Hur mycket böter för icke betald TV-licens?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja. Ngn som vet?

Moraltanterna som tycker att man ska betala tv-licensen kan hoppa över denna tråden. :)

Nu till saken.

Finns det risk att tv-pejlarna går så långt som polisanmälan? Det lär ju kosta rätt mycket pengar ju..

Vad kan hända då? Man kan få böter men frågan är hur mycket?

Är det ngn som åkt dit på detta ngn gng?

Ja, du kan få böter, om de kan bevisa TV-innehav. För att kunna göra det måste de komma in i lägenheten, vilket kräver husrannsakan. Husrannsakan får enbart utfärdas om brottet man är misstänkt för kan leda till fängelsestraff, vilket inte är fallet med underlåtelse att betala TV-licens.

Jag tror inte böter är aktuellt. De kommer försöka övertala dig att betala licensen helt enkelt. Mkt längre än så lär det inte gå.

McB skrev:
Ja, du kan få böter, om de kan bevisa TV-innehav. För att kunna göra det måste de komma in i lägenheten, vilket kräver husrannsakan. Husrannsakan får enbart utfärdas om brottet man är misstänkt för kan leda till fängelsestraff, vilket inte är fallet med underlåtelse att betala TV-licens.

Är du 100 på detta?

Det är alltså lugna puckar?

Annars kan man ju anmäla tv-innehav om man blir polisanmäld. Man får ju ha TV i 15 dagar "på prov" innan man behöver anmäla tv-innehav.

Right?

Zee skrev:
Är du 100 på detta?

Annars kan man ju anmäla tv-innehav om man blir polisanmäld. Man får ju ha TV i 15 dagar "på prov" innan man behöver anmäla tv-innehav.

Right?

Polarn hade ingen tv-licens. De kom dit och påstod att de hade sett genom fönstret att han tv. Efter mkt tjafs så gick han med på att betala licensen. De går därifrån och dagen efter ringer han och säger upp den igen. Inga böter och ännu har de inte kommit igen. Jag menar vad ska de säga?

Zee skrev:
Är du 100 på detta?

Right?

Det är helt lugnt. Jag har fått påhälsning från tvkontrollanterna (samma snubbe två ggr) flera ggr och i några fall har jag varit tvungen att skiva på men det är bara att göra som eisbaers polare, ringa dagen efter och säga upp. Du får inte böter.

McB skrev:
Ja, du kan få böter, om de kan bevisa TV-innehav.

Säker?
Jag blev själv ertabbad en gång när jag hade tv. Det som hände va att jag fick skriva på och anmäla tv-innehav. Inga böter i alla fall.

Boffen skrev:
Säker?
Jag blev själv ertabbad en gång när jag hade tv. Det som hände va att jag fick skriva på och anmäla tv-innehav. Inga böter i alla fall.
Samma sak för mig. Fick bara börja betala licensen.

Du kan inte få böter, dessutom så lär du ju inte släppa in dom i lgh:ten heller så det kvittar ju eller hur. :hihi

För övrigt så suger tv-licens fett, den som uppfan det ska ha NakcSkåTt ™

An3Azz skrev:
dessutom så lär du ju inte släppa in dom i lgh:ten heller så det kvittar ju eller hur. :hihi
Alltså, de knacka på hos mig kl 20.00 en söndag, en finnig liten 15 åring. Det är ju inte det första man tänker på när nån knackar på en söndagkväll. Jag trodde tvpejlare var äldre som hade en manick med antenn i handen.

Vi blev uppringda av radiotjänst i höstas som via lagstadgad angiverilag fått reda på att vi köpt tv av en nätbutik, DDR= (S)(V)T. Frun erkände vårt tilltag och vi betalade en period. Fick sen lite dåligt samvete av att stödja partiapparaten och meddelade att vi sålt vår tv-mottagare och nu känns allt fint igen. :)

Som sagt har man svårt att ljuga så erkänn och betala. Säg sen upp tv-innehavet. Upprepa vid behov. :D

Boffen skrev:
Säker?

Du kan enligt lag få böter i efterhand, i alla fall har jag läst om sådana fall men jag kan inte hänvisa till något. Dock är väl sannolikheten ytterst liten att de skulle försöka sig på ett åtal för en sådan skitsak.

När ja flytta från farsan för ett antal år sen så ordna han så jag fick betala tv-licens, tack pappa! :tummenupp

Nu betalar han den inte ens själv :)

Har under 5 år sagt upp licensen säkert 4-5 gånger.. :notme

Last edited:
Ska dom inte börja men nån ny jävla licens snart? media-licens? Du får paya för tv,radio,internet,mobil mm och även om du inte brukar det så får du casha upp ändå :banana

Deras pejlapparat är bluff. Om dom står utanför din dörr och den tjuter så skyller man på grannen (funkar dock inte i Norrland).

Trodde alla visste vad det var for straff som gallde. Du far en snigel i ogat.

Vägrar betala för det skräp som sänds på Kanal 1 och 2, Café Norrköping m.m. , och radio lyssnar jag inte på!

Blev själv ertappad med att en kontrollant såg min tv när jag avnjöt pizza o öl framför en fotbollsmatch (bodde i markplan). Öppnade ändå dörren men blånekade och sa att det var min pc-monitor utan tv-mottagare. Han gick inte på det men jag fortsatte ändå att neka.

Sen kom den en räkning från Radiotjänst, gav fan i att betala.
Sen kom den påminnelse! Ringde Radiotjänst och fråga vad som sker m.m. om jag nekar men att han påstår sig ha sett min TV.
Radiotjänst sa att har kontrollanten sett tv'n så är jag skyldig att betala från den dagen.
Inga böter!
Betalade till slut men flyttade 3 mån senare och då sa jag upp skiten. Var tvungen att skriva brev till dem med motivering varför avgiften skulle avslutas.
Sa bara att jag separerat och att tanten tog TV'n :)

/Nitrous

Boffen skrev:
Alltså, de knacka på hos mig kl 20.00 en söndag, en finnig liten 15 åring. Det är ju inte det första man tänker på när nån knackar på en söndagkväll. Jag trodde tvpejlare var äldre som hade en manick med antenn i handen.
hehe de pejlar ingen, de kollar bara vilka hushåll som inte betalt nån licens och chansar på dessa.
Det är fullt möjligt att pejla om en TV är påslagen, men bor man i tätbebygda områden får de nog svårt att hitta att just du har TVn, dessutom lägger de knappast ner den tiden.

Ringo skrev:
Deras pejlapparat är bluff. Om dom står utanför din dörr och den tjuter så skyller man på grannen (funkar dock inte i Norrland).
mig har de aldrig ens haft nån fungerande apparat med sig till.

Poacher skrev:
mig har de aldrig ens haft nån fungerande apparat med sig till.

Och vad exakt gör "pejl"-apparaten? Låter som en äkta bluff. Vad mäter de?

Jag menar, en TV är ju en mottagare. Den sänder ju inte ut ngt. Hur kan man då mäta att ngn har en tv?!?! :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT