Hur rengör jag kedjan bäst?

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Jaa, ska snart köpa nått bra fett till kedjan, men vill göra rent den först...Vad är bäst, förr la man ju skiten (cykelkedjan iallafall) i avfettning...Men nu har ju jag gummiringar vid varje länk som troligen skulle ta slut då...Något tips?

Jaa, ska snart köpa nått bra fett till kedjan, men vill göra rent den först...Vad är bäst, förr la man ju skiten (cykelkedjan iallafall) i avfettning...Men nu har ju jag gummiringar vid varje länk som troligen skulle ta slut då...Något tips?

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132001&highlight=reng%F6ra+kedjan
Kanske kan ge nåt bra tips.
Annars gav min sökning på "rengöra kedjan" 46 träffar så nåt bra finns där nog..
Har varit många diskutioner uppe om detta.. :tummenupp

el-tandborste och diskmedel :D

Vanlig lampolja eller t-gul är bra, de är lågaromatiska och snälla mot O-ringarna och finns billigt i större matbutiker. Borsta med en diskborste. Håll till i ett tråg eller gammal ugns-långpanna. Häll inte ut i avloppet.
/J

Oj, förlåt, glömde HELT att söka, tack för tipsen, blir lite lampolja eller T-gul!

Men hur är det med diskborste och vanligt vatten? KAnske inte är bra för kedjan att rengöras med vatten?

Vatten löser upp fettet/oljan som skiten sitter i väldigt dåligt, så någon överdriven rengörande effekt blir det inte...

Jag slänger skiten i bensin sedan gnugga med diskborste!

Sedan är det bara att smeta in kedjan i wax...

Ska kanske tillägga att jag kör utan X/O/P/Whatever kedja

Man tager 1l disel.1st 5l plastdunk kapa den på mitten så att du får ett
tråg som du kan låta kedjan gå i. 1 st pensel att pensla på diseln med.
byt diseloljan när du ser att den börjar bli skitig.Upprepa proceduren till att
du har en ren kedja.OBS.montera bort bakhjulet disel + däck=halt

Eller spraya med en vanlig universalolja typ 5-56... och torka rent.
Smörj sedan med kedjeolja....

Jag använde Castrols kedjerengöring efter en riktigt smutsig endurodag. Och det funkade kanonbra! Många stora tillverkare har speciella kedjerengöringsmedel t ex Motul och Castrol mfl.

Diesel och fotogen som nämns har jag hört ska funka bra det också och är säkert ett billigare alternativ annars.

Jag brukar ta tvätt thinner och det funkar hur bra som helst, även till kåpan över kedjan och vid utgående axeln på motorn.

Använder bara tunn smörjolja (= fastnar inte mkt skit) och spolar av den med vattenslangen efter varje körning

Skit i allt miljötrams med avfettningsmedel , vatten , bla bla bla.
Kasta ner skiten i en plastbehållare och häll på en ordentlig skvätt bensin (och nej oringarna går inte sönder).
Ta en gammal färgpensel och pensla på så blir det kanon.

Använd endast någon form av olja när du ska smörja kedjan och inget fett.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan