Hur mycket filterolja använder ni?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hur gör ni som kör motocross när ni olja in era luftfilter?
Jag gör rent byter oljefilter efter varje åktillfälle och så har jag fem filter jag turas om att använda. När jag oljar in ett filter häller jag upp all filter olja i en liten hink och sen doppar jag ner mina filter så att de blir helt indränkta i ojla och sen pressar jag ut så mycket olja det går. När jag gör på det sättet räcker en liter olja till kanske bara sex filter och det känns som att filterna blir onödigt indränkta i olja. De blir nästan tunga.
Hur gör ni? Att bara smeta olja på ytan på filterna duger väl inte alls?

Har kört cross en stor del av mitt liv å gör som du gör. Det är ju så man SKA göra? Jag har då aldrig hört eller sett eller varit med om något annat.

Tror de flesta använder samma procedur som du. Lägger luftfiltret i en hink eller påse fungerar utmärkt, sedan häller på filterolja, knåda ett tag sedan krama ur överflödig olja. Klart!

Har inte tänkt på hur många luftfilter en liter olja räcker iallafall till 10-15 st för mig. Men det beror lite på vilken storlek man har på luftfiltret...

Tror de flesta använder samma procedur som du. Lägger luftfiltret i en hink eller påse fungerar utmärkt, sedan häller på filterolja, knåda ett tag sedan krama ur överflödig olja. Klart!

Har inte tänkt på hur många luftfilter en liter olja räcker iallafall till 10-15 st för mig. Men det beror lite på vilken storlek man har på luftfiltret...

min olja räcker bara till hälften. jag kanske har dålig teknik när jag pressar ur. jag brukar vika ihop filtret och sen pressar jag allt vad jag kan, men det kommer inte ut så mycket. har man för mycket olja i kanske hojen inte kan andas lika bra.

Det blir billigare ju fler filter man tvättar/oljar in åt gången då svinnet blir mindre, dessutom är det skönt att slippa göra samma jobb varje gång förstås. :)

Köp ett filterkit från Twin Air så får du en lufttät oljehink som du kan ha olja i mellan gångerna, då blir det inget svinn alls.

Det blir billigare ju fler filter man tvättar/oljar in åt gången då svinnet blir mindre, dessutom är det skönt att slippa göra samma jobb varje gång förstås. :)

Köp ett filterkit från Twin Air så får du en lufttät oljehink som du kan ha olja i mellan gångerna, då blir det inget svinn alls.

Jag gör som så att jag tvättar alla mina fem filter på samma gång och oljar in alla på samma gång. Använder mig av täta plastburkar som jag har filter olja samt bensin i. Vetifan varför det går åt så mycket olja för mig.

min olja räcker bara till hälften. jag kanske har dålig teknik när jag pressar ur. jag brukar vika ihop filtret och sen pressar jag allt vad jag kan, men det kommer inte ut så mycket. har man för mycket olja i kanske hojen inte kan andas lika bra.

Jag brukar bara krama ut filtret, tycker oljan rinner ganska enkelt, dock så rinner alltid en större mängd olja ur luftburken vilket tyder på att jag inte kramar ur oljan ordentligt. Men oljan är ju så tung...

Jag brukar bara krama ut filtret, tycker oljan rinner ganska enkelt, dock så rinner alltid en större mängd olja ur luftburken vilket tyder på att jag inte kramar ur oljan ordentligt. Men oljan är ju så tung...

Filtret blir ju hårt pressat i anliggningen mot luftburken så det är nog ofrånkomligt att lite olja då ger sig iväg men det är stor skillnad mellan olika märken även där. Det hjälper också förstås att inte montera ett nyinoljat filter, lösningsmedlen ska ju bort först.

Använder mig av täta plastburkar som jag har filter olja samt bensin i.

Tvättar du med bensin? hur funkar det? själv brukar jag avfettning.

Annars, som de andra sagt, plastpåse o sen i med olja allt eftersom man kramar filtret. Så brukar jag göra, men hur vet man om man använder för lite olja?

OJ!
Så mycket olja behöver man inte använda om man inte ska köra i en öken...

Jag använder mig av en gammal filterflaska med en smal pip på som jag fördelar ut oljan med endast utvändigt på filtret. Sen masserar jag in oljan i filtet lite. Har ibland kört 3-4 gånger när det har varit lite halvdammigt på samma filter och det har ALDRIG trängt igenom något i filtret.

Om ni kör med genomdrängta filter så ska ni nog gå ner lite i förgasarbestyckning annars går hojen för fett med tankte på vad lite luft den får...

Tvättar du med bensin? hur funkar det? själv brukar jag avfettning.

Annars, som de andra sagt, plastpåse o sen i med olja allt eftersom man kramar filtret. Så brukar jag göra, men hur vet man om man använder för lite olja?

Bensin är så jävla bra. Det tar kanske 10 sekunder max så är filtret helt rent.
Brukar köra fem filter i kanske 1 liter bensin.

Jag funderar på att börja göra som så att jag tar ett filter i taget i en plastpåse och sen häller jag i kanske en halv deciliter olja i påsen och knådar så att det fördelar sig bra.

Jag lägger filtret på en tidning och häller på lite olja i omgångar och smetar ut det över filtret tills det är helt täckt. Det är drygt och jag anser det är ett bra sätt.

Pytsar ut olja genom att sätta filtret tätt mot pipen o vänder upp o ner snabbt. Upprepar detta tills filtret ser ut som en prickig giftsvamp. Sen är det bara att krama på så oljan fördelar sig jämnt o fint o ev. köra en runda till där man missat.
Blir väldigt lite slöseri med olja så en flaska räcker länge.

Bensin är så jävla bra. Det tar kanske 10 sekunder max så är filtret helt rent.
Brukar köra fem filter i kanske 1 liter bensin.

Jag funderar på att börja göra som så att jag tar ett filter i taget i en plastpåse och sen häller jag i kanske en halv deciliter olja i påsen och knådar så att det fördelar sig bra.

Bensin löser upp limmet i filtret (Dödssynd att använda) kör med Fotogen istället.

ELLER så gör man som jag, och använder No Toil filtertvättmedel. Ni kan inte säga emot mig när jag påstår att det är det bästa för filtret ;)

Gillar också No Toil-produkterna. :) Känns fräschare både för miljön och mig själv att använda.

Last edited:
*/ ?>
Back