Hur mycket "luft" i framgaffeln är ok?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
När hojen står på hjulen utan belastning av kroppsvikt & jag lyfter i styret har jag ett spel på ca. 5 cm. innan framgaffeln tar vilket borde göra den fladdrig i belastat läge dvs. där jag drar på så att kraften & tyngden går till bakhjulet & framhjulet lättar. Dvs. inget fjädringsmotstånd i topp läget.
Är det dags för oljepåfyllning eller är det bara en mekanisk inställnings fråga som fjäderförspänning, retur & kompressions dämpning?

Eh menar du att du inte vill ha "sag"? Kanske missuppfattar dig? Säg att framhjulet åker ner i en grop. Då kan de va rätt trevligt att det fädjrar ner utan att hela hojen "faller ner" i gropen.

Hade exakt samma på min gaffel förra året. Bytte fjädrar för 1300 spänn och fick progressiva fjädrar som säkert var 20 cm längre än de tidigare.
Var helt övertygad om att jag fått fel fjädrar. Jag tröck ner dem med våld och mer våld. Efter det försvann nästan allt sag (i obelastat läge). Kanske 1cm men jag är osäker. Vart fortfarande helt säker på att jag fått fel fjädrar.
Tills första turen i år då jag testade och det vart helrätt. Fortfarande inte bra men rejält mycket bättre än tidigare ivf. Min gaffel är riktigt dålig från start sas.

Last edited:
Om du vänder på det o lyfter hojen, hur känns dom första 5cm då?

Du vill inte ligga i ytterläge, som han säger.

...du skall ju ha gaffeln så den sätter sig en smula av egen vikt, fjädern kommer då hjälpa till att fjädra ut gaffeln om du lyfter i styret...men den rörelsen bromsas med returdämpning...så förvänta dig inget annat än en lugn utfjädring, om nu allt är som det skall..

Det sitter mig veterligen ingen fjäder som bromsar den sista biten av utfjädringen i en normal gaffel.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back