Hur ska man bromsa effektivt körprovet?

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas
 
Gärna lite utförligare svar, hur hårt tex ska man dra åt frambromsen? Gärna tips på hur man klarar de utan probs...
 
Bromsning från 50 ingår ju i konbanan så den behövs alltså inte göras separat. Det är ganska viktigt att försöka hålla uppe tempot i konbanan, kör man 45 är väl det också ok men är det en rutinerad inspektör ser han ganska snabbt om man kör för långsamt.

Bromsning från 70 och 90 görs separat. Man kör i väg, vänder, accar och ligger i angiven hastighet. När man sedan bromsar är det några saker att tänka på. För det första, titta högt och långt borta på horisonten, inte på framhjulet. Sitt rak i ryggen och kläm åt med låren om tanken. Bromsa med ett jämnt men kraftigt tryck på frambromsen och rör nästan inte bakbromsen alls. Låser sig däcket gäller det att släppa av direkt. Slå över går väl typ inte att göra? Inte för att jag är så rutinerad, men Sevenfiftyn jag körde på trafikskolan var en ganska gedigen pjäs som jag har svårt att tänka mig att man skulle få att slå över. Motorcyklar är ju gjorda för att bromsas med frambromsen :)
 
Det går inte att svara på i några procent eller hur hårt man trycker, det är en fråga om känsla att kunna bromsa så hårt som möjligt.

Men för att klara uppkörningen, bromsa med frambromsen och tryck ner fotbromsen med foten med endast symbolisk kraft. Sedan hade Moe lite sittställningsråd som jag instämmer med.
 
MItt tips är ju att du går i körskola och lär dig bromsa,då har du ju nån som ser på dig och kan säga vad du gör tokigt...ändå tills du slipat på det och är klockren på att bromsa....

Lycka till
 
känsla, prova sig fram :va jag bara bromsa o de funka varje gång.. kändes som de minsta problemet :rolleyes:
 
Håller med Moe och Spirit, och även Mjölnaren att körskola är att föredra.
Vad gäller bakbromsen så räcker det om du lägger foten där, bara symboliskt som Spirit skrev.

Fram ska du stanna så effektivt du kan utan att låsa framhjulet. Tror inte trafikskolorna har så pass mjuka däck att det går att göra stoppies. Men vem vet - kanske finns nån som provat? :)

Har man lite känsla så går det inte åt så många lektioner, och har man inte känsla så behöver man nog gå till en trafikskola. :pannkyss :)

/Anders
 
Det är inget överdivet bromsprov på trafikskolan. Du ska bromsa snyggt, (sittställning, blick osv) och utan att passera en viss kon för då har du inte bromsat tillräckligt bra. Att bromsa tillräckligt för att inte passera konen är peace of cake. Tror de flästa inte reflekterade så mycket över just inbromsningen utan det är snarare banorna i låg fart som är "svåra". Inbromsningen lär du dig på 10-15 minuters övning max men banorna krävs det nog mer nötande på. Tur att du slipper garagevändningen bara, den var nog det jobbigaste momentet för mig men även den gick att ta sig igenom av att nöta lite på den. :tummenupp
 
Några tips:
1. Använd nästan enbart frambromsen (bakbromsen används för synsskull)
2. Bromsa gradvis hårdare så att du inte låser framhjulet (hårt, hårdare, hårdast)
3. Ha sträckta armar och blicken långt fram.

Punkt 3 är faktiskt svårare än vad den verkar.
Det underlättar om däcken är någorlunda uppvärmda när man ska göra bromstestet.
 
Vad hjälper dessa tips mitt i vintern? Fråga i vår ist?

Varför hjälper det inte med tips nu?




Jag tror det är svårt att svara på hur mkt du ska dra i bromshandtaget men det finns mkt annat som är viktigt. Fäst blicken högt och långt fram, knip åt med knäna mot tanken och sitt rak i ryggen. Ju mer broms på framhjulet destå mindre där bak.
 
Kan ju tillägga att man knappast behöver använda bakbromsen på en V-twin :tungan

Annars låter jag det föregående talare sagt vara det som är viktigast. Glöm inte heller att övning/avrostning är viktigt! :fakta
 
Blicken framåt & raka sträckta armar gör du dippar inte i sidled om du låser framhjulet utan du fortsätter framåt & kan släppa bromsen o bromsa på nytt.

Det är det viktiga. Och givetvis inte låsa bakhjulet.
 
Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas




min lärare sa att jag skulle bromsa så hårt att ja låste fram hjulet för att få nån kännsla för hur hårt man verkligen kan bromsa innan de låser upp han kanske kan prova de eller nåt?
 
Jag hade svårt att hållla 90....Tänk på att inte göra det svårare än var det är!
 
Han får helt enkelt träna. Kan inte tänka mig att nån klarar det utan att ha tränat. Det bästa är ju att som nämnt ovan att gå till en körskola för att lära sig på "rätt sätt". Sen hem och nöta!

Lär låsa väldigt mycket framhjul tills han lär sig. Det gjorde jag iaf. Låste inget bak dock som många verkar ha problem med???
 
Accelerera till 70 eller 90, håll huvudet högt och knip med låren om tanken. När du passerar konen trycker du ner fotbromsen vänligt men bestämt så att hojjen sätter sig lite. Strax efter bromsar du med full kraft med 4 fingrar till stillastående. Tänk på att släppa fotbromsen något mot slutet för att undvika en låsning. Visa att du vågar klämma åt direkt, om du fegar kommer du att bli kuggad. Lycka till!
 
min lärare sa att jag skulle bromsa så hårt att ja låste fram hjulet för att få nån kännsla för hur hårt man verkligen kan bromsa innan de låser upp han kanske kan prova de eller nåt?


Min lärare slängde ut grus på vägen och sa "här ska ni låsa hjulen".

E ju kanon, lär man sig var gränsen går. Sen gjorde vi samma sak fast utan grus.
 
Högt med blicken, raka armar, tryck till hårt med frambromsen o lägg på lite fotbroms, klart.

Svårare än så är det inte, men du behöver helt klart träna för o hitta var gränsen för låsning ligger.

Det vet du inte förän hjulet låser sig.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top