Hur ska jag bygga mitt fäste till styrdämparen?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Behöver tips hur jag ska bygga ett fäste till min original TLS styrdämpare på min streetfighter.

Kom med bilder och tips!

Inte gjord av pengar så jag bygger helst själv.

Så här ser det ut på min hoj
handlebar.JPG

En bild till
handlebar_side.JPG

Här finns det ett fäste som jag vill ha men jag kan inte se hur det är gjort :confused
007.jpg

015.jpg

Svårt att säga hur du ska göra men den där hojen som står på arschlet ser ju ut att ha en TLR-dämpare, kan man ta en sån och sen "imitera" det fästet?
Ett hål i styrkronan kan ju inte vara hela världen. Distansen som sitter på TLR är ju enkel att tillverka. Värre med fästet i ramen, kräver antagligen lite svetspyssel.

Edit: Ist f att borra nytt hål i styrkronan för dämpen kanske du kan fästa ovanpå ett av överfallen till styret? På så sätt slipper du ju göra distanser etc.

WestW skrev:
Behöver tips hur jag ska bygga ett fäste till min original TLS styrdämpare på min..............

:confused:
Asså det va den rackigaste monteringen jag sett på länge! 100%flex o ingen funktion.

Vanligtvis fäster man dämpen mellan huvudramen och ena gaffelbenet, vissa mod har färdig gänga på rätta stället i ramen iaf. på moderna R modeller. och en gaffelbensklämma från nån racefirma. Andra monteras på undre gaffelkronan och i styrhuvudet men det är också färdigförberett från fabrik.
Har du en kort dämpare råder jag dej att montera den undertill. Sätt en gänga i kronan, dit med en distans så att kullleden lirar+gaffelklämma+distans o vips klart
/E

Gör en mall i papp och trä eller liknande!
Lite mått för hål och annat!

Åk sedan till Grillby mekaniska
snacka med Mattias eller Ulf
Dom lyfter säkert på ögonbrynen åt ditt bygge men snidar sedan till något kalas fint! :tummenupp

Eller så tar du och rullar ner knarren till Tomas svets & Smide på kortsidan av ÖB kåken i Enköping!
Ta med orginal fästen och säg ... Jag vet inte hur jag ska få ihop det här!
Då kommer Tomas klia sig på hakan och säga Mhmmmmm...
Så snickrar han till något som kommer vara kanon och kosta kanske 500 spänn!

Det är dessa gossar som hjälpt mig med mina special delar..
Ska ner till Mattias och lämna lite styrstopps uppdrag senare idag!

Last edited:
Ernst skrev:
... Asså det va den rackigaste monteringen jag sett på länge! 100%flex o ingen funktion. ...
Nja. Kan väl hålla med om att det inte ser så vackert ut men fästet ser faktiskt ut att vara triangulerat ner till ramen, borde inte flexa märkbart.
Men det kunde ju ha varit snyggare. Å andra sidan är inte resten av hojen så särskilt snygg.

Ernst skrev:
Har du en kort dämpare råder jag dej att montera den undertill. Sätt en gänga i kronan, dit med en distans så att kullleden lirar+gaffelklämma+distans o vips klart
/E

Jag har en kort dämpare. Har klurat lite på det där med att montera den på undersidan men har inte kommit på nått smart än.

Så här ser det ut original

steeringdamper.jpg

Så här verkar ju enklast att göra
steeringdamper_1.jpg

Så här ser det ut på en Ducati.
999on-bike-2.jpg

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
Gör en mall i papp och trä eller liknande!
Lite mått för hål och annat!

Åk sedan till Grillby mekaniska
snacka med Mattias eller Ulf
Dom lyfter säkert på ögonbrynen åt ditt bygge men snidar sedan till något kalas fint! :tummenupp

Eller så tar du och rullar ner knarren till Tomas svets & Smide på kortsidan av ÖB kåken i Enköping!
Ta med orginal fästen och säg ... Jag vet inte hur jag ska få ihop det här!
Då kommer Tomas klia sig på hakan och säga Mhmmmmm...
Så snickrar han till något som kommer vara kanon och kosta kanske 500 spänn!

Det är dessa gossar som hjälpt mig med mina special delar..
Ska ner till Mattias och lämna lite styrstopps uppdrag senare idag!

Tack för tipsen.

Är min egen lilla "svets-konstruera-gubbe" så jag gillar att fixa sånt här själv.

Ska jag ha nått snyggt i aluminium blir det givet Tomas.

WestW skrev:
Tack för tipsen.

Är min egen lilla "svets-konstruera-gubbe" så jag gillar att fixa sånt här själv.

Ska jag ha nått snyggt i aluminium blir det givet Tomas.

Ok...Har du Alu svets grejjor?
Ducati modellen du visade bild på borde ju funka med ett fäste från styrfästet till fästet på styrdämparen!

Kamikaze kid skrev:
Ok...Har du Alu svets grejjor?
Ducati modellen du visade bild på borde ju funka med ett fäste från styrfästet till fästet på styrdämparen!

Tyvärr ingen TIG hemma hos mig. Det är det man har kompisar till :)

Håller mig till el/mig/gas när jag håller på, enda som jag kan hatera någorlunda

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP