Hur ofta och vem servar din fjädring?

Skickar bak till Jocke innan den rullat 20timmar, fram sköter jag själv men då har jag bara kolvkit i orginalcartridgen, det blir oljebyte ett par gånger under säsongen och än har inte schimsen blivit synligt slitna men ska byta till våren ändå.

Funderar på att fixa grejer så jag kan serva bak själv med men det är ju rätt bekvämt att skicka iväg skiten med..... :)
 
och där fyllde du just jockes email med spam från varenda spambot på internet :P gyllene regel att aldrig skriva ut e-mail elelr telefonnumemr i klartext finns bot'ar som söker efter sånt hela dagarna
 
En vinter fick jag för mig att ta isär och smörja leder och axlar i länkage och sving. ZX-6:an jag då tävlade med, visade sin förtjusning över att bli gullad med genom att vobbla hela varvet runt Sviestad. När allt kunde röra sig lika lätt som det var tänkt igen, var det bara att försöka anpassa fjädringen till den nya verkligheten. Något att tänka på?
 
lånar tråden lite, och det är ej ens rejsing jag frågar om.

men hur ofta ska/bör man serva fjädring/framgafflar/gaffel olja på sin mc som används för gatbruk???
 
För att svara ärligt på frågan i rubriken - aldrig och jag själv. Och svaret aldrig beror alltid på att jag har en ny inställning, setting, detalj eller ett helt koncept att testa långt innan det som sitter i hojen har kommit i närheten av ett respektabelt serviceintervall. Därför kan jag inte påstå att jag någonsin servar min fjädring just för att den behöver service...

Annars bör ett serviceintervall bestämmas av hur mycket man kör och i vilken miljö man kör. Dessutom är ordet service något luddigt. Beroende på vem man frågar kan det betyda allt mellan ett enkelt oljebyte och helrenovering med en massa nya slitdelar.

En vanlig svensk roadracer eller frekvent trackdayåkare bör serva sin fjädring i alla fall en gång per år. Denna service bör innehålla en fullständig demontering och rengöring av gaffeln samt naturligtvis ny olja. Då man ändå har gaffeln isär är det lika bra att slå i nya tätningar. Denna service bör också innehålla en fullständig demontering och rengöring av stötdämparen samt även här ny olja. På just stötdämparen finns normal mindre anledning att byta delar i förebyggande syfte (jämfört med gaffeln).

Om man kör mycket i en uppenbart smutsig miljö (vissa sydsvenskar ska ju iväg och åka RR i öknen...) eller mycket regnrace så skadar det inte med ett extra oljebyte i framgaffeln och en annan bra ide är att då och då ta ur stötdämparen, spraya ner den med WD40 eller liknande och sedan torka av den. Detta gör att framförallt tätningar och ledlager håller längre.

Jocke driver ett alldeles utmärkt servicecenter och jag kan rekommendera hans tjänster.
 
och där fyllde du just jockes email med spam från varenda spambot på internet :P gyllene regel att aldrig skriva ut e-mail elelr telefonnumemr i klartext finns bot'ar som söker efter sånt hela dagarna

Sånt hade jag inte en aning om, bäst ta bort då.
 
För att svara ärligt på frågan i rubriken - aldrig och jag själv. Och svaret aldrig beror alltid på att jag har en ny inställning, setting, detalj eller ett helt koncept att testa långt innan det som sitter i hojen har kommit i närheten av ett respektabelt serviceintervall. Därför kan jag inte påstå att jag någonsin servar min fjädring just för att den behöver service...

Annars bör ett serviceintervall bestämmas av hur mycket man kör och i vilken miljö man kör. Dessutom är ordet service något luddigt. Beroende på vem man frågar kan det betyda allt mellan ett enkelt oljebyte och helrenovering med en massa nya slitdelar.

En vanlig svensk roadracer eller frekvent trackdayåkare bör serva sin fjädring i alla fall en gång per år. Denna service bör innehålla en fullständig demontering och rengöring av gaffeln samt naturligtvis ny olja. Då man ändå har gaffeln isär är det lika bra att slå i nya tätningar. Denna service bör också innehålla en fullständig demontering och rengöring av stötdämparen samt även här ny olja. På just stötdämparen finns normal mindre anledning att byta delar i förebyggande syfte (jämfört med gaffeln).

Om man kör mycket i en uppenbart smutsig miljö (vissa sydsvenskar ska ju iväg och åka RR i öknen...) eller mycket regnrace så skadar det inte med ett extra oljebyte i framgaffeln och en annan bra ide är att då och då ta ur stötdämparen, spraya ner den med WD40 eller liknande och sedan torka av den. Detta gör att framförallt tätningar och ledlager håller längre.

Jocke driver ett alldeles utmärkt servicecenter och jag kan rekommendera hans tjänster.

Du har PM!
mvh
mozz
 
Skickar bak till Jocke innan den rullat 20timmar, fram sköter jag själv men då har jag bara kolvkit i orginalcartridgen, det blir oljebyte ett par gånger under säsongen och än har inte schimsen blivit synligt slitna men ska byta till våren ändå.

Funderar på att fixa grejer så jag kan serva bak själv med men det är ju rätt bekvämt att skicka iväg skiten med..... :)

Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
Det låter inte gratis och är det även slitdelar som byts vid en sån genomgång?
 
lånar tråden lite, och det är ej ens rejsing jag frågar om.

men hur ofta ska/bör man serva fjädring/framgafflar/gaffel olja på sin mc som används för gatbruk???

Mina hojar rullar ganska många mil så det blir oljebyten i gaffeln 1-2ggr/år, bakdämpare har jag inte behövt göra någonting åt än så länge och har inte märkt några obehagligheter, men med det vill jag inte säga att det kanske finns ett dolt behov av att egentligen visa bakdämparen lite kärlek.

sen är det nog så att bakdämparen glöms bort många gånger för den sitter ju inte så att man blir påmind av den.
 
Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
Det låter inte gratis och är det även slitdelar som byts vid en sån genomgång?

Tror det är lite overkill på en sporthoj, på min crosshoj är oljan i bakdämparen slut kring 45-50 timmar och jag servar sällan före jag börjar känna att oljan är slut. Har man tävling på gång när dessa timmar närmar sig är är det ju förstås lämpligt att serva lite förebyggande men jag har slutat tävla.

Det brukar räcka med rengöring och ny gas då. Oftast när det behövs nya tätningar och kanske rent av styrningar eller värre då har dämparen körts ytterligare tid efter att oljan tagit slut och slutat smörja.

Framgaffeln får jag serva vid 20-25 h, och byter tätningar varannan gång.
 
En lite allmän fråga..
På gatsporthojar specas ju oftast serviceintervall med oljebyte i gaffeln men sällan för bakdämparen.

Jag antar det bl,a har med arbete att göra men gaffeln innehåller ju betydligt mer olja än bakdämparen och har viss fartvindskylning medans, på t,ex senare R1or, bakdämparen sitter skyddat och ganska nära ljuddämperiet.

Hur ser egentligen arbetsfördelningen ut mellan gaffel o bakdämpare?
Rent fjädringsmässigt bör de väl få ganska lika last men att gaffeln får ta upp mer av bromsreaktionerna?
 
Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
Det låter inte gratis och är det även slitdelar som byts vid en sån genomgång?

I princip enbart oljebyte, koll av prylarna och rengöring när det ändå är isär, hoppas jag iaf. :)
Slitdelar byts efter behov men servar man regelbundet så man har frisk olja i rent innanmäte så slits inte prylarna så hårt, än har jag klarat mig med endast olja men får se nu i vår när jag skickat iväg igen.

20 racetimmar motsvarar, vilket är absolut max enl. öhlins, ca: 3000mil normalt gatåka så det är ju inte så ofta ändå sett till hur man använder grejorna, alla siffror i dämparmanualen. :)
 
Mina hojar rullar ganska många mil så det blir oljebyten i gaffeln 1-2ggr/år, bakdämpare har jag inte behövt göra någonting åt än så länge och har inte märkt några obehagligheter, men med det vill jag inte säga att det kanske finns ett dolt behov av att egentligen visa bakdämparen lite kärlek.

sen är det nog så att bakdämparen glöms bort många gånger för den sitter ju inte så att man blir påmind av den.

Plus att den är förjävla dryg att få bort när man inte har centralstöd eller liknande... För att plocka bort gafflarna räcker ju vanliga depåstöd där den främre lyfter i gaffelkronan.

Men om man kollar på Öhlins servicerekommendationer på en TTX-bakdämpare så är rekommenderat intervall:

Vid racing: 10 timmar och maximalt 20 timmar
Vid gatanvändning: 3000 mil.

Det var lite spann mellan de användningsområdena... :) Om man inte är så nojjig och litar på att man kan känna av om dämparen börjar bete sig konstigt så kör i alla fall jag tills dess på gata. Man kan ju kolla att de inte läcker och göra rent såklart.

Edit: gah, jag skriver för långsamt... :rolleyes:
 
Jag sänder allt till Jocke, ingen annan får pilla på mina fjädrar samt förlitar mig på honom, trots vissa saker som uppståt. Solen har även mörka prickar dvs...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top