Hur mycket ger ABS på motorcykel?

Skulle du välja ABS för en liten slant extra?

• Antal röstningar
    0

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Honda börjar väl ha ABS på alla hojjar snart, och jag funderade på, hur mycket ger ABSen egentligen?

Någon som provat att bromsa med ABS och med nerlägg? Det känns som om man skulle gå omkull även om ABSen gick in, men det kanske bara är påhitt?
Visst är det så att man bromsar fortare på grus tex om man låser hjulen pga grushögarna som bildas framför hjulet?
Är ABS bara till för att slippa få låst framhjul rakt fram på asfalt på en motorcykel?

Så frågan är alltså, ger ABS så mycket på en motorcykel? Och skulle du kunna tänka dig att hänga på ABS för en liten slant extra?

*Edit, BAAAH! Hur lyckas man? Kan nån snäll moderator skicka den här tråden till MC-relaterat? Inte bra att sitta med flera rutor öppna...

Last edited:
Nu blev ju det här ganska fucked up, men vi börjar väl här och låter den spinna vidare om någon moderator flyttar den :D

Av nån anledning kan jag inte ta bort tråden nämligen...

ABS-ger sämre stoppiesar :7peta

Tror inte att ABS-ger speciellt mycket iom att en MC-förare i regel kan få stopp på fordonet efter högsta förmåga, om en ABS får stopp på fordonet snabbare än vad föraren är kapabel till så stuper det förmodligen på näsan p.g.a den extra negativa g-effekten som uppkommer; på asfalt alltså. På grusmaskiner däremot kan det vara en god idé.

Last edited:
På blöt asfalt så skulle det kännas välldigt trevligt med abs om man måste tvärnita. Bara å bromsa och slippa fundera på om framdäcket släpper om man bromsar hårdare.

Abs har man på bilar, för där känner man inte lika väl hur nära gränsen man ligger. Samt att 95% av alla förare är nötter...

Hojfolket är överlag lite mer insatta.

Jag skulle aldrig vilja ha abs på hojen iallafall.

morlock skrev:
ABS-ger sämre stoppiesar :7peta

Tror inte att ABS-ger speciellt mycket iom att en MC-förare i regel kan få stopp på fordonet efter högsta förmåga...
Detta gäller bara under kontrollerade förhållanden när man vet exakt när och hur man ska bromsa. Då är det inte speciellt svårt att få just kortare bromssträcka utan ABS. Men....

Styrkan med ABS är inte att hojen bromsar bättre, utan att föraren kan klämma fullt i en oväntat situation, vilket ger en kortare stoppsträcka. Ingen eller möjligen ytterst få är bättre utan än med ABS i en överraskande trafiksituation om man inte har bara tur.

Last edited:
ABS e väl inte så bra om man e laddad å superkoncentrerad på bana, sitter du däromot på G till jobbet å tänker på någe annat och någe skuttar ut i vägen och du lär panikbromsa DÅ e det guld.

Dumt att bromsa omkull i onödan :tungan Speciellt om det är blöt, höstlöv, liten grussträng mm

Efter 1 år med ABS utrustad BMW måste jag säga att som
passiv säkerhet funkar det otroligt bra!
Bara att klippa bromsarna utan att tänka på underlaget är
lite läskigt i början :tungan
Har inte provat att tokbromsa i en böj,ABS bromsar kan ju
inte rädda en från allt!!
På bana kan man nog leva utan ABS.Då är man ju laddad
och extremt koncentrerad på körningen.

Något som har hänt rätt ofta är ju att ABS.n börjar jobba
när man bromsar på tjärlagningar,övergångsställen,brunnslock
när det är blött ute och det är ju framförallt när underlaget
är lite osäkert som man har nytta av dom.

.

(momsen at up prickar och cirklar ovanfor bokstaeverna...)

Lite skum poll att ha pa Motard forumet...

Pa en vanlig landsvags hoj skulle jag gaerna ha ABS, men anldrig i livet pa en motard...

Visst är det så att man bromsar fortare på grus tex om man låser hjulen pga grushögarna som bildas framför hjulet?

Kanske med en bil, men laser du framhjulet pa grus vaelter du (been there done that) , och, visst, det kan ju ge en kortare stoppstraecka... :D

Bakhjulet a andrasidan vill man ju ganska ofta lasa up och sladda run en boj, och sa, eller mest bara for skojjs skull :p

Jag skulle vilja ha Abs men så ar ju jag inte så god på at kjøra så.....

PutteLiten skrev:
laser du framhjulet pa grus vaelter du
Gör jag inte alls, men om du gör det är det bara ut och träna mera!
Faktum är att ju halare det är ju sämre blir bromssträckan med ABSen i så på grus är den ingen hit.

Bromsar man på fullt nerlägg går det så klart åt helvete men lite nerlägg går bra, hur mycket överlåter jag åt någon annan att prova.

ABSen ger två fördelar i en paniksituation:
Du går inte omkull pga ett krampaktigt tag om bromsen.
Du kan smälla i full broms direkt utan att känna dig fram efter var gränsen ligger.

Ingen av dessa fördelar märks i ett test eller vid vanlig körning då det mest är irriterande med ABS men jag skulle inte gärna köra utan på landsväg.

På bana är det ingen vits med ABS i torrt men när regnet kommer är det rätt trevligt, jag kör numera med den på även i torrt efs jag kan tycker mig kunna offra 5m i bromssträcka för att ha en hoj som beter sig likadant på bana som gata.

Kann garantera att det är väldigt skönt att kunna gå på bromsen hårt direkt i oväntade situationer,
utan att behöva oroa sig för konstigt underlag o framhjulslåsning.

Tror att nästan alla skulle känna det efter ett tag. Men tycker det borde vara
enkelt urkopplingsbart när man så önskar.
/u

Jag skulle nog känna mig osäker MED ABS! Fast jag vet ju inte hur det fungerar så jag kanske inte skulle svarat :rolleyes:

Är det bara jag som inte maxxar bromsarna i en paniksituation? Jag hade inte haft störren nytta av den då jag snarare bromsar mindre för att undvika låsning på hjulen. Med ABS måste man ju trycka på som satan för att det ska funka ordentligt? Skulle kanske vara nått med servo, har inte bmw det?

Nexor skrev:
Är det bara jag som inte maxxar bromsarna i en paniksituation? Jag hade inte haft störren nytta av den då jag snarare bromsar mindre för att undvika låsning på hjulen. Med ABS måste man ju trycka på som satan för att det ska funka ordentligt? Skulle kanske vara nått med servo, har inte bmw det?

Hur nära har du varit att braka in i något hårt???
När det verkligen är panik sitter jag knappast och fegar på bromsarna, kör jag utan ABS blir det en låsning för att så snabbt som möjligt släppa efter så lite som möjligt.

Om du bromsar mindre i en paniksituation än annars är det nog läge för lite bromsträning innan du sitter i sidan på en bil, hade du haft ABS hade du förhoppningsvis lärt dig att ta i lite innan du var tvungen att bromsa i skarpt läge.

Och ja, BMW har servo.

jag hade ABS på min VFR800fia (2002) som jag hade, tyckte det fungerade ypperligt,kände mest av abs vid inbromsning i regn
och att bakhjulet inte låser sig generellt,

om man skall stunta osv med hojjen så kanske man inte vill ha abs,, testade dock inte det så mycket med VFR'en :hihi

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!