Hur ofta byta gas-vajer?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Nå? Min hoj har rullat typ fem-sex säsonger nu och avverkat drygt 6000 mil. Är det dags att byta för säkerhets skull? Synd att bli stående vid vägkanten tänker jag...
 
Skadad eller torr så kan det vara ide men hel och oskadd, Varför?

Tror jag bytte mina efter 8år men inte för det "var dags" eller att de var slitna utan för jag bytte till snabbgas och inte kunde använda de gamla, hade de funkat hade de garanterat suttit kvar än. .
 
Går den trögt trots att den är rätt smord kan det vara läge att byta. Är den oskadad utvändigt och går lätt bör den hålla åtminstone ett dussin år till. Om nån tråd i wiren gått av, byt. Händer mest i närheten av ändarna.
 
En gasvajer slits inte, det är, i sammanhanget, inga som helst krafter i den och den är normalt sett kraftigt överdimensionerad och böjs med ganska stor radie. Du kommer dessutom märka att den går trögt långt innan den går av, det räcker att någon enstaka kardel går av för att det ska glida betydligt sämre, men resten är ju fullgott för att dra igen/öppna spjällen under en säsong eller två, och man byter ju hölje och allt i samma veva i alla fall.
 
Byt när du inte kan varva ur på högsta växeln, vajern har då töjt sig över/utanför justerområdet. :fakta
 
Smord varje säsong håller den länge, börjar du få justera för wiren förlängt sig, BYT.
 
Varje vår, samtidigt som jag byter luft i däcken :tummenupp

Luft i däcken är viktigt.
syre molekylerna kan ju faktiskt passera genom gummit och då blir ju bara tomrummet runt molekylerna kvar o det ökar ju risken att det blir ett svart hål som många misstolkar som att dom kört över en spik eller dyligt, passar man sig inte o bara pumpar i nytt syre för trycket skull kommer en kritisk gräns att uppnås,
det är då folk tror att gummit blivit för gammalt men det är däcket som vill implodera mot fälgen.

Kör man mot alperna bör bergsluft fyllas på för att bättra på greppet i stigningarna.

Kör man bana bör Man ha nitrogen som inte ändrar trycket oavsett däcket värme.

Kör man goldving kan man ha helium som gör hojen lite lättare.
 
Verkar vara krångligt helvete att byta vajrar, så det blev att jag smorde dem lite istället. Hade inget tunt flytande smörjmedel i garaget så det fick bli rapsolja från köket istället!
 
Ett tips är att värma upp rapsoljan innan. Går mycket lättare att få det hela vägen då.
 
Verkar vara krångligt helvete att byta vajrar, så det blev att jag smorde dem lite istället. Hade inget tunt flytande smörjmedel i garaget så det fick bli rapsolja från köket istället!

Ska du smörja gasvajer/kopplingsvajer eller liknande så finns det ingen bättre skit än detta:

:fakta
 

Bifogat

  • aa.JPG
    aa.JPG
    15.3 KB · Visningar: 37
Verkar vara krångligt helvete att byta vajrar, så det blev att jag smorde dem lite istället. Hade inget tunt flytande smörjmedel i garaget så det fick bli rapsolja från köket istället!

Jag skulle aldrig använda en vegetabilisk olja till något annat än vad den är avsedd för. Tex matlagning / mat.

Ett klassiskt skämt är ju att smörja en cykelkedja med linolja. Som stelnar utsatt för luft.

Till hojen enbart mineralolja, smort kopplingswiren på Sprint RS med
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000017670

Till gaswire hade jag använt vanlig MC motorolja....
 
Jag skulle aldrig använda en vegetabilisk olja till något annat än vad den är avsedd för. Tex matlagning / mat.

Ett klassiskt skämt är ju att smörja en cykelkedja med linolja. Som stelnar utsatt för luft.

Till hojen enbart mineralolja, smort kopplingswiren på Sprint RS med
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000017670

Till gaswire hade jag använt vanlig MC motorolja....

Silikonolja/fett eller teflonolja på spray, men det mesta är ju bättre än att lukta som en medelhavssallad, förutom klisterspray........ :yoparty
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top