Hur ser ditt spårval ut på Kinnekulle?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Är intresserad av hur ni tar er runt "ringen".
Jag kör nog,eller försöker iaf att köra så som föråkarna kör. Fast är det d rätta eller snabbaste? Eller?
Nån som har tips o vill ge med sig några hemligheter hur man kan få bästa möjliga flyt på nästkommande trafikövning?

Tacksam för svar :)

Bifogat

• kinnekulle3.jpg
    kinnekulle3.jpg
    12.6 KB · Visningar: 207
HAYABUSAHENKE skrev:
2284659
Nån som har tips o vill ge med sig några hemligheter hur man kan få bästa möjliga flyt på nästkommande trafikövning?

Ta inte mina spår så kommer det lösa sig fint. :tummenupp

HAYABUSAHENKE skrev:
2284659 Är intresserad av hur ni tar er runt "ringen".
Jag kör nog,eller försöker iaf att köra så som föråkarna kör. Fast är det d rätta eller snabbaste? Eller?

På de svart fälten... :hihi :rofl :lol

Nä, allvarligt, jag brukar ta ett ganska högt spår förutom i högern efter vänster efter kvarnböjen, där ligger jag långt in, Det är lätt att köra av om man ligger för långt till vänster när man går över Krönet.
Ritade in ungefär på skissen, det turkosa området har jag inte riktigt klurat ut ännu.
Men som sagt, säger inte att detta är nått idealspår, men ungefär som jag kör, och det känns rätt bra

/Pajje

Bifogat

• kinnekulle3.jpg
    kinnekulle3.jpg
    14.6 KB · Visningar: 227
Last edited:
HAYABUSAHENKE skrev:
2285398 Tack,prefekt. Mera svar som dessa! :tummenupp

Över krönet, som redan är beskrivet, är ett av de knixigaste ställena att komma underfund med (kanske) på Kinnekulle. En bra regel är annars att välja det spår där du kan ge gas (gaskontroll) direkt efter instyrningen med lätt påföljande acceleration genom hela kurvan (sk. idealspår enl. definitionen från CSS).

Om jag har förstått dig rätt så har du redan ett spår som tycks funka hyffsat bra. Utgå från det. Ta ut en instyrningspunkt inför varje kurva (en fläck i asfalten eller liknande). Dvs. den punkten där du börjar styra in. Ta några referenspunkter i kvarnböjen så du inte orienterar bort dig.

Öva på dessa tills de sitter klockrent. Om du då har marginal kvar på nedläggningsvinkeln (dvs. kan luta mer) och/eller har marginal kvar av banan (dvs. asfalt till vänster av hojen kvar i utgången) så kan du ju, rent logiskt, sakta men säkert succesivt öka ingångshastigheten tills du når gränsen. Dvs. när du knappt har någon bana kvar (lite marginal MÅSTE du ha om du inte skall skrämma dig och oss :D ) samt maximal nedläggningsvinkel för hojen och dig.

Detta är ETT sätt att angripa problemet och succesivt bli skickligare. Det viktiga i det är att man gör det i sin egen takt och i tillräckligt små steg så att man hela tiden känner sig säker på att det kommer gå bra. Dvs. att man inte skrämmer sig själv!

Fan vad det låter enkelt, eller hur! :tummenupp :4skrika

Lycka till
// Niklas

HAYABUSAHENKE skrev:

Tror nog att du kör ganska så rätt spår efter att ha sett dig ett par ggr.
Det finns oftast flera "rätta" spårval.
Problemet för oss amatörer är att vi inte går tillräckligt långt innan vi lägger ner och svänger. Oftast, har jag upptäckt, kan man vänta längre och därmed få högre fart med sig i svängen utan att få släpp.

Edit: Titta på min avatar så ser du att jag ligger för långt in i kurvan mot Swedie's och de andra fartligisternas däckspår.

Edit 2: Konstig andrahoj du har!? :confused: :D

Last edited:
Nja alltså nu har ju jag inte carbon-bromsar, tracktion controll och inte heller gatewasten är påslagen. Men det ser väl ut såhär någonting...

Snålt spår i ingången (1) efter rakan och raka spår efter bron (mellan 3-4) och rakt spår innan chikanen 5, (mellan 4-5). De grejerna tror jag o mina sponsorer starkt på.

Bifogat

• Bjornes_Optitrack_Superlap_Session.jpg
    Bjornes_Optitrack_Superlap_Session.jpg
    50.1 KB · Visningar: 139
HAYABUSAHENKE skrev:

OM du har tur så står det koner vid sidan av banan, följ dem med framhjulet o du ligger i idealspåret, memorera till nästa gång på ringen.

R1bjorn skrev:
2285610 Nja alltså nu har ju jag inte carbon-bromsar, tracktion controll och inte heller gatewasten är påslagen. Men det ser väl ut såhär någonting...

Snålt spår i ingången (1) efter rakan och raka spår efter bron (mellan 3-4) och rakt spår innan chikanen 5, (mellan 4-5). De grejerna tror jag o mina sponsorer starkt på.
Så kör jag med, fast jag försöker glida ut lite längre vid 2:an och vid 5:an.

Överlag är min kurvteknik så här:
In i kurvan, woooooaaaaaaaaaaa faaaan de här kommer aldrig o gå
Inne i kurvan, va fan de här går ju inte fort :mad:
Ut hur kurvan, jävla fan, nästa kurva ska jag ta fort som fan.

O sen börjar det om...

HanneZ skrev:
2285620 Överlag är min kurvteknik så här:
In i kurvan, woooooaaaaaaaaaaa faaaan de här kommer aldrig o gå
Inne i kurvan, va fan de här går ju inte fort :mad:
Ut hur kurvan, jävla fan, nästa kurva ska jag ta fort som fan.

O sen börjar det om...
Haha, jag skall lobotomera mig till nästa hoj så att slippper kraschnojan :huvet

Fan vad det låter enkelt, eller hur! :tummenupp :4skrika

Lycka till
// Niklas[/QUOTE]

Tackar tackar! många bra svar, När ja är där så känns d som ja bara kör,utan att tänka. Bara åker med eller va man ska säga. Fast d e ju alltid kul att köra om nån eller känna att d går bättre o bättre :tummenupp

Va har ni för växlar i? Detta kan nog skilja en hel del tror ja.

HAYABUSAHENKE skrev:
Tackar tackar! många bra svar, När ja är där så känns d som ja bara kör,utan att tänka. Bara åker med eller va man ska säga. Fast d e ju alltid kul att köra om nån eller känna att d går bättre o bättre :tummenupp

Va har ni för växlar i? Detta kan nog skilja en hel del tror ja.

DET kan också vara ett mål med körpasset! Det viktiga är att man bestämmer sig för VAD man tänkt träna på så att körtiden, som är så dyr, verkligen ger valuta för pengarna, eller hur!?

Vad gäller växlar skiljer det sig väldigt mycket åt från hoj till hoj. Mitt råd är att köra på så höga växlar som möjligt så att du ändå känner att du har drag (gaskontroll) genom kurvorna. Detta minskar risken för att du omedvetet skall accelerera för mycket (läs få sladd).

Skall du dock försöka slå personbästa på banan gäller naturligtvis att välja växel för bästa vridmoment i utgången av kurvorna = också skitenkelt alla gånger ... japp! :banana

Grundidén är dock att öva sig till succesivt högre ingångshastighet eftersom, med rätt gaskontroll, det per automatik ger högsta möjliga utgångshastighet. Synd bara att jag inte är lika bra på att köra som att skriva/teori! :huvet

Lycka till!
// Niklas

Det är faktiskt en ganska svår bana. Jag försöker köra den på följande sätt.

Ut från depån brukar vara lite vingligt men det beror mest på att man är ringrostig. Precis innan kvarnkurvan försöker jag ta höjd, för att sedan köra in till apex, tillbaka på höjd, in apex, tillbaka på höjd och till sist in i apex. Inför Molins brukar jag göra en s.k. TimeWarp a'la Starship Enterprise, dvs köra runt min egen axel fortare och fortare tills jag uppnår warpspeed och sedan slungas iväg. Tänk på bromspunkten. Oftast linkar jag tillbaka till banan och tar någon annans hoj eftersom min nu brunnit upp av luftmotståndet. Efter TV-kurvan brukar jag stanna och prata med någon fin :tuttar som står där, kanske kolla om hon är imponerad av min körning osv. Sedan gäller det att hålla snålt inför depåböjen, utifall hojen pissar olja och man måste vika av. Ut ur depåböjen brukar jag börna ganska mycket, mest för att göra alla :mattias lite :mad: . Ibland kissar jag även i byxorna.

/Freppa

Ps. Jag kör där på måndag till onsdag på CSS. Kom gärna och iakta. Det är rätt spektakulärt!

Bifogat

• kinnekulle3.jpg
    kinnekulle3.jpg
    17.1 KB · Visningar: 173
Freppa skrev:
2288142 Det är faktiskt en ganska svår bana. Jag försöker köra den på följande sätt.

Ut från depån brukar vara lite vingligt men det beror mest på att man är ringrostig. Precis innan kvarnkurvan försöker jag ta höjd, för att sedan köra in till apex, tillbaka på höjd, in apex, tillbaka på höjd och till sist in i apex. Inför Molins brukar jag göra en s.k. TimeWarp a'la Starship Enterprise, dvs köra runt min egen axel fortare och fortare tills jag uppnår warpspeed och sedan slungas iväg. Tänk på bromspunkten. Oftast linkar jag tillbaka till banan och tar någon annans hoj eftersom min nu brunnit upp av luftmotståndet. Efter TV-kurvan brukar jag stanna och prata med någon fin :tuttar som står där, kanske kolla om hon är imponerad av min körning osv. Sedan gäller det att hålla snålt inför depåböjen, utifall hojen pissar olja och man måste vika av. Ut ur depåböjen brukar jag börna ganska mycket, mest för att göra alla :mattias lite :mad: . Ibland kissar jag även i byxorna.

/Freppa

Ps. Jag kör där på måndag till onsdag på CSS. Kom gärna och iakta. Det är rätt spektakulärt!
Du är instruktör på SMC va, dom brukar köra precis som du gör.

Jag har lärt mig den hårda vägen genom "Old Gixxer Tour Norway" samt "Old gixxer goes Grisingsö". Det är mycket snurrande då.... ;)

Freppa skrev:
2288189 Jag har lärt mig den hårda vägen genom "Old Gixxer Tour Norway" samt "Old gixxer goes Grisingsö". Det är mycket snurrande då.... ;)
Ahhh gamla fina minnen från den tiden då vi lekte outlaws och visade fett med orepekt, nuförtiden sitter man i dagrummet och drömmer sig bort...

Old Gixxer Tour Norway kommer var en blöt resa med många fina minnen vid lägerelden, Grisingsö förgylldes av Rejvsmurfens stokastiska upptåg.

Men vad har detta med spårval att göra :felämne

Bifogat

• 11.jpg
    11.jpg
    61.4 KB · Visningar: 70
Freppa och Micke, gå och spill olja i någon annan tråd! :mad:

Henke kommer att mörda oss för att vi spammar sönder hans tråd. :lol

Sweedo skrev:
2288241 Freppa och Micke, gå och spill olja i någon annan tråd! :mad:

Henke kommer att mörda oss för att vi spammar sönder hans tråd. :lol

Tur för er alla att jag är en vänligt sinnad ninja :kryckor O kanske lite ur fas :)

/Freppa

Ps. Jag kör där på måndag till onsdag på CSS. Kom gärna och iakta. Det är rätt spektakulärt![/QUOTE]

Man känner så lätt igen en människa som kört Hayabusa
Tack för all hjälp killen :tummenupp

Grundidén är dock att öva sig till succesivt högre ingångshastighet eftersom, med rätt gaskontroll, det per automatik ger högsta möjliga utgångshastighet. Synd bara att jag inte är lika bra på att köra som att skriva/teori! :huvet

Lycka till!
// Niklas[/QUOTE]

Ja tror du får bli min mentor :)

Ja ska försöka bromsa lite distinktare o senare. Nu "glider" ja runt på 4:an utom innan utgången på rakan då d blir 3:an. Kanske köra på 3:an runt allt ett par gånger,,höja varvet o känna på lite? Bortsett från rakan.
Kolla efter "bromsmärken" o ev flytta dom. Högre fart in i kurvan,, ha ha
Va fan. d låter ju lätt,, hoppas ja kommer ihåg 1 av dessa saker :tungan

Tack för alla tips!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...