

Facket i sig har inget eget super-regelverk (undantag finns) egentligen utan stöder sig mycket på existerande lagar.

Lagen föreskriver det minsta/lägsta du som anställd skall ha,där efter kan man förhandla fram olika saker,det är där facket brukar komma in i bilden.

Ta iaf kontakt med facket och fråga ,det kan ju inte skada iaf.

Det ska jag göra! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...