Hur mycket gör vikten i varvtid?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Är det någon av er som har funderat kring följande: hur mycket gör t.ex en 1 kg lättare moddad hoj i varvtid? dvs om man kan uttnyttja hojen.
är det någon märkbar skillnad? 10 kilo? är det någon stor skillnad?
 
Det sägs att 4 kg kan jämnställas med 1 hästkraft, så både acc och toppfart borde ju bli bättre. Dessutom kan man ha högre kurvhastighet ju mindre hojen väger.

Men hur mycket det gör i sekunder är nog svårt att räkna ut.
 
Lägre ofjädrad vikt...=viktigt

Ett praktiskt exempel hämtat från verkligheten.

Med en 2,7 kg lättare framfälg och en 3,4 kg lättare bakfälg (totalt 6,1 kg alltså) noterades 1,2 sekunder lägre tid/varv. Detta med en erkänt duktig chaufför i sadeln...
 
Bra!! fortsätt säg att det e bra, måste sporra mig att gå ner nått kilo :p

om man lättar föraren eller hojjen borde väl inte ha så stor betydelse?

..I 125JR ska ju allt va standard så det kanske inte e så konstigt att vinnaren på falkenberg var Filip, 13år och max 50kg :fakta
 
Vikten på roterande saker som hjulen, är iofs än mer avgörande. Mindre vikt för motorn att sätta snurr på, och mindre gyrokrafter att bryta ner i kurvorna.
 
kajlyl skrev:
Bra!! fortsätt säg att det e bra, måste sporra mig att gå ner nått kilo :p

om man lättar föraren eller hojjen borde väl inte ha så stor betydelse?...
Det gör större nytta att minska den ofjädrade vikten. Därmed inte sagt att det inte är bra för dig att tappa lite vikt... ;) :D
 
men det är så dyrt att få mindre ofädrad vikt. ska ja köpa lättare fäljar o bromsar? lättare däck? :D det är ju så mycket billigare att få bort kilo från andra saker på hojen. ja har hittat hur mycket som helst att byta.
 
Asylum_Nakaza skrev:
men det är så dyrt att få mindre ofädrad vikt. ska ja köpa lättare fäljar o bromsar? lättare däck? :D det är ju så mycket billigare att få bort kilo från andra saker på hojen. ja har hittat hur mycket som helst att byta.

Köp en ny lätt hoj istället, där sådana saker som mag-fälgar är standard från början :D
 
Hehe, NSR500v, rs250r, tz250 eller rsv250 har du dem med lägst vikt och mer än tillräckligt med pulver ;)
 
Asylum_Nakaza skrev:
men det är så dyrt att få mindre ofädrad vikt. ska ja köpa lättare fäljar o bromsar? lättare däck? :D det är ju så mycket billigare att få bort kilo från andra saker på hojen. ja har hittat hur mycket som helst att byta.

Hur mycket du än lättar kommer du fortfarande att ha en smällfet pansarkawa....

Lägg pengarna på bandagar och däck istället, du blir garanterat snabbare än med vilka kolfiberhjul som helst.
 
Vægt påvirker ikke den absolutte topfart!

McB skrev:
Det sägs att 4 kg kan jämnställas med 1 hästkraft, så både acc och toppfart borde ju bli bättre. Dessutom kan man ha högre kurvhastighet ju mindre hojen väger.

Men hur mycket det gör i sekunder är nog svårt att räkna ut.

Topfarten er ikke afhængig af vægten (så længe vi holder os til klassisk mekanik). Accellerationen er derimod, og det sætter i praksis en begrænsing på hvor høj hastighed du kan nå inden næste sving.
 
Chris Ash skrev:
Hur mycket du än lättar kommer du fortfarande att ha en smällfet pansarkawa....

Lägg pengarna på bandagar och däck istället, du blir garanterat snabbare än med vilka kolfiberhjul som helst.

och jag som trodde alla gillade stora tunga kawa-monster.... :bow :D
 
Asylum_Nakaza skrev:
då fortsätter ja lätta ekipaget!! :tummenupp

Lätta ?? du sätter ju på styrdämpare och dubbel bubble och rejor.. :D :D :tummenupp

Tips: Plocka bort den där grymt fula bak-läppen som framkallar allergi och väger bly.. :D
 
fluppen skrev:
Lätta ?? du sätter ju på styrdämpare och dubbel bubble och rejor.. :D :D :tummenupp

Tips: Plocka bort den där grymt fula bak-läppen som framkallar allergi och väger bly.. :D

den är ju jättefin ju... med ninjaclubsweden-dekal o allt. trodde du gillade den.. :p kan ju säga att blackninja också har sagt några ord bla den o mina blinkers o backspeglar... alltid trevligt me tips!! :tummenupp :D

styrdämpare är ju ett måste.. likaså db-glas, hur har ja kunnat köra utan dem? ja förstår fortfarande inte detta.
iaf, man måste ju planera vinterns modds. eller va säger du fluppen? ska vi bygga en R1 bakdel på min ninja?? :rock :bow
 
Asylum_Nakaza skrev:
och jag som trodde alla gillade stora tunga kawa-monster.... :bow :D

Jag gillar stora tunga Kawaklumpar, väldigt manliga motorer och fint ljud. Men låt dem vara stora och feta, "muskler i vila" kallas det ju.....
 
Asylum_Nakaza skrev:
den är ju jättefin ju... med ninjaclubsweden-dekal o allt. trodde du gillade den.. :p kan ju säga att blackninja också har sagt några ord bla den o mina blinkers o backspeglar... alltid trevligt me tips!! :tummenupp :D

styrdämpare är ju ett måste.. likaså db-glas, hur har ja kunnat köra utan dem? ja förstår fortfarande inte detta.
iaf, man måste ju planera vinterns modds. eller va säger du fluppen? ska vi bygga en R1 bakdel på min ninja?? :rock :bow

Tipsen e gratis.... :tummenupp

ang din bakdelplanering så blir det tummen upp :tummenupp *ser fram emot att såga i azylums kawwa* :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top