Hur skruva ur/byta rattlås på corolla -89

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Går det med vanliga verktyg? Spärren har inte gått i.

Tro mig jag vill inte sno den, jag har sumpat nyckeln till polarns föreldrars reservbil och det finns ingen resevnyckel och toyotahandlarn kan inte fixa fram en så måste lämna in den fö at byta men vill helst slippa bärga den till verkstaden
 
Det brukar vara så att du måste vrida tändningslåset ett steg för att kunna plocka ur det och komma åt piggen som låser själva rattstången.
Så jag tror att det är kört, eller jag är ganska säker på det faktiskt.
 
Har hört att man kan knäcka skiten... Vrid runt ratten med lagom mycket våld/kraft (hävarm kanske) så går sprinten av och ratten går att vrida runt. Så bör ni kunna bogsera den till verkstan.
 
Bort med rattkåporna, sen ser du att låset har en bygel på motsvarande sida av rattstången, den sitter med två brytbult.
Hammare och körnare, knacka på skallen på bulten utan att ha ihjäl den.
Trångt och tar tid, men det går oftast rätt bra.
Nästa steg är lite mer våld, kap.
 
Det brukar vara så att du måste vrida tändningslåset ett steg för att kunna plocka ur det och komma åt piggen som låser själva rattstången.
Så jag tror att det är kört, eller jag är ganska säker på det faktiskt.
Låter ju tyvärr jävligt logiskt.

Bort med rattkåporna, sen ser du att låset har en bygel på motsvarande sida av rattstången, den sitter med två brytbult.
Hammare och körnare, knacka på skallen på bulten utan att ha ihjäl den.
Trångt och tar tid, men det går oftast rätt bra.
Nästa steg är lite mer våld, kap.
:Bugar Tackar! Får köra på det

Hmm slagborr kanske ;)

Har hört att man kan knäcka skiten... Vrid runt ratten med lagom mycket våld/kraft (hävarm kanske) så går sprinten av och ratten går att vrida runt. Så bör ni kunna bogsera den till verkstan.
Ratten lär bli oval då tror jag.
 
Last edited:
Jävla cp-dator.

Jag skrev att bygeln är av stål och huset av alu, funkar det inte att få loss bultarna så kan man jobba bort material med hammare och huggmejsel.
 
Jävla cp-dator.

Jag skrev att bygeln är av stål och huset av alu, funkar det inte att få loss bultarna så kan man jobba bort material med hammare och huggmejsel.
Okej antar att husetbytts med låset? Måste ju kunna byta det sen
 
Okej antar att husetbytts med låset? Måste ju kunna byta det sen

Har du dödat huset så blir det ett komplett nytt tändningslås.
Har bilen immobilizer så måste nya nyckeln kodas in, och då måste man ha två nycklar för att kunna göra det.

Du får heller inte ur cylindern ur det gamla utan nyckel, så det är bara att skrota skiten :)
 
Har du dödat huset så blir det ett komplett nytt tändningslås.
Har bilen immobilizer så måste nya nyckeln kodas in, och då måste man ha två nycklar för att kunna göra det.

Du får heller inte ur cylindern ur det gamla utan nyckel, så det är bara att skrota skiten :)
Vad menar du med det sista? Enligt verkstaden kan dem byta skiten (2500 pix ska de ha, mer än bilen är värd men jag har inget val..)

Är bara hur jag ska få dit skiten.
 
Alltså, har du ingen nyckel, och lyckas få bort hela tändningslåset komplett , så kan du inte få ur låscylindern ur låset, eftersom den måste sitta i och dessutom vridas ett hack för att kunna trycka in en liten spärr på den så att den går att dra ur.

Förstod du?
 
Last edited:
Alltså, har du ingen nyckel, och lyckas få bort hela tändningslåset komplett , så kan du inte få ur låscylindern ur låset, eftersom den måste sitta i och dessutom vridas ett hack för att kunna trycka in en liten spärr på den så att den går att dra ur.

Förstod du?
Det sög ju... hur fan hade verkstan tänkt göra då?
 
Kan inget om lås, va händer om man kör in en 16mm slagborr i skiten och sen vriderr med en nyckel?

Har du tur så får du ut innanmätet så att spärren går fri, starta kan du göra om du tar loss kontaktstycket på rattlåset och vrider om det med en mejsel, MEN, har bilen startspärr så måste en kodad nyckel hållas nära antennen på rattlåset.
Men det går ju att bärga den.


Den ska snart få vad den tål :mad:
 
Last edited:
Har hört att man kan knäcka skiten... Vrid runt ratten med lagom mycket våld/kraft (hävarm kanske) så går sprinten av och ratten går att vrida runt. Så bör ni kunna bogsera den till verkstan.

Så kan man göra, men det är inget kul när bitarna hakar ihop med varandra igen i 70km/h i en kurva på en grusväg.... Har jag hört.
 
Gissar på att imob. på en corolla -89 inte är ett stort problem.

Som sagt, körnare och hammare alt. bågfilsblad och efterföljande stubbmejsel om det finns plats.

Men varför sätta dit ett nytt?
 
Jag hadde en bil med trasigt tändningslås ett tag, det var bortplockat och jag gjorde en tillfällig "reparation" genom att peta in en sten i hålet där tändningslåset suttit så att den stenen höll låset i icke spärrat läge. Syftet var att kunna köra hem bilen men som vanligt med tillfälliga lösningar så blir dom permanenta och den bilen rullade säkert fem år på det viset. Klarade ett par besiktningar men det var nog bara för att besiktningsmännen inte såg min lösning.
 
Så kan man göra, men det är inget kul när bitarna hakar ihop med varandra igen i 70km/h i en kurva på en grusväg.... Har jag hört.

Hört var det ja:D

Nej, det kan jag tänka mig inte är så roligt...:näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top