Hur slippa bli av med hojen!!??

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
Jag har funderat lite på olika metoder för att undvika att pärlan hamnar i orätta händer. Har just nu larm, skivbromslås bak, granitlås fram, abus kedja genom ramen o runt en lyktstolpe. (ev studsaren på standby i fönstret :machinegu )

Har funderat på att hyra en liten container o ställa på min parkeringsplats, undra vad värden säger!!??

Vad har ni själva för försvarsmetoder??

Behöver jag tillägga att jag bor i ett nysvenskt område..

Såg den här buren på mässan så jag tog kort på den... Men jag kommer inte i håg vilka som tillverkar dem.
Har du ingen stöldförsäkring???

//200+

Bifogat

• MC MÄSSA 060-02.jpg
    MC MÄSSA 060-02.jpg
    41.8 KB · Visningar: 174
Jag har min och min flickväns hoj i verkstaden där jag jobbar 06-18. Hojarna är låsta med styrlås, skivbromslås och stort jävla ABUS bygellås. Verkstaden är låst och larmad nattetid, området är inhägnat med begränsad och registrerad tillgång(kort), samt är patrullerad av securitas.

I garaget hemmavid där vi hade hojarna innan hade en kompis sin R1:a parkerad i samma box som en EU-moppe. Tjyvarna bröt sig in genom den nymonterade Craafordporten, klippte av låsstänger och öglorna till de bägge klass 3 låsen, forcerade en klass 3 kätting(låg bredvid där moppen stått), skivbromslås och styrlås. De snodde moppen, men lyfte bara på skynket till R1:an! Antagligen hade de inte nån beställning på en sån. Än.

Vi flyttade hojarna omedelbums!

Om jag förstått det rätt så parkerar du utomhus? För vissa förtröddna människor finns det inget roligare än att fördärva för andra. De kan mycket väl fota omkull hojen och hoppa på den bara för att de inte har vett nog att sköta sig tillräckligt för att skaffa sig en sån själv.

Det finns inget sätt att skydda sig mot ondingar. De letar upp dig. Det enda som händer är att man lägger ner så mycket tid och pengar att det äter upp allt nöje med det man ville skydda.
Jag försöker skydda mig så mycket att jag inte är dum, men inte så mycket att det blir för mycket besvär. Som det är nu så tar det mig lika lång tid att få ut hojen som det tar att kräla in i skinnstället och det tycker jag är OK. Resten får jag lita på turen.

Slutkläm: Skydda dig -men låt det inte gå dig på huvet!

Mvh pilsner

Pilsner skrev:
Slutkläm: Skydda dig -men låt det inte gå dig på huvet!

Mvh pilsner

Face the facts - så är det i dagens samhälle....och särskilt i din "typ" av område..:gnissla
Själv har jag småhojar på balkongen och de större (med dubbla lås) i låst garage.
Största önskan är ngn form av säkert radiolarm som larmar när hojen rörs..

200+ skrev:
Såg den här buren på mässan så jag tog kort på den... Men jag kommer inte i håg vilka som tillverkar dem.

//200+

http://www.cesium.se/ (klicka vidare på produkter)

Om jag har fattat det hela rätt så är en sån här bur godkänd av bolag och innebär självriskeliminering.

Ta annars ett snack med Markus på www.svearacing.com Han har bra kolla på Cesiums hojprylar.

Ett sätt att minimera stöldrisken är att INTE ha den på samma adress som man är skriven på. Då sorterar man bort en del av beställningsjobben där bovarna tar regnummret. Kanske bara 15% av stölderna, men alltid nåt.

När jag hade min hoj på företaget, så kollade jag alltid om det var någon som såg att jag svängde in på området. Var det något skumt så körde man ett extra varv runt området. Hjälper kanske inte mot stöld, men däremot intressant att kolla om det går att köra en sporthoj under 10000 rpm. :rolleyes:

Det FINNS inte något sätt som är 100% säkert.
skillnaden är bara att det kommer ta mer eller mindre med tid för den som vill åt hojen.

Och om den står med 20 lås under natten så är det mycket lättare att överumpla personen på morgonen när alla lås är av o man precis ska starta bettan....

Men däremot så är det 100gånger smartare att "dölja" det hela.

Om någon försöker sno en hoj börjar de då först kolla om det kanske sitter ett dolt larm ... nej.. utan de försöker få bort låset så de kommer bort från platsen..
om du då kan spåra mcn utan att tjuven vet om det så e det bara ringa polisen när du kör 30m bakom..

Det bästa (men tristaste) svaret är att inte ha en så attraktiv hoj. Min gamla fullackerade zx750 -87 hade jag stående utomhus hela säsongerna i två års tid med bara tändningslås och ingen så mycket som petade på den.

Om man vill vara lite extra skyddad ska man nog försöka meka ihop något eget larm eller liknande, som inte tjuven är med på. Larm med tårgas, elchocker eller nåt annat annorlunda som får tjuven att vilja sticka därifrån utan hoj. :va

PacMan skrev:
Om man vill vara lite extra skyddad ska man nog försöka meka ihop något eget larm eller liknande, som inte tjuven är med på. Larm med tårgas, elchocker eller nåt annat annorlunda som får tjuven att vilja sticka därifrån utan hoj. :va

Köpa ett elstängselaggregat och linda en bit stängseltråd runt vardera hantag... :D

Prata med fastighetsskötaren eller bostadsbolaget och hör om det finns nåt oanvänt förråd i markplan. Jag har sån flax att min förening har ett mc-garage med ståldörr. Allt du behöver är ju ett fd soprum eller liknande på minst 2 kvm.

200+ skrev:

Klart att jag har en stöldförsäkring, men jag vill ha kvar min älskling... Det är svårt att slanga med stöldförsäkringen.. :tungan

skulle det inte funka med gps spårare som finns till bil? vet inte riktigt vad det kostar, lär vara saftigt skulle jag tro..

Så länge man inte kommer på tjuven på bar gärning så ska man nog vara nöjd...

colik skrev:
skulle det inte funka med gps spårare som finns till bil? vet inte riktigt vad det kostar, lär vara saftigt skulle jag tro..

Jag låser min retta med skivbromslås, stort bygellås, styrlås + hojen står i min Scania 93:a med låst och larmad bakgavellyft...kan varmt rekomendera samma sak, men då måste du äga en lastbil.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!