Hur påverkas DU och ditt psyke av alkohol?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
På nyårsafton i år fick jag mig en tankeställare...

Efter att mer eller mindre fötts in i kampsportvärlden då min far alltid sysslat med kampsporter och jag själv har kickboxats sen jag var elva år gammal har jag lärt mig,
* Självbehärskning
* Tålamod
* Respekt mot mina medmänniskor
* Tolerans
Allt detta bär jag med mig och det underlättar livet...

... men, jag har märkt att vid alkoholförtäring så försvinner vissa delar av det jag lärt mig och håller hårt på. I synnerhet då tålamodet.
Det som hände på nyårsafton var att jag, två kompisar och min sambo gick ner för Storgatan. När vi går förbi Harrys så står ett ungdomsgäng där och helt oprovocerat ger dom sig på min ena kompis när vi passerar dem, varpå jag skyndar till hans undsättning. Då kliver det fram en kille framför mig och frågar vad jag har tänkt och göra åt saken och att jag borde ta min horiga svennefitta och dra!
I nyktert tillstånd hade jag börjat skratta och frågat om lillkillen verkligen menar allvar, men nu ser jag bara rött och låter överdelen av min panna besöka killens näsa. Lyckas med hjälp av en okänd kille och min kompis undsätta kompisen och få gänget på flykt.
Jag blir upprörd över att killarna lyckas komma undan då polisen vid detta laget har kommit och jag har ett helt drös med vittnen som vittnar till min fördel. Så i ren ilska så boxar jag handen rakt in i tegelväggen och tegelväggen vann! Andra priset blev en uppsättning titanpinnar och skruvar, två operationer, en 15 dagars kur med Heracillin och smärtstillande med trevliga trianglar på, 16 stygn, gips i 6 veckor och senare ett snyggt (lååångt) ärr på handen (chicks dig scars, right?!).

Detta är heller inte första gången jag hamnar i kontaktdans på fyllan, jag har i princip ingen stubin alls mot kaxiga killar som blir övermodiga på fyllan och muckar, knuffar och gapar och skriker på allt och alla. Utan kommer dom och söker bråk hos mig när jag är full så får dom det 6 gånger av 10... tyvärr! Detta är inget jag är stolt över utan tvärt om, det är därför jag skriver här för att kolla om jag är ensam med att påverkas negativt av alkoholen. Jag bli absolut inte en av dem som går runt och är tyken och söker bråk, men förlorar allt tålamod mot dem som gör det mot mig, vad jag vill understryka är att jag inte på något sätt har aggressiva problem när jag dricker och blir aggressiv mot allt och alla utan det är "bara" självbehärskningen och tålamodet som tar stryk.

Jag har efter nyårsafton bestämt mig för att sluta dricka så att jag blir full innan jag går ut, kommer dock att fortsätta med rödtjut och pilsner till maten/United matcherna. Alltså nykter vid utgång!

Hur är det med era alkoholvanor och hur påverkas ni?
Märker ni också av lösdrivande kids som söker problem, alltså killar som är för unga för att komma in på någon nattklubb och som bara går bargatan upp och ner och vandaliserar och slåss? Hur handskas ni med dessa?

Jag tänkte att detta forum passar bra att fråga för det är mycket killar och för att de flesta åldersgrupper finns representerade här.
Så svara på och häng på diskussionen!

Mvh

Last edited:
Ja du. Jag blir aldrig aggresiv, raka motsatsen till det faktiskt. Blir otroligt scocial och kan gå fram till vem som helt och ha ett samtal med. Märkte det när jag var i gbg en festarkväll. Ingen fatta hur jag kunde få kontakt med så många :)

Men det finns ju dessa gånger då man bara vill slå någon så hårt just för att han/hon kaxar, muppar sig eller liknande. Har lång stubin.

Du har ju själv förstått att det är olika på folk och även olika från gång till gång.
Jag är ingen slagsmålsperson alls och hamnar inte i bråk helt enkelt, inte heller på fyllan.
Men jag kan förstå att man kanske blir mer benägen till att slåss om man har kunskaperna som behövs, för hämmingarna släpper ju.

Förmycket text på få inlägg för att orka läsa.
Men jag blir söt och gullig när jag är full, som nu typ.
Kanske kåt oxå men det är inte säkert.

Förstår att din tålamod kan tryta,mitt gör det också men det yttrar sig på ett annat sätt, jag orkar bara inte och går därifrån. Undviker medvetet att hammna i vissa situationer tex jag går en liten sväng runt potentiellla stök och låtsas som jag helt enket inte ser dom.
Har aldrig heller känt mig hotad eller blivit attackerad någon gång trots ca 10 års krogspring.

Men i vilket fall du såg problemet själv och sökte lösningen på det.

Men annars blir jag bara glad och vill bara prata med en massa folk ,och gärna ställa konstiga frågor till dom.

Last edited:
Jadu, känner igen mig lite i det du säger.
Startar inte bråk, är inte ute för att slåss.
Men när folk bråkar eller ät stöddiga så är det lätt att det smäller, allt från gubbar i 40 års åldern till kaxiga 18 åringar.
Men senaste tiden har jag kunnat behärska mig lite, går oftast iväg numera.
Kommer ihåg en händelse från när det begav sig, kommer in på toan på krogen 4 killar som börjar kaxa sig tycker att dom är nåt för att dom är 4.
Tar tag i en i nacken och dunkar in honom i handtorken när han tvättar händerna vänder mig och sopar till hans kompis och kastar mig över den 3:e och vi tummlar ut genom dörren och vakterna bryter jag påpekar att dom var 3 st som går på mig så vakterna släpper mig.

Jag är en jäkligt lugn person..... har aldrig hamnat i slagsmål själv, ingen tycks våga hota mig...

men det har hänt att folk muckat med mina kompisar och jag har gått imellan,,,,

oftas törs ingen jävlas då..

190 cm och drygt 100 kg kanske inger respekt!!

Jag fullständigt hatar att bråka.
Både muntligen och mera fysiskt.
Dom gångerna som jag har hamnat i bråk är väldigt lätträknade. (Trots x antal år i dörren, kampsportsbakrund och rätt stabil i kroppen.)

Men för att svara på din fråga, så har jag märkt att om jag håller mig till öl, så blir jag bara lugn och lättroad (skrattar åt allt).
Däremot om jag dricker sprit, så kan jag ha en tendens att bli lättirriterd.
Av just den anledningen har jag valt bort spriten om jag är ute.

Dom få ggr som jag hamnat i bråk, så har jag haft en gruvlig ångest efteråt, och tänkt på vad som kunde ha hänt om jag träffat/han fallit lite olyckligt.

PS. De där med handen i väggen va la inte så himla bra gjort :tungan . DS

Jag tycker att det är himla barnsligt att bråka, oavsett.. Tycker inte att det finns ursäkt för vad du gör, du är inte den "goda" sidan här,du är snarare samma skrot o korn, det bevisar du väl av "handen i väggen grejen" osv.. Har inte mycket till övers för bråkstakar.. Ovsett om dom blir provocerade eller inte.. Jag är liten o kort, men har väl en tyken uppsyn och är väl rätt "satt".. Håller mig endå ifrån skiten i alla lägen..

Sättet du skriver på indikerar (för mig) att du igentligen tycker att du är rätt cool när du räddar världen och slår ner alla som "är kaxiga".. Inget illa menat.. Men jag gillar verken kaxiga snubbar eller dom som döljer sitt bråkmakeri genom någon "jag bråkar bara när folk är kaxiga attityd"

I all välmening..

Edit.
Läste igen lite grann..
Rädda kompis, jo helt ok.. Men i övrigt, nej tack..

Last edited:
Nej, slagsmål blir det inte tal om hur stupfull jag än skulle kunna tänkas bli. Det var evinnerliga tider sedan, under högstadiet och möjligtvis början av gymnasiet, som sånt hände.

framförallt blir jag nog glad, pigg och rätt vimsig. :)
Fast jag kan bli arg jättefort också, men inte så jag pucklar på folk.

Det sorgliga e inte bara att de e "kids" som drar runt och söker efter nått att göra på gott och ont, det finns även äldre modeller av dessa. Typ upp till 25årsåldern...
Ibland undrar man ju om kidsens föräldrar har en jävla aning om vad ungarna gör ute på stan sent in på nätterna, eller om de tror att de sitter och byter pokemon-kort :rolleyes:

Last edited:
Hultan skrev:
Jag tycker att det är himla barnsligt att bråka, oavsett.. Tycker inte att det finns ursäkt för vad du gör, du är inte den "goda" sidan här,du är snarare samma skrot o korn, det bevisar du väl av "handen i väggen grejen" osv.. Har inte mycket till övers för bråkstakar.. Ovsett om dom blir provocerade eller inte.. Jag är liten o kort, men har väl en tyken uppsyn och är väl rätt "satt".. Håller mig endå ifrån skiten i alla lägen..

Sättet du skriver på indikerar (för mig) att du igentligen tycker att du är rätt cool när du räddar världen och slår ner alla som "är kaxiga".. Inget illa menat.. Men jag gillar verken kaxiga snubbar eller dom som döljer sitt bråkmakeri genom någon "jag bråkar bara när folk är kaxiga attityd"

I all välmening..

Edit.
Läste igen lite grann..
Rädda kompis, jo helt ok.. Men i övrigt, nej tack..

Vet du, jag håller med dig i alla avseenden! Dett är förbannat urlöjligt att slåss, min sambo tycker det, mina kompisar tycker det och framför allt jag tycker det.
Tror du har missuppfattat lite, jag blir inte arg på alla som är "kaxiga" eller ser tykna ut, utan bråkstartare som kanske går rakt in i mig och sedan när man frågar vad de sysslar med så smäller det (det var det som hände kompisen).
Men du har rätt, jag är inte bättre än dem, därför har jag hittat lösningen, försöka undvika uppenbara troublemakers och inte dricka vid utgång.

Mvh

Honken skrev:
Jag är en jäkligt lugn person..... har aldrig hamnat i slagsmål själv, ingen tycks våga hota mig...

men det har hänt att folk muckat med mina kompisar och jag har gått imellan,,,,

oftas törs ingen jävlas då..

190 cm och drygt 100 kg kanske inger respekt!!

Fan vad är mitt problem då? Är 186 och väger 84 pannor, men mig är dom absolut inte rädda för... :död

ec2bme skrev:
Jag fullständigt hatar att bråka.
Både muntligen och mera fysiskt.
Dom gångerna som jag har hamnat i bråk är väldigt lätträknade. (Trots x antal år i dörren, kampsportsbakrund och rätt stabil i kroppen.)

Men för att svara på din fråga, så har jag märkt att om jag håller mig till öl, så blir jag bara lugn och lättroad (skrattar åt allt).
Däremot om jag dricker sprit, så kan jag ha en tendens att bli lättirriterd.
Av just den anledningen har jag valt bort spriten om jag är ute.

Dom få ggr som jag hamnat i bråk, så har jag haft en gruvlig ångest efteråt, och tänkt på vad som kunde ha hänt om jag träffat/han fallit lite olyckligt.

PS. De där med handen i väggen va la inte så himla bra gjort :tungan . DS

Ångesten känner jag igen, känner den med. Man sitter och tänker men tänk om dom hade si eller så.
En annan sak man ska tänka på är att man aldrig vet när någon drar kniv eller pistol i dagsläget heller, även om det är tony 16 som står framför dig. Det är jag också rädd för...

Handen toppar min bok "10 idiotiska saker jag gjort på fyllan", ångrar det så otroligt mycket, det är jobbigt att skriva så långa inlägg med en hand! :huvet

Mvh

Väger 63kg och är 1.74 mig är dem fan inte rädda för :tungan

Men håller mig dig i stora drag iaf. sist jag var på krogen (fredags) så var det en stor kille som gick in i mig bakifrån så vänder jag mig om och tittar på honom då knuffar han mig in i väggen och vrålar någonting om att jag ska passa mig. :4skrika

Säga vad man vill men var man ganska sugen på att utnyttja det man har lärt sig under kampsportsövningarna då?... Gick iaf. därifrån även fast jag kokade, var nog länge sedan jag var så förbannad...

För övrigt så blir jag mest glad och social av alkohol!

Vet du, jag håller med dig i alla avseenden! Dett är förbannat urlöjligt att slåss, min sambo tycker det, mina kompisar tycker det och framför allt jag tycker det.
Tror du har missuppfattat lite, jag blir inte arg på alla som är "kaxiga" eller ser tykna ut, utan bråkstartare som kanske går rakt in i mig och sedan när man frågar vad de sysslar med så smäller det (det var det som hände kompisen).
Men du har rätt, jag är inte bättre än dem, därför har jag hittat lösningen, försöka undvika uppenbara troublemakers och inte dricka vid utgång.

Mvh

Ok, ja jag skrev ju edit sen :)
Du verkar vara en kille med fötterna på jorden verkar det ju som faktiskt.. Bra att vi förstod varann!
/Edit igen..
Är det ditt märke med tröjor? Beställde en i morse! :hoppa

Hultan skrev:
Ok, ja jag skrev ju edit sen :)
Du verkar vara en kille med fötterna på jorden verkar det ju som faktiskt.. Bra att vi förstod varann!
/Edit igen..
Är det ditt märke med tröjor? Beställde en i morse! :hoppa

Jo jag är med på ett hörn, dock kom jag in efter denna kollektionen...
Trevligt att du hittade en du gillar iaf!

Från Populärmusik från Vittula-filmen när farsan har ett heart-to-heart-snack med grabben om allt möjligt: "- Åh för det tredje det är det jävligaste, vi (släkten) har dåligt ölsinne va så att... så att... prova att supa lite hemma först så du inte får lust att slåss". Tror dåligt ölsinne kan vara en av de sämsta egenskaperna man kan ha. Vissa verkar vara som magneter för bråk och har alltid "otur" och hamnar i tjafs. Jag hör till dom som aldrig hamnat i slaggis.

Skulle man gå igång på alla idioter som är på krogen m.m. så tror jag man skulle kunna ha slagits om man velat - men varför?

Blir man aggresiv eller lättretad så ska man inte supa, ångesten kommer dubbelt nästa dag.

Sprit kan verka lugnade men även frigöra hämmningar, jag har sett för många som vanligtvis är snälla och blyga förvandlas till aggresiva monster när dom dricker boxarbrännvin.

Har man dåligt självförtroende så kan det slå slint i skallen.

Själv blir jag aldrig aggresiv, snarare tvärt om, jag bryr mig inte i bråkmakare och provokatörer.

GSXR1100R skrev:
Blir man aggresiv eller lättretad så ska man inte supa, ångesten kommer dubbelt nästa dag.

Sprit kan verka lugnade men även frigöra hämmningar, jag har sett för många som vanligtvis är snälla och blyga förvandlas till aggresiva monster när dom dricker boxarbrännvin.

Har man dåligt självförtroende så kan det slå slint i skallen.

Själv blir jag aldrig aggresiv, snarare tvärt om, jag bryr mig inte i bråkmakare och provokatörer.

Och det avundas jag dig för! :tummenupp
Fast som sagt jag blir ju inte ett aggresivt monster som tur är, får sämre tålamod och lite kortare stubin...

Espen skrev:
Och det avundas jag dig för! :tummenupp
Fast som sagt jag blir ju inte ett aggresivt monster som tur är, får sämre tålamod och lite kortare stubin...
Du får träna på ditt tålamod, räkna till 10 och gå därifrån, världen är full av idioter som muckar.

Mitt problem är snarare att jag førvandlas till världens bästa, på allt
jag kan sjunga, dansa och få vilka brudar jag vill :lol :rofl
ångest kommer som ett brev på posten tillsammans med huvudvärk i 2 dagar.

Slagsmål var väll mer eller mindre garanti när man var 18, gillade det inte
så jag øvertalade mig själv och min polare att vi skulle sluta, då gjorde vi det :)
Det tjänar ju inget till, man økar bara chansen att få onødiga ovänner :jäs

Nyheter
MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...