Hur ska ett nytt ställ sitta?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Ska köpa ett helställ till denna säsong hade jag tänkt mig och undrar nu hur pass tight det ska sitta när man provar ut ett och hur pass mycket det tänjer ut sig?

Är 177 och väger drygt 75kg. Testade först ett 48 och jag kom helt klart inte i det själv. Var tvungen att få hjälp att få det över axlarna och att få av det ska vi inte tala om. Ådrorna i händerna svällde som fan och jag kände mig allmänt vimmelkantig. Skydden satt dock där dem skulle.

Stl 50 kom jag i själv med nöd o näppe och det kändes som att det satt bättre, inte lika tight men samtidigt inte löst. Knäskydden satt lite långt ner när jag stod upp med när jag satt/hukade hamnade dem på plats.

Jag testade utan ryggskydd så ställen kommer om möjligt bli ännu tightare sen. Kommer 48 tänja ut sig så pass mycket att det går att åka i? Skulle vara rädd att åka runt i det som det satt nu, lägg till att det är 25 grader ute och att man kanske står o kickar ett tag, kommer ju svimma. :näsblod

Jag borde köpt 48. Är ~180 och 75 kilo. När jag köpte 50 satt det RIKTIGT tajt, men inte tillräckligt verkar det som. Nu är det för stort.

Det är iofs delat ställ, men ändå.

Det skiljer en hel del på storlekar mellan olika märken.. jag är 175 och väger 55. Mitt Daineseställ i storlek 48 sitter lagom tajt och då har jag ändå haft det i 7 år och massor av mil.

Jag är 183/76, köpte just ett vanucci size 50 (2delat). Det sitter tajt men hade nog kunnat klämma på mig en 48 också tror jag, iaf med lite hjälp.

juh mindre desto bättre... ha stället på dig ett tag så börjar lädret tänja på sig... vet min flickvän till exempel som inte kom in i sitt ställ föärst och var faktiskt missnöjd med att det var så svårt men nu en sommar senare så är det hur lätt osm helst för henne.. vannuci ställl tror jag att det var hon had eoch jag vet inte hur bra kvalité det är på dom men det varkar som om att ställen vidgar ut seig en del... men kanske att du borde köpa storlek 50 så slipper det tänja på sig? det borde juh inte bli uttänt om det inte tänjs... aja sen kan man juh växa med!

Satsa på det minsta du kommer i. Om du klarar av att tråckla dig i ett 48, så skaffa ett sådant och knalla runt i hemma tills det passar.

Basse skrev:
Ska köpa ett helställ till denna säsong hade jag tänkt mig och undrar nu hur pass tight det ska sitta när man provar ut ett och hur pass mycket det tänjer ut sig?

Är 177 och väger drygt 75kg. Testade först ett 48 och jag kom helt klart inte i det själv. Var tvungen att få hjälp att få det över axlarna och att få av det ska vi inte tala om. Ådrorna i händerna svällde som fan och jag kände mig allmänt vimmelkantig. Skydden satt dock där dem skulle.

Stl 50 kom jag i själv med nöd o näppe och det kändes som att det satt bättre, inte lika tight men samtidigt inte löst. Knäskydden satt lite långt ner när jag stod upp med när jag satt/hukade hamnade dem på plats.

Jag testade utan ryggskydd så ställen kommer om möjligt bli ännu tightare sen. Kommer 48 tänja ut sig så pass mycket att det går att åka i? Skulle vara rädd att åka runt i det som det satt nu, lägg till att det är 25 grader ute och att man kanske står o kickar ett tag, kommer ju svimma. :näsblod
jag köpte 48! då var jag o 178 och vägde ca 77! behövde också hjälp i början men efter en bandag satt det perfekt.. nu är jag nere i 73kg o ska vidare ner... lite orolig för stället :(

Köpte ett Dainese stl 52, är 190/90. Behövde hjälp med påklädning de första gångerna och sen när jag började klä mig själv gick axeln nästan ur led, AJ! I höstas satt det nästan lite löst så jag har ökat matchvikten lite :) till denna säsongen.
Kontenta: Mindre storlek än man tror.

Man skall absolut inte ha för litet ställ heller! Det både ser gay ut och är inte skönt/skonsamt för kroppen. Företagen brukar skicka ut storleksmall till återförsäljaren där man kan se just det fabrikatets storlekar tillförhållande längd på kroppsdelar. Tror lousi har en sådan på sin sida...

Jag kunde inte ta på mig stället själv eller hoppa på min GsxR utan att lyfta benet med handkraft för att stället var för tight. Nu sitter det perfekt på gränsen till lite stort.

Jag har storlek 52, dainese. Är 183 cm/87 kg. Körde i två regnskurar efter jag hade köpt det, efter det satt det perfekt. Har dock krympt lite nu under vintern, undrar vad det kan bero på... :rolleyes:

Mitt tips är att köpa lite mindre, sedan lägga dig i badet och låta stället torka på plats. lite jobbigt kanske, men sedan sitter det garanterat som ett korvskinn.

Mitt gamla IXS hade jag strl 58,mitt nuvarande Dainese har Jag strl 56,inga viktförändringar,provade ett strl 54 men tog ett 56 istället,kändes bättre=185cm/93kg..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph