Hur ska jag möta mina drömmar?!

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hur ska jag komma igång med amatörracing?

Hej!

Jag är ju självklart en rookie, därav denna fråga.

Har kört cross i några år och nyligen börjat köra hoj på gata och provat bana. Mycket roligare!! Jag trivs verkligen där. Hornen kommer ut direkt utan att jag egentligen vet hur jag ska göra.

Min fråga nu är egentligen; Hur gör jag för att stilla mitt nya behov - Att rejsa under kontgrollerade former. Jag är en 36 årig far till två småbarn så jag låter gärna tuffingarna åka ifrån mig på Bulten/Bogan. Jag har inget att bevisa där. Jag vill även gärna köra hoj på sommaren till och från jobbet samt åka i nejden. Ska jag köpa en vanlig sporthoj typ Daytona 675 eller CBR600 , som jag gillar, med krashkåpor och köra bandagar med den eller ska jag ha en ren banhoj också. Riktigt sugen på det. Men vad är pro och cons, förutom priset. Då hade jag tänkt mig en banhoj för max 30-50 tusen. En 600.

Och utöver det, hur kommer jag till att lära mig det jag behöver? Vad är rätt ända att börja i?
 
Last edited:
jag hade köpt en begagnad racehoj som är reggad och där lysen och sånt finns.
Under vintern fixar du så du kan köra med lysen i racekåporna. då har du två hojar i ett.
Licenskurs går du i april sen åker du bandagar och träningar och kanske någon tävling när du börjar känna dig redo. Det troliga är att du ganska snart kommer montera av lyset igen och endast köra bana, men det kan ju va bra att ha valmöjligheten att kunna köra båda bana och gata första säsongen med racehoj
 
Enkelt. Köp godtycklig 600 och ett set kraschkåpor. Sen går du en licenskurs på vårkanten, därefter kör du så mycket du orkar och kan. Tisdagsträningar i Linköping, bandagar, onsdagsträningar i Karlskoga. Om inte milen med bilåsläp eller skåpbil dödar ditt inre barn är du hemma, så att säga. Blir du medlem i Linköpings Motorsällskap kör du klubbmästerskapet på våren och kollar hur du ligger till, sen tränar du lite till och kör B-rejset på samma bana. Sen tränar du ännu lite till och kör det andra klubbmästerskapet också. Då får du svart på vitt hur bra eller dålig du är.

Gatåkning kommer inte att ha samma dragningskraft sen, men det får man ju leva med. Jag vet inte om man hittar nån 675:a för mellan 30 och 50 tusen, men CBR600RR går ju att få för såna pengar.

Alternativet är ju att du behåller Horneten och köper min eller Teddys Aprilia RS250. ;)

Edit: Otto tyckte ungefär samma sak som jag. Alltså är våra ord den enda sanningen.
 
Neeeeeeeeeeeeeeej ,,,,,, ytterligare en gammal crossåkare, det e dom som blir så j-a snabba ,,, man har ju inte en chans att haka på en sån :galen:D
 
Jag gillar körstilen gamla crossåkare har, ut med armbågarna och stånga sig fram ;). Sedan är de oftast vana att bakhjulet kan dansa lite och skiter inte ner sig för det ;)
 
Kommer det att hända något med 250 cc-klassen nationellt?
Det surras en del om 250 men att skriva här vad som sannolikt kommer att ske är inte att rekommendera.

För övrigt håller jag med mina idoler Otto och Mattias :)

Som 38-årig tvåbarns pappa kan jag intyga att roadracing är det roligaste som finns!
 
Jag började med en hoj, som jag köpte kraschkåpor, kraschtank mm till, jag hade tom extra fälgar med slicks. Men det blev ett jävla meckande varje gång man skulle växla mellan gata och bana :gnissla Så istället inhandlades en ren banhoj, ohyggligt mycket skönare, bara att välja den som passade för dagen i garaget :tummenupp

Dessutom, klotar jag på bana så kan jag ju iaf fortsätta köra bana, och tvärs om. När jag bara hade en hoj blev jag ju helt hojlös så fort den damp i backen :( Vilket aldrig hände iofs, men om :D
 
Har du råd så behåll Horneten som gathoj och köp dig en ren banhoj för att köra bandagar och träningar med.

Jag har gjort precis som Mattias säger minus gathojen (än så länge, sugen på en Superduke) och minus en 250. Nöjer du dig med en icke regbar ban-hoj, typ USA-import el dyl, så får du rätt fina hojar för din budget. Jag köpte en icke regbar 1000 K4 för 45 000,- som är i bra skick och det funkar.

Sen är alla i depån villiga att ge tips och hjälp hur du ska bli snabbare. Det är en vänlig miljö på det viset eftersom så länge man inte tävlar så kör man bara mot sig själv och sina egna tider. Många som är snabbare ställer även gärna upp och kör bakom eller framför för att kolla teknik och visa spårval.

Hälsn. 38 år gammel gubbe med två barn och så långsam att börja tävla inte är att tänka på.
 
Det surras en del om 250 men att skriva här vad som sannolikt kommer att ske är inte att rekommendera.
Det är väl framförallt dumt att spekulera i vad som ska ske eftersom varken du eller någon annan vet något om det då Svemo inte har beslutat i frågan. Din åsikt i frågan vet ju de flesta redan men det är ju inte samma sak som att det sannolikt kommer att ske.
 
Spara tid och pengar

Jag började som många andra med att köra bana med gathojen. Blev förstås biten och skaffade licens och började bygga om gathojen så att jag kunde köra både gata och bana genom att byta kåpor osv. Men precis som Hoztic säger blir det en d-la massa mekande. Nästa steg blev att köpa en ren racehoj. Jag insåg ganska snart att jag inte kommer att köra mer gata eftersom det inte ger samma kickar som det ger att köra bana. Så idag har jag endast racehojen kvar.
Men för att komma till poängen. Du kan bespara dig en massa tid och pengar och genom att köpa en racehoj direkt. För det är troligtvis där som du i slutändan kommer att hamna ivarjefall.
 
Åk ner till Sviestad på tisdag och se allas nerver darra! Då kan du passa på att känna hetsen och sådär, så du har nåt att drömma vidare om.
 
Gatåkning kommer inte att ha samma dragningskraft sen, men det får man ju leva med. Jag vet inte om man hittar nån 675:a för mellan 30 och 50 tusen, men CBR600RR går ju att få för såna pengar.
Så är det, tjusningen med gatåkandet förvinner ganska plötsligt så fort man börjar åka lite bana. I alla fall för de flesta.

Varenda gång man tar ut sin cykel på gatan så vill bara känna den där lite läskiga känslan i att åka så fort man kan på bana utan behöva riskera livet.

Att köra hoj på gatan efter att man har börjar köra bana är lite som att bara får hålla handen utanför trosorna på den där snygga tjejen du så gärna vill ligga med.
 
Neeeeeeeeeeeeeeej ,,,,,, ytterligare en gammal crossåkare, det e dom som blir så j-a snabba ,,, man har ju inte en chans att haka på en sån :galen:D

Jeep, låter hæftigt med en gammal crosskille ;) Sjælv 35år och børjade året med rookie 600 sedan Superstock samt avslutade med Superbike på Våler med 1.00.8 som man sjælv tycker ær bra med tanke på aldrig kørt +200 pållar eller varit på banan. Men det var som en crossbana kanske dær av tiderna?
Mycket sladd fram & bak vilket ær roligt så længe man klara av det dvs...

Satsa på en cbr 600 - 05 el frammåt samt sluta køra på landsvæg før det ær dær det hænder olyckorna.

Pro Superbike here we come.
 
Ojojoj! Tusen tack alla för tipsen!
Det var precis den typen av svar jag hade hoppats på.
Nu tror jag att jag vet hur jag ska gå tillväga. Bra sugen på att sälja crossen men den är tyvärr så kul att skita ner sig på, under vintern.
Finns det några hojar som anses vara lite mer slitvargar än andra vad gäller motor och låda. Eller om vi vänder på det, finns det nåt jag ska undvika?
 
...
Finns det några hojar som anses vara lite mer slitvargar än andra vad gäller motor och låda. Eller om vi vänder på det, finns det nåt jag ska undvika?
Nah, japanarna håller nog lika bra hela bunten skulle jag tro. Har inte hört eller upplevt att någon skulle vara sämre än någon annan.

En färdigkittad Kawasaki ZX-6RR är det du vill ha ;)
 
Finns det några hojar som anses vara lite mer slitvargar än andra vad gäller motor och låda. Eller om vi vänder på det, finns det nåt jag ska undvika?
Jag skulle själv undvika Supersport-trimmade 600:or och ERF-hojar (Endurance).

Ju nyare hoj, ju mindre problem :)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top