Hur mycket förlorar musik och film bolagen på just DIG ?

Hur stor del av det nedladdade materialet som du har hemma skulle du köpt............

• Antal röstningar
    0

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Frågan lyder enligt

Hur stor del av det nedladdade materialet som du har hemma skulle du köpt om du inte fildelade copyrightskyddat material ?

Läste på DI där ungdomsmotståndaren Henrik Pontén(jurist på Antipiratbyrån) fick svara på läsarnas frågor.

Tydligen så räknar de stora musik och filmjättarna med ett intäktsbortfall på 30% av allt som laddas hem(copyright skyddat material). :va

Detta innebär alltså om du inte laddade hem materialet så skulle du köpa 30% av
det i tex. en online butik eller i din favoritbutik.

Det som är intressant är vart dom fått 30% från.
Finns det en undersökning kring detta eller är 30% bara påhitt ?

På mig stämmer det absolut inte att jag skulle köpt 30% av allt jag laddar hem.

För mig kanske 1% är mer rimligt.

Last edited:
De förlorar inte ett öre. Det jag laddar hem och sedan anser vara värt att köpa, det köper jag. Eftersom priserna på musik och film är sjukt höga anser jag mig inte ha råd att impulsköpa media, utan vill gärna veta vad det är jag betalar för. Om det sedan är musik, film, applikationer eller spel har ingen betydelse.

Jag laddar allt utan att betala. Vill upphovsmännen distrubutörerna sälja media får dom komma på bättre sätt.

McB skrev:
2241426 De förlorar inte ett öre. Det jag laddar hem och sedan anser vara värt att köpa, det köper jag. Eftersom priserna på musik och film är sjukt höga anser jag mig inte ha råd att impulsköpa media, utan vill gärna veta vad det är jag betalar för. Om det sedan är musik, film, applikationer eller spel har ingen betydelse.

Quoted for truth.

kan säga såhär dom hade INTE tjänat 20lök på mej dom senaste åren om jag inte kunde tanka hem grejer. dock tycker jag musikbranchen kan suga fet qk. må dom brinna i helvetet

villbara poängtera jag skulle köpt nästan alla mina "bra" låtar om det gick, nu går inte det, har letet i flera år efter en del grejer

>1% blev det för mig...

Skulle jag inte tanka ner skulle jag råna butiker på sånt istället. :D

Tycker nedladdning är bättre för samhället alltså.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien