Hur renovera förgasare?

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Hallo!

Jo tänkte renovera upp mina förgasare under vinter på min cbr 900rr-97.
Kan man bara blocka bort förgasarna och lämna in för renovering å sen plocka tillbaka allt å köra eller behöver man synka mm när dom sitter på plats igen?

Finns det renoveringsatser att köpa och vad kostar dessa isåfall?
Kostar det annars att lämna in för renovering? och vart?

Ja du behöver synka dem efter. Det är inte svårt så kanske något du vill göra själv?

1000:- kostar synkutrustning eller så tillverka en själv för 300:-

Slang, bräda, t-kors, skurv och lite olja behövs.

Dock, en del av renoveringen är väl ändå att bestycka dem korrekt tycker jag och då behövs bänk och lambda med hojen komplett. Vart fall om du har annat luftfilter eller pipa. Helt original KAN det väl vara ok att bestycka original och slänga tillbaka. Synkning behövs dock.

Last edited:
du borde kunna synka innan montering ,, det enda man gör är ju i stort o justera gasspjällen

Nja glöm idén med att synka innan montering

Gör dig själv en tjänst och köp inga biltemaklockor. Lägg en tusenlapp på ett ordentligt synkverktyg så blir livet mycket enklare :)

Kan du demontera och montera ett par förgasare så har du inga problem med att synka förgasare

Random mc-firma kan renovera. Kan inte kosta över en tusenlapp exkl material. Å andra sidan är det också busenkelt arbete..

ett tips ring christer på bra i gasen ! han kan ultraljudstvätta och rengöra dina förgasare så dom blir som nya =) peace!

Jag har byggt två egna synkare med olja.
"Nackdelen" med dem är att de är mycket känsligare än köpesgrejer.

Jag plockade ner gasarna på min hoj (97:a) och 4000 mil.
Det var inte mycket till renoveringsbehov där iaf.
Blåste ur dom och tvättade utsidan var allt som behövdes.

ett tips ring christer på bra i gasen ! han kan ultraljudstvätta och rengöra dina förgasare så dom blir som nya =) peace!

Tack alla för svaren :tummenupp
Kommer man åt att synka med alla grejer på plats eller behöver man tex skruva bort tanken?

Ja hittade christers hemsida nu, mycket bra info där. Kostar de att lämna till honom?

Last edited:
du borde kunna synka innan montering ,, det enda man gör är ju i stort o justera gasspjällen

Nej, du kan inte synka före montering. Det är helt korrekt att justera höjden på gasspjällen så flödet blir lika mellan alla förgasare.

Du kan göra en grundinställning under montering, men för att få det bra behöver motorn vara igång och du kollar undertrycket efter förgasaren och jämför. När undertrycket blir lika (reservation för direkta motorfel som brända ventiler) så är du hemma och motorn går jämnt och fint på tomgång och lite gaspådrag.

Stora frågan, vad är det som får dig att motivera att renovera förgasarna ?

Stora frågan, vad är det som får dig att motivera att renovera förgasarna ?

Anledningen är att den bludrar/hoppar lite på låga varv när jag startar och ryker svart när jag gasar till den på neutralen.
Kan kanske vara något munstycke som är fel, vet ej men tänkte passa på att ta bort dom och kolla över allt så man slipper göra allt 2 gånger om det nu inte bara va munstycken.

*/ ?>
Back