Hur pålitlig är en airbag?

Saab-vän

Medlem
Gick med
28 Jul 2025
Hoj
Bmw nine t
Jag var för någon vecka sedan förbi en lokal handlare för att kolla om de hade några airbag-västar. Det hade de inte, för butiksägaren hade inte hittat någon bra leverantör. Han berättade att det fanns stora kvalitetsproblem med dessa, att många inom race-världen kunde vittna om airbags som inte löste ut vid krascher. Hans egen mekaniker som tävlade med ett nytt airbagställ från en stor känd tillverkare hade inte kunnat koppla upp det och få det att fungera på hela säsongen. Är det någon här som har några erfarenheter kring detta?
 
Har en Tech-air 5, huruvida den löser ut eller ej vet jag inte - har hållit mig på hjulen.
Men appen suger och det krävs flera försök för att få kontakt med västen
 
Jag har en väst från Klim, med In&Motion systemet. Appen fungerar bra, men västen har aldrig löst ut. Vilket är bra, då jag än så länge inte har behövt det... :)

Om airbagen inte löser ut har västen ändå ett vanligt ryggskydd inbyggt, så det är både hängslen och livrem typ. Hoppas fortfarande att jag aldrig behöver ha nytta av den dock.
 
Har en analog väst från hit-air.

Den löser ut alldeles utmärkt har jag erfarit. Nästan mysigt att klota numera... 🤪

Köptes innan det blev vanligt med de där flotta västarna som är uppkopplade och trådlösa. Hade inte bangat att köpa en analog igen.
 
Jag har också en med "snöre", från Helite.
Funkar alldeles utmärkt, så jag är nöjd med den, hade köpt den även om jag stod inför valet idag.
 
Mitt airbagställ funkar,
D v s det startar och uppdaterar sig och säger att det är OK att köra med.
Har gjort så i 3 år nu.
Jag har ännu inte provad att lösa ut den, tänkte försöka låta bli det.
Min förra väst som löser ut med navelsträng sägs kunna låta bli att lösa ut om man lowsidear och inte lämnar hojen långt nog.
Men det är ju inte västens fel.
 
Sonen har kraschat tre gånger med väst i stället. Funkat.
Fördelen är att hjälmen inte blivit repig.
 
Kört med Held in motion väst, både på grus som på gatan. Inga problem. Löste ut vid ett bakhjulsläp (low sider krach) i 50 hm/h vid gatkörning. Tackar för det.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Last edited:
Low side två gånger.
Första gången väst med snöre, blev plockad av en som bromsade omkull och tog med mig, kasade med hojen och den löste inte ut.
Andra gången med trådlös inbyggd, Gimoto, åkte en bit efter hojen. Löste inte heller ut.
Man kan dunka i ganska bra även om man följer med hojen så ett fungerande trådlöst är nog bäst. F-n vet vilket.
 
Har 3 airbag västar från Helite. Alla har "snöre", mekanisk utlösning :hihi

Har provskjutit en gång och det funkade bra :tummenupp Elektriska lösningar vill jag absolut inte ha på en airbagväst. Finns ju tom vissa där man måste betala ett abonnemang för att de ska fungera. "Ojsan åker du av nu? Tyvärr har du inte betalat din månadsavgift, vi önskar dig därför lycka till och hoppas du har betalat tills nästa gång om du inte dör nu, hej svejs!" :hej

Mina krav på airbagväst är relativt simpla. Snöre och lättillgängliga fickor. Ska kunna sitta utanpå allt annat. That´s it. Däremot ganska knepigt att hitta sådana västar nu, men men :7peta

Lyckades tom övertala polaren att börja köra med en, tog ganska mycket om och men men tillslut gick det :) Där var det ju jäkligt petigt med att den inte skulle hindra alla briljanta skinnställsrörelser osv :tungan Har inte behövt en i skarpt läge än tackochlov, vet att "snöret" kräver en viss distans till hojen innan västen smäller upp (tex vid lowside), men det är ett pris jag mer än gärna betalar (tror jag) för att slippa nymodiga abonnemang och urladdade batterier :wiggle
 
Hmmm. Airbagarna verkar inte idiotsäkra i alla fall. Måste vara vanskligt att sälja dessa på den amerikanska marknaden där stämningar för felaktiga produkter är vardagsmat. Snabb googling visar att mängder med amerikanska advokatfirmor tipsar om att det går att stämma airbag-tillverkare.
 
Angående pris/kostnad så ska man göra hemläxan.
I mitt fall så behövde jag ett nytt ställ.
Ett RST värstingställ med airbag i var så mycket billigare än motsvarande A-star m fl så kostnaden på 1300:- / år för abonnemang på boxen är i o f s mycket pengar men det jag sparade på stället täcker kostnaden i rätt många år.
Nu är det några år sedan jag köpte det och andra leverantörer har justerat priser / kostnader och det kommer bättre grejer så fortsätter jag köra bana så byter jag nog om något år igen.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top