Hur ser man om ljudkortet är paj?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min laptop börjar gå mig på nerverna, i vanlig ordning.
Jag drog ur hdmi-sladden till tv'n för nån dag sedan och efter det så funkar inte ljudet längre :mad:
Jag har; Avinstallerat ljudkortet för att installera om det. Jag har anslutit datorn till tv'n igen för att se om det är ljud där=icke, jag har brukat enormt mycket våld mot datorn men inte heller det fungerade.
Börjar bli så jävla trött på dessa fitt-datorer så jag funderar faktiskt på att kasta ut den från balkongen för att sedan köra över den med bilen ett 10-tal gånger och sen kasta skiten i ån och ringa supporten och säga att de får skicka en ny för att den gamla brann upp :brinnerup

Hur i helvete kan ett ljudkort bara sluta funka sådär, jag har inte ens slagit på datorn INNAN detta hände då jag tänkte vara rädd om det 3:e exemplaret då de två tidigare dog en för tidig död.

Ansluter man en dator till en TV får man räkna med att saker går sönder då nätaggregatet i både TV'n och till Laptopens laddare är switchade och har avkopplingskondensatorer som gör att små läckströmmar och spänningar uppstår om prylarna är anslutna till två olika faser på 220-volten. Det korrekta sättet att ansluta en dator till en TV är att först koppla bort all 220-volt, vänta ett par minuter, anslut dator till TV, anslut 220 volt till dator och TV.

Fixen är att köra med trådlös HDMI om du inte kan använda dig av samma jordade uttag för både dator och TV.

Kolla så den förstår att du vill spela ljud via hdmi...kör man vista/win7 så är det lite automagiskt, högerknäpp på högtalarikonen nere vid klockan och välj playback devices - kolla så att du har HDMI output enablad (ser du inte den, högerklicka mitt i fönstret och bocka för "Show Disabled Devices") - högerklicka på HDMI och säg funkafixaförhelveTT!!11!1

Det brukar sälla säga funka där, och samtidigt vara fel på hårdvaran. :)

/J

Ansluter man en dator till en TV får man räkna med att saker går sönder då nätaggregatet i både TV'n och till Laptopens laddare är switchade och har avkopplingskondensatorer som gör att små läckströmmar och spänningar uppstår om prylarna är anslutna till två olika faser på 220-volten. Det korrekta sättet att ansluta en dator till en TV är att först koppla bort all 220-volt, vänta ett par minuter, anslut dator till TV, anslut 220 volt till dator och TV.

Fixen är att köra med trådlös HDMI om du inte kan använda dig av samma jordade uttag för både dator och TV.

är detta påhitt eller endast teoretiskt?
Ja har nog alltid bara slängt i kabeln utan att fundera.

Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra?

Nu över till det seriösa, om du inte redan dunkat en hammare i skärmen :)
Har du inte köpt det billigaste skiten på Elgiganten har du säkert fått med en diagnostik cd. Kör den och kolla om den piper ur sig något ljud.

:va
Hdmi är en jordad kontakt....där både HDCP kretsen och HDMIkortet är väl jordade i chassit på både maskiner.
Skulle tippa på att killen har eldat upp nån komponent i ljudkortet...ifall det var så att TV:n och dator stod på vid införande av HDMI-kontakten.
Folk kopplar inte hur mkt ström/information som egentligen pumpas genom den lilla kontakten.

*/ ?>
Back