Hur rengör man bromsok enkelt och billigt?

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hallå! ska byta bromsbelägg och tänkte samtidigt göra rent och snyggt i bromsoken och kolvarna och byta bromsvätska, tips mottages, bra rengöringsvätska, era egna knep osv, gärna nånn film om det finns :tummenupp

(skivan jag kör nu är lite tjockare än orginal så att få in nya backar kommer bli knixigt men går)

Hojj!

/LucaBrasi

Rengör gör man enbart med alkoholbas, T-röd eller CRC/biltema Brakecleaner. Detta då petroleumbas WD40/556/avfettning etc kan skada tätningarna...

Rengör gör man enbart med alkoholbas, T-röd eller CRC/biltema Brakecleaner. Detta då petroleumbas WD40/556/avfettning etc kan skada tätningarna...

Tack för tipset, ska man försöka plocka ut kolvarna? (jag ska ändå byta bromsvätska så kan tömma systemet)

Tack för tipset, ska man försöka plocka ut kolvarna? (jag ska ändå byta bromsvätska så kan tömma systemet)
Att plocka ut kolvarna är ingen dålig idé.
Men:
Var löjligt försiktig med tätningarna.
Jag skulle inte bry mig om det på en nyare cykel, men på äldre skrot (som jag pysslar med) så är det värt besväret att plocka ut kolvarna och putsa av dem med fin smärgelduk,tvätta alltihop med T-röd, byta tätningarna, smörja upp med bromsvätska, montera ihop, fylla på ny bromsvätska, lufta, bli besviken, lufta, bli besviken, ge fan i det, återvända nästa dag, lufta, bli nöjd.
När man bytt bromsvätska, så blir det alltid småbubblor som behöver tid för att samlas vid luftningsnippeln.
Förhoppningsvis.

Kanon, tack för alla tips Skrotnisse, WEST och Boris JR!

Är lite färsking på sånt här men tar man det lite piano ska det nog gå och nånn gång ska ju va den första :tummenupp

Att plocka ur kolvarna är onödigt om du inte skall byta tätningarna. Rengör med sprit och smörj med bromsvätska eller silikonbaserat smörjmedel (biltema har bromsfett) och var glad...

Att plocka ur kolvarna är onödigt om du inte skall byta tätningarna. Rengör med sprit och smörj med bromsvätska eller silikonbaserat smörjmedel (biltema har bromsfett) och var glad...

Tungt, ja nej jag skiter i att plocka kolvarna, känns överkurs just vid detta tillfälle :tummenupp

Jag bytte belägg fram förra veckan.
Eftersom det inte var så mkt kvar på beläggen har kolvarna stått rätt långt ut under en längre tid så det var rätt mkt skit på sidan av kolvarna.

dum som jag var rengjorde jag inte kolvarna utan tryckte bara in kolvarna i oket för att få dit dom nya beläggen.

kanske bör ta bort beläggen igen och trycka ut kolvarna för att rengöra dom :gnissla iofs går det rätt fort.

Jag bytte belägg fram förra veckan.
Eftersom det inte var så mkt kvar på beläggen har kolvarna stått rätt långt ut under en längre tid så det var rätt mkt skit på sidan av kolvarna.

dum som jag var rengjorde jag inte kolvarna utan tryckte bara in kolvarna i oket för att få dit dom nya beläggen.

kanske bör ta bort beläggen igen och trycka ut kolvarna för att rengöra dom :gnissla iofs går det rätt fort.

Du har haft din chans.
Om det inte strular, så kan det väl vänta till nästa byte/du inte har bättre för dig.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back