Hur ska jag koppla in slutsteget?

• Thread starter Thread starter Loy
  • Start date Start date

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fick ett slutsteg och tänkte att jag skulle se om det funkar. Men jag vet inte hur jag ska koppla strömförsörjningen.

Där finns fyra kontakter på baksidan, dessa är: GND, CONT, ACC, BATT.

Har en bamsing till 12-volts transformator jag tänkte koppla in.

Jo så långt fattade jag med :hihi

Frågan är vilken av BATT och ACC man ska använda? Och vad betyder Cont?

Cont e där man kopplar in signalen från stereon att slutsteget ska slås på..
Inte riktigt säker på om den signalen är på runt 1.5V eller om de e 12.. eller nånstans mittemellan där kanske tillome :D..

Cont e där man kopplar in signalen från stereon att slutsteget ska slås på..
Inte riktigt säker på om den signalen är på runt 1.5V eller om de e 12.. eller nånstans mittemellan där kanske tillome :D..

Remote brukar de stå, och den signalen ska va 12V :)

Får jag gissa så skulle jag gissa på batt = batteri?
Jo, det har jag med räknat ut :)

Acc är nätaggregat och Batt batteri. Men vad tusan är skillnaden om man kör den med 12 volt från nätaggregat eller batteri? :S

Måste ju finnas någon här som kan :D

+12V är +12V ingen skillnad, du får la testa :D

Koppla in:
Gnd = - eller jord om du så vill
Batt = +
Acc = också + om det är = remote

Jo, det har jag med räknat ut :)

Acc är nätaggregat och Batt batteri. Men vad tusan är skillnaden om man kör den med 12 volt från nätaggregat eller batteri? :S

Måste ju finnas någon här som kan :D

Skillnaden är väl kanske att ett nätagg ger 12v hela tiden o ett batteri växlar lite o har sig mellan 10-14v lr nå sånt?

Kanske sitter lite grejjer för o skydda steget i BATT ingången :va

Okej, jag testar med Batt-ingången.

Ska bara hitta högtalare å sladdar så =)

ACC är väl till strömförsörjningen och då ska det vara... vad fan heter det. DC är ju likström. Vad fan var ordet, ACC lär ju iaf vara "olikformad ström" (eller hur man nu sa det).

Iaf AC är det, ACC vet jag inte riktigt...

Jaja, hittade roligare saker att göra ikväll, men ska klödda lite med det imorron :hihi

GND är jord dvs minus.
CONT står för controll. Det är en signal som i normala fall kommer från en 12V utgång från stereon som talar om för steget att det skall starta. För att steget skall starta skall det vara 12V på den.
ACC På en stereo så skall ACC vara kopplat till en anslutning som är spänningssatt när tändningen är påslagen.
BAT skall gå till batteriet. Det är huvudströmförsörjningen.

Varför dom har 4 anslutningar förstår jag inte. Jag har bara haft 3 på mina slutsteg. GND, CONT och BAT.
Vad ACC gör där vet jag inte.
Normalt sett kopplar du in GND till jord och BAT till batteriet och när du slår på stereon så skickar den ut spänning till CONT vilket gör att ett relä i steget sluter så det släpper in strömmen från BAT. Ingen spänning på CONT= steget släpper inte in strömmen från BAT.
Eventuellt kan det vara så att ACC är tänkt att användas om man vill koppla steget till tändningen och låta det styras därifrån istället för ifrån Stereon. Varför vet jag dock inte. Möjligtvis om man är lite paranoid och är rädd att steget skall tjuvdra ur batteriet. Känns dock lite långsökt på ett friskt steg.

För att testa steget så skall du ansluta GND till minus. CONT och BAT ansluter du till plus. Eventuellt får du koppla in även ACC till plus men jag tror inte att den anslutningen skall behövas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT