Hur mycket solceller krävs för att driva en 40 W lampa?

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Här är en fråga till allvetande SH:

Jag sitter och klurar på om jag kan få solceller att driva en 40watts glödlampa.
Det finns ju trädgårdsbelysning som lyser på natten pga att solceller har sparat energi på dagen. Hur många sånna små solceller skulle behövas för att driva en 40 watts lampa?:va

Jag är helt nollad på solceller och vad dom orkar med.

MÅNGA! Det blir mitt spontana svar på den frågan... Solceller ger relativt lite ström, och bara under en begränsad del av dygnet. Trädgårdsbelysningarna innehåller väl en lysdiod på runt 3,6V och 20mA, och det blir 0,072W...

Hur mycket som går åt beror på hur lång tid lampan ska lysa och hur lång tid batteriet får laddas mellan användningarna.

Sedan kan man väl nämna att glödlampor är det sista man vill driva med solceller eller annat som inte ger mycket ström, 92-95% av strömmen lampan får blir värmeförluster! Beroende på hur mycket ljus man vill ha och hur det ska användas är lysdioder, urladdningslampor eller lysrör betydligt bättre alternativ.

MÅNGA! Det blir mitt spontana svar på den frågan... Solceller ger relativt lite ström, och bara under en begränsad del av dygnet. Trädgårdsbelysningarna innehåller väl en lysdiod på runt 3,6V och 20mA, och det blir 0,072W...

Hur mycket som går åt beror på hur lång tid lampan ska lysa och hur lång tid batteriet får laddas mellan användningarna.

Sedan kan man väl nämna att glödlampor är det sista man vill driva med solceller eller annat som inte ger mycket ström, 92-95% av strömmen lampan får blir värmeförluster! Beroende på hur mycket ljus man vill ha och hur det ska användas är lysdioder, urladdningslampor eller lysrör betydligt bättre alternativ.

De innehåller en LED diod och 2st 1.2V AA 1200MAh NI-MH Batterier...
Står det på dom iaf :confused:

Om du laddar upp ett batteri med solceller under dagen och ska driva en glödlampa på natten kommer den inte att lysa länge om du inte har i alla fall några kvadratmeter solpaneler. Då skulle du nog teoretiskt kunna driva en 40W en hel natt, med ström du har "sparat ihop" under en dag.

Detta är bara gissningar, men jag skulle säga att en glödlampa är ganska kass att använda i såna sammanhang.

De innehåller en LED diod och 2st 1.2V AA 1200MAh NI-MH Batterier...
Står det på dom iaf :confused:

Appapp, håll isär mA och mAh! Helt olika saker. :)

Last edited:
Om du laddar upp ett batteri med solceller under dagen och ska driva en glödlampa på natten kommer den inte att lysa länge om du inte har i alla fall några kvadratmeter solpaneler. Då skulle du nog teoretiskt kunna driva en 40W en hel natt, med ström du har "sparat ihop" under en dag.

Detta är bara gissningar, men jag skulle säga att en glödlampa är ganska kass att använda i såna sammanhang.

Appapp, håll isär mA och mAh! Helt olika saker. :)

My bad!
Jag skrev bara av vad det står på batteriet :tungan

Så om jag byter ut glödampan till en urladdningslampa och anser att den behöver bara lysa 4 timmar.

Nån som är kunnig att räkna ut hur många kvadratmeter solceller det behövs?

Last edited:
Så om jag byter ut glödampan till en urladdningslampa och anser att den behöver bara lysa 4 timmar.

Nån som är kunnig att räkna ut hur många kvadratmeter solceller det behövs?

Det går inte att räkna ut utan att veta betydligt mer än så.
För att kunna räkna ut hur stor yta solceller du behöver så måste du till att börja med veta energiförbrukningen på lampan/lysdioden som du har för avsikt att driva.

Om du till exempel väljer en 1 watts lysdiod som vill ha 3,6 volt så kan den ju drivas av 3 seriekopplade ficklampsbatterier.

Den kommer då att dra ca 0,3 A dvs om du vill att den ska lysa i 4 timmar så måste du ha en strömkapacitet på minst 4*0,3= 1,2 Ah eller 1200 mAh. Sen kan det vara bra att ta i beräkning att batterier tappar en del kapacitet ganska fort. Du bör alltså använda dig av batterier med minst 1800 mAh kapacitet skulle jag säga.

Sen måste du köpa solceller som kan ge rätt spänning för att ladda batterierna. Förslagsvis 5V eftersom det krävs en viss överspänning för att ladda. Sen ska vi göra ett antagande om antalet soltimmar under ett dygn. Helt omöjligt eftersom det skiljer från dag till dag. Du bör i vart fall inte ha solceller med kapacitet att ladda batterierna fortare än 1 timme (Få batterier mår bra av det). Dvs strömkapaciteten där ska vara max 1,8A eller ca 8watt. Inte heller ska den vara så låg att det inte finns en rimlig chans att den laddar batterierna fulla under dagen. Dvs inte mindre än förslagsvis 0,18A eller 0,8 watt. (Större celler ger trolig överladdning av batterierna så om du lägger dig i överkanten kommer batterierna att slitas ut i förtid). Jag skulle lägga mig någonstans närmare nederkanten.

Sen kommer det delikata problemet. För att kunna driva dioden på batteri så måste den ju kunna drivas på batterispänningen. För att kunna ladda batteriet måste du ha överspänning. Om du ger dioden den spänningen kommer den att gå sönder ganska fort. Du måste alltså med andra ord hitta ett sätt (med exempelvis ljussensor) för att bryta strömmen till dioden under dagtid så att du sparar den. Annars måste du ta med diodens förbrukning under dagen i beräkningarna när du dimensionerar solcellerna eftersom solcellerna då både ska driva en diod på överspänning samtidigt som dom ska ladda batterierna.

Troligen krävs det ganska mycket jobb för att få det snyggt och en hel del pengar för att få ihop grejor. Det är antagligen både lättare och billigare att köpa någon av dom befintliga, inte alltid så snygga, lösningarna som finns i diverse affärer.

Så skulle i vart fall jag resonera. Om du vill tillämpa det på en annan diod/lampa så är det bara att ta driftspänning och strömförbrukning i beaktande och göra ett liknande resonemang.

Högre effektsiffror än jag trodde var möjligt med såpass små paneler faktiskt. Någon som vet under vilka förhållanden effektsiffran gäller? Gissar att det finns nåt standardiserat sätt att mäta på...?

EDIT: Med andra ord, hur soligt måste det vara för att man ska få ut angiven effekt?

Svårt att säga. Det är i vart fall maxeffekten som solcellen kan ge ifrån sig. Jag skulle tro att det måste vara ganska ljust för att du ska få ut det. Dock skulle jag misstänka att du kommer förvånansvärt nära dom siffrorna även en mulen dag.

Last edited:
Jag skulle vilja säga så här..
Glöm glödlampa, den är bara oeffektiv.
Lysdioder är mycket bättre på att använda energin, så vidare inte de e värmen du vill ha...

Skriv vad du ska använda grejerna till istället så ska du få hjälp

Sen är det ju inte nyttigt för batterierna att tömmas till noll varje laddcykel, man skulle kunna lösa det med en Zenerdiod på önskad brytspänning, om man körde med en strömsnål diodbelysning...

Det finns färdiga utomhusbelysningar att köpa som ger ungefär samma ljus som en 40W glödlampa, med solcell/laddregulator/skymmningsrelä

Är man beredd att lägga en hyfsad summa pengar kan man göra på detta vis:

Köp en relativt stor solcellspanel (beräkna storleken så den är betydligt större än normal förbrukning = batteriet ska vara fulladdat varje kväll)
Skaffa en laddningsregulator till det
Ladda ett fritids/solcellsbatteri på sisådär 50Ah (bilbatteristorlek alltså) med det.
Ordna belysningen du vill ha med lysdioder eller 12V lågenergilampor/lysrör. Absolut inte glödlampor!
Använd en timer och/eller ljussensor för att tända belysningen när du vill ha det tänt/när det är mörkt.

Visst, detta kommer kosta dig ett antal tusenlappar, men med rätt dimensionerade grejer ska det fungera ypperligt året runt i många år. Dessutom, eftersom du alltid kommer ha ett 12V batteri som i det närmaste är fulladdat går det använda det som nödström vid strömavbrott.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back