hur ofta behövs ventilerna justeras generellt?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Gjorde ventilkontroll på min hoj idag. Efter att ha konstaterat att ännu en hoj har perfekta ventiler började ja fundera på hur ofta man egentligen behöver justera på en modern sporthoj.

ja har kontrollerat följande hojjar
gsxr 1000-02 2400 mil
gsxr 1000 05 banhoj 600 mil
gsxr 1000 05 banhoj 600 mik
gsxr 1000 05 gathoj/banhoj 2400 mil

och ingen har ens varit i närheten å ligga utanför. däremot när ja lämnade in en hoj för några år sen bara för stämpeln i boken så behövdes de givetvis justeras. både på min och polarns å de va en 929 och en gsxr 1000 som båda hade gått 2400 mil gata.

hur vanligt är de att man behöver röra ventilerna?

PÅ CBRer (900 och 1000, gäller antagligen 600 med) räknar man med koll vid 2400 mil och justering vid 4800 om jag inte missminner mig. Behöver man justera vid 2400 då är det en indikation på att något inte är normalt.

Justerade en ventil som var precis utanför tolerans på min vid 5300 mil och 3 ventiler som var i undre kant men fortfarande ok.

I en mekanikers huvud:

"Vad ska jag säga idag? Att hydralikspännarpnumatiken gått av? Nej, det körde jag med tanten igår.
Har vakumsensorn i lambdainsuget gett sig? Har o-ringspackingen i flänshuset till förgasarbryggan gett efter?..." etc etc

En ventiljustering på verkstad innefattar nog ofta lite "okynnesschimsning" ´med lite extra timdebitering om du frågar mig. Eller helt enkelt att en kontroll enligt schemat lätt blir en ventiljustering istället. :) (Var iofs typ samma sak bägge exemplen...)

jo visst är de så att firmorna gärna debiterar justering iställer för kontroll. lite komiskt att se hans min när man frågade vilken ventil och hur mycket han fick justera. de hade han glömt 12 timmar efter jobbet var gjort:)

tråkigt att man måste lämna bort saker för att garantin skall gälla. dumma stämpel.

Jag lät kontrollera ventilerna efter ca 2400 mil, vilket rekommenderas i servicemanualen. Där fanns inget att justera trots ca 1500 mil bankörning. Jag var övertygad om att det skulle behövas med tanke på att cykeln är trimmad med andra kammar, topplockspackning, helsystem mm mm från dag 1.

jo visst är de så att firmorna gärna debiterar justering iställer för kontroll. lite komiskt att se hans min när man frågade vilken ventil och hur mycket han fick justera. de hade han glömt 12 timmar efter jobbet var gjort:)

tråkigt att man måste lämna bort saker för att garantin skall gälla. dumma stämpel.

Kör en "Trafikmagasinet" annars. Be en annan verkstad att göra ventiljustering innan och skaffa intyg. Alternativt gör själv och dokumentera med vittne, gärna två, gärna mekanikerfolk.
Sedan kan man börja med som hårdrockare kallar "Raising Hell"... :yoparty

Eller helt enklet be att få vara med. Borde sålla bort oseriösa verkstäder ganska snabbt.
Min lokale mekare låter dig gärna vara med/hjälpa till/"se så man lär sig" medans vissa andra blänger ut en ur verkstaden ganska snart.

Klart en verkstad ska få mat på bordet också, men helst inte enligt lögn.

Kör en "Trafikmagasinet" annars. Be en annan verkstad att göra ventiljustering innan och skaffa intyg. Alternativt gör själv och dokumentera med vittne, gärna två, gärna mekanikerfolk.
Sedan kan man börja med som hårdrockare kallar "Raising Hell"... :yoparty

Eller helt enklet be att få vara med. Borde sålla bort oseriösa verkstäder ganska snabbt.
Min lokale mekare låter dig gärna vara med/hjälpa till/"se så man lär sig" medans vissa andra blänger ut en ur verkstaden ganska snart.

Klart en verkstad ska få mat på bordet också, men helst inte enligt lögn.

Något för SMC att testa kanske?

Det är ju i allra högsta grad något ALLA motorcyklister skulle vara betjänta av, att eventuellt fusk i branchen uppdagas.

Nu har jag dom få gånger jag har lämmnat bort lämmnat till en lokal snubbe som i många år har skruvat mc i egen regi, den snubben har jag alltid haft fullt förtroende för, han har aldrig tagit onödigt betalt, han har fan inte ens tagit nödvändigt betalt.

Affärerna gick trots det lysande, men han har sålt verkstaden för att göra något annat ett tag.

Lyckligtvis börjar jag känna ett visst förtroende för meken på den lokala märkesverkstaden också, han har alltid varit schysst när jag har varit in och surrat med honom!

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa