Hur mycket Effekt I STD hojjar & Trimmat?

2FST4U

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
KTM
Hur mycket effekt är det orginal på dom kända 4stånkorna, Husaberg, Ktm, Honda, Yamaha mm mm. Har själv hört att KTM 525sx -03 skall ha 53hk och KTM 525sx -04 har 47hk samt att KTM:s fabriksmotor ligger på 65hk. Tror jag läste här på forumet att HUSA 550-650 ligger på 52-56hk.

Fyll på så mycket ni kan här, gärna skicka med Dyno papper med om ni bänkat alltid kul att se. :)

2FST4U skrev:
Hur mycket effekt är det orginal på dom kända 4stånkorna, Husaberg, Ktm, Honda, Yamaha mm mm. Har själv hört att KTM 525sx -03 skall ha 53hk och KTM 525sx -04 har 47hk samt att KTM:s fabriksmotor ligger på 65hk. Tror jag läste här på forumet att HUSA 550-650 ligger på 52-56hk.

Fyll på så mycket ni kan här, gärna skicka med Dyno papper med om ni bänkat alltid kul att se. :)
xr650r intressant?

xr650r 03a big-gun helsystem edelbrock fugge. HP 57.6 torque: 64.8
vet inte var orginal är,
du har väl oftast mindre vrid(speciellt på lägre varv) på mindre motorer :tungan
annons_fugge_dyn.jpg

Last edited:
De som jag har bänkat:

Husaberg FS650e -01, 02. KTM 625 -02 Alla helt original. 52-53 BHP
Husaberg FS650e -03 original (Orrenvades som den kom): 56 BHP
Husaberg FS650e -03, portad och FP slip-on (bonnmekat dit): 61,1 BHP
Husqvarna 570RR, helt original och ny: 59 BHP

Alla bänkade i samma bänk...

- Johan

2FST4U skrev:

KTM med 658cc, race-kam och högre komp gav 67,9Nm och 46kW (SAE) - se bänkdiagram. Den ska nu orka lite högre efter senaste förgasarbytet - gissningsvis runt 48kW på topp.

http://irt.slu.se/tomk/mc/pics/dyno_658_MikuniTM40.jpg

Med bara ett bättre avgassystem och TM40 (allt annat original), gav den 58 Nm vid 5.300 rpm och 38 kW vid 6.900 rpm. Helt standard vete sjutton - avsevärt klenare i alla fall...

andersbrink skrev:
48 kW? Min motor ska ha 1 Gallon olja och gaffelbenen 1/2 quart per ben.

VAD ÄR DET I HÄSTKRAFTER? Grrr... :tomten

Äsch, orkade inte räkna... :tungan (svaret kom tacknämligt ändå - ca 65 friska pållar).

Vad har man för dynamiskt kompressionstryck i en sån originalhoj då, nånstans runt 1.38 megapascal eller nåt sånt?

Äsch då, det är bara jag som dummar mig... jag kör fortfarande med PSI i mina däck istället för kg/cm2 eller Pascal eller Atmosfärer eller Bar eller cm kvicksilver eller ton per fot. :hihi

chukabowa skrev:
min 640 har lite över 50 Hk och 60Nm på bakhjulet. har öppnad luftburk, supermoto dämpare o tm40 fugge.

Den flacka effektkurvan med tidigt effektpuckel som vägrar ge sig på slutet indikerar att du har en strypning någonstans. Antingen kan den behöva mer förgasare eller mer avgassystem. Typiskt "trimmad" vridmomentkurva, dvs för max effekt - fast med för lite "resurser" eller för lite vetskap om komponenterna.

Min däremot har inga strypningar, däremot ett medvetet val av komponenter och injusteringar så att effekttoppen kommer precis innan "resurserna" tar slut. Vridmomentet jämt och fint. Skulle jag höja vridpuckeln 300 varv och tajma avgaskammen lite agressivare skulle jag hitta 15 hästar till på bekostnad av bottenvridet, men det vill jag inte.

Din motor skulle bli roligare att köra om kammarna ställdes lite snällare och du skulle inte förlora någon toppeffekt eftersom det är något "externt", dvs inte topp, kolv eller cylle, som begränsar effekten.

Bifogat

• brink.jpg
    brink.jpg
    23.9 KB · Visningar: 112
mr_rockster skrev:
Eftersom vi är i motard/offroad forumet så antar jag att han pratade om sådana bågar.

Uhm, en vrid- och effektkurva säger väldigt mycket om en motors trimningsgrad och eventuella konstigheter. En eller fyra cylindrar spelar ju ingen roll. Hockej, jag ska hålla mig borta från ert forum.

andersbrink skrev:
Uhm, en vrid- och effektkurva säger väldigt mycket om en motors trimningsgrad och eventuella konstigheter. En eller fyra cylindrar spelar ju ingen roll. Hockej, jag ska hålla mig borta från ert forum.
Jag röstar iaf på att du ska titta in här då å då :) :tummenupp
Intressant även om man inte skruvar så mycket utöver service själv!

andersbrink skrev:
Nej nej nej, dumsnut!!!

Du ska vara kvar här och berätta hemligheter om vad som händer inne i våra motorer så man bara fattar 60-70%. Alltid kanon att höra vad en person man tycker har annat än vakum mellan öronen har att säga. Lyssna inte på vad mr Fuckster säger :tummenupp :Bugar

Jag censuerade bort hans fåniga påhopp. Givetvis vill vi ha gurun kvar i vårat forum!

Brink råKKAR :tummenupp

Han portar toppen snabbare än man hinner ragga upp en fjortis vid rondellen i Hedesunda ;)

Supermoto skrev:
Nej nej nej, dumsnut!!!

Du ska vara kvar här och berätta hemligheter om vad som händer inne i våra motorer så man bara fattar 60-70%. Alltid kanon att höra vad en person man tycker har annat än vakum mellan öronen har att säga. Lyssna inte på vad mr Fuckster säger :tummenupp :Bugar

Någon som vet om dom siffror jag lag upp ang KTM stämmer.. det vara bara vad jag hadde sett på någon firma som gör bestycknings kit. Ingen som bänkat orginal eller trimmade :va

nu får väl nästan någon skicka ett pm till brink att vi INTE vill ha bort honom från våran forum del, jamena,, all hjälp som kan fås när det gäller att få mer kusar i våra moppar är ju mycket tacksam hjälp!

2FST4U skrev:
Någon som vet om dom siffror jag lag upp ang KTM stämmer.. det vara bara vad jag hadde sett på någon firma som gör bestycknings kit. Ingen som bänkat orginal eller trimmade :va

Kan nog stämma eller i alla fall ligga ganska nära. Sedan ska man iofs ha i beaktande att man ofta pratar om hk i _motorn_ utomlands (även vid bänkningar - man sätter motorn direkt i en rigg och kollar), medans vi gärna kollar vad som verkligen finns på bakhjulet. Så om de säger att KTMs fabriksräser modell 525 har 65 pållar, så är det säkerligen i motorn och inte på bakhjulet.

TomK skrev:
Kan nog stämma eller i alla fall ligga ganska nära. Sedan ska man iofs ha i beaktande att man ofta pratar om hk i _motorn_ utomlands (även vid bänkningar - man sätter motorn direkt i en rigg och kollar), medans vi gärna kollar vad som verkligen finns på bakhjulet. Så om de säger att KTMs fabriksräser modell 525 har 65 pållar, så är det säkerligen i motorn och inte på bakhjulet.

Alla mäter på bakhjulet även här i utlandet.
De enda som riggar och mater direkt på motorerna är tillverkare och en del trimningsfirmor...

Daniel

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back