Hur mycket över serviceintervallet?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag köpte en ny Yamaha i slutet av Maj och tänkte vara förutseende nog att boka in första service när jag hämtade ut den. Sagt och gjort. Fick en tid en dryg vecka efter köpet, den 1:a Juni. Ett par dagar innan så ringer dom från firman och säger att det är restade delar och att jag inte kan serva hojen det bokade datumet.

Får ett nytt datum mer än TRE VECKOR senare, den 19:e Juni. Nu till mitt problem. Jag har redan nu kört närmare 150 mil och det ser ut att bli bra väder i helgen. Hur pass mycket över kan man köra utan att dom sen kan komma och gnälla?

Ringde och skulle kolla men hon i bokningen hävdade att det var max 10 mil, och det tror jag inte ett skit på. Det suger att ha en ny hoj man inte vet om man vågar köra. :(

Plåtniklas skrev:
2242288 Jag köpte en ny Yamaha i slutet av Maj och tänkte vara förutseende nog att boka in första service när jag hämtade ut den. Sagt och gjort. Fick en tid en dryg vecka efter köpet, den 1:a Juni. Ett par dagar innan så ringer dom från firman och säger att det är restade delar och att jag inte kan serva hojen det bokade datumet.

Får ett nytt datum mer än TRE VECKOR senare, den 19:e Juni. Nu till mitt problem. Jag har redan nu kört närmare 150 mil och det ser ut att bli bra väder i helgen. Hur pass mycket över kan man köra utan att dom sen kan komma och gnälla?

Ringde och skulle kolla men hon i bokningen hävdade att det var max 10 mil, och det tror jag inte ett skit på. Det suger att ha en ny hoj man inte vet om man vågar köra. :(

personligen skulle jag köra vidare o gnälla tibax på dom om dom börjar gnälla.
om nu inte hojen beter sig konstigt på någe vis..
de e väl bara olja o filter o ev ventiler på första eller???
vad ska dom ha för delar? :confused:

När det gäller första servicen så anser jag att det är den viktigaste så där skulle jag inte chansa på att köra allt för mycket över tiden.

Den viktigaste punkten är olje och filterbyte så om en del kan vara restad så är det möjligtvis filtret, det kan vara max några dagars leveranstid på det så om de har missat att beställa så tycker jag att det är deras sak att se till att du får en tid så fort som möjligt INTE TRE VECKOR PÅ EN NY HOJ!!

För fordon i allmänhet så räknar man 10-15% i tolerans på miltalet.

Den första servicen är dock extra viktig för i din motor skvimpar just nu omkring en massa råeggar och annat skrövs som kommer från tillverkning/montering.
Oljans smörjegenskaper har reducerats pga detta.

Sedan tycker jag också att verkstaden inte borde bli förvånad när man vill ha en hoj servad, speciellt 100-milaservicen.
Fast, kom du dagen innan och bokade?
Jag ser ungefär hur långt jag kommer att köra på viss tid och beställer servicetid så fort jag kan.

elwe skrev:
2242309 För fordon i allmänhet så räknar man 10-15% i tolerans på miltalet.

Den första servicen är dock extra viktig för i din motor skvimpar just nu omkring en massa råeggar och annat skrövs som kommer från tillverkning/montering.
Oljans smörjegenskaper har reducerats pga detta.

Sedan tycker jag också att verkstaden inte borde bli förvånad när man vill ha en hoj servad, speciellt 100-milaservicen.
Jag ser ungefär hur långt jag kommer att köra på viss tid och beställer servicetid så fort jag kan.
Jag tycker att Plåtniklas har gjort allt rätt, han bokade tid direkt när han köpte den, vad verkstan gjort är fan rent elakt :D

Ozzian skrev:
Den viktigaste punkten är olje och filterbyte så om en del kan vara restad så är det möjligtvis filtret, det kan vara max några dagars leveranstid på det så om de har missat att beställa så tycker jag att det är deras sak att se till att du får en tid så fort som möjligt INTE TRE VECKOR PÅ EN NY HOJ!!

Det roliga är att det enda jag fick till svar när jag frågade vad dom tänke göra för att fixa tid för service var: -'Tja, du får ju ringa och kolla om det finns nåt återbud. Du vet.. Det är helt fullt nu.' Det är kundvård. :rolleyes:

elwe skrev:

Bokade tid för 100-mila service samma dag som jag hämtade ut hojen. Fick tid en vecka senare så man tycker ju att dom borde hunnit beställa det dom behöver. Känner redan att jag kört på TOK för mycket över så det är väl bara att inse att det blir en hojlös helg, med såklart strålade sol.

MjO skrev:
Eller så gör man som jag, byter olja vid 10, 50, 100 och ventiljusterar själv

Svårt att göra det när man har garanti. :7peta

Min r6a har gått snart 2150 mil [kanske idag] och varken jag eller förra ägaren har gjort 2000 mila servicen. Han har dock bytt olja 3 ggr förra året.

Vad ska jag göra? Skicka in den omedelbart eller kan jag vänta några hundra mil till?

Jag skulle helt enkelt byta olja själv och köra vidare på det gamla filtret under helgen. På 100 mil har det inte hunnit bli några avlagringar att tala om i filtret som annars skulle kunna lösas av den nya oljan.

Men är det värt oljekostnaden för två dagars körning?

Plåtniklas skrev:
2242400 Det roliga är att det enda jag fick till svar när jag frågade vad dom tänke göra för att fixa tid för service var: -'Tja, du får ju ringa och kolla om det finns nåt återbud. Du vet.. Det är helt fullt nu.' Det är kundvård. :rolleyes:
Jag lider med dej, du har ingen annan auktoriserad Yamahaverkstad i närheten? Den firman du varit hos skulle jag nog inte åka tillbaka till, inte för att göra service iaf.

Vore det lite "stake" i firman så skulle de ju givetvis medge att det är de som strulat och erbjuda sej att ringa så fort det dyker upp en lucka eller boka om någon annan som ändå är ett långjobb osv, MINST!!

Ionizer skrev:
Jag skulle helt enkelt byta olja själv och köra vidare på det gamla filtret under helgen
Men frågan är väl om man inte sabbar upp garantin då (överskridet intervall)?

Ionizer skrev:
2242409 Jag skulle helt enkelt byta olja själv och köra vidare på det gamla filtret under helgen. På 100 mil har det inte hunnit bli några avlagringar att tala om i filtret som annars skulle kunna lösas av den nya oljan.

Men är det värt oljekostnaden för två dagars körning?

Känns inte så nu. Det jag hade hoppats på var att kunna dra ner och gasa lite på gocart-bana i helgen men det är ju försent nu ändå. :näsblod

Äsch, jag får väl dricka öl istället. :fyllisar

Plåtniklas skrev:
2242400
Svårt att göra det när man har garanti. :7peta

Ja, det har (hade) jag också, men jag fick samma svar när jag ringde alla "det är 3-4 veckor väntetid och dessutom när man ringer Lelles i Uppsala så säger de bara "maila Ragnar". Det tråkiga är att han inte mailar eller ringer tillbaka. Så kontentan är alltså, SKIT I GARANTIN, serva och åk när det är väder. :yoparty

MjO skrev:
2242525 Ja, det har (hade) jag också, men jag fick samma svar när jag ringde alla "det är 3-4 veckor väntetid och dessutom när man ringer Lelles i Uppsala så säger de bara "maila Ragnar". Det tråkiga är att han inte mailar eller ringer tillbaka. Så kontentan är alltså, SKIT I GARANTIN, serva och åk när det är väder. :yoparty

5 års garanti är inget jag gärna riskerar. :3freak

Du går till Dom på Yamaha, och kräver att du ska få "uppskov" med miltalet, för att du precis köpt hoj av dom för att få köra den, och inte vänta tills sommaren är slut. Jag lovar ,är du tillräckligt bestämd så hittar dom en lösning till dig!

Zindelin skrev:
2242550 Du går till Dom på Yamaha, och kräver att du ska få "uppskov" med miltalet, för att du precis köpt hoj av dom för att få köra den, och inte vänta tills sommaren är slut. Jag lovar ,är du tillräckligt bestämd så hittar dom en lösning till dig!

Saken är väl att det inte är Yamahacenter, som är firman som strulat till det, som står för garantin utan Yamaha Sverige. OM nu nåt skulle gå sönder så är det ju bara för verkstaden att rycka på axlarna och säga: -'Sorry, du har kört för mycket.'

Usch. Sånt här suger.

Plåtniklas skrev:
2242551 Saken är väl att det inte är Yamahacenter, som är firman som strulat till det, som står för garantin utan Yamaha Sverige. OM nu nåt skulle gå sönder så är det ju bara för verkstaden att rycka på axlarna och säga: -'Sorry, du har kört för mycket.'

Usch. Sånt här suger.

Du får väl helt enkelt säga till dom att du byter oljan själv, men att du vill ha en stämpel på serviceboken av dem. Inser att det är långsökt, men det kan faktiskt mycket väl fungera. Jag menar vem köper hoj för att titta på den i en månad, vi bor ju trots allt i Sverige = sommar 2 månader om året, du missar alltså typ halva säsongen :gnissla

den första servicen e den viktigaste!

nu har allt slitit in sig o finns massa små partiklar som flyter rundor i motorn...

egentligen borde man byta olja efter bara några mil då det mesta slitit in sig redan då...

Ryck ur mätarkabeln och serva själv, så åker du in sedan om de 3veckorna och får stämpeln.

-PLM- skrev:
2243234 Ryck ur mätarkabeln och serva själv, så åker du in sedan om de 3veckorna och får stämpeln.

Så hade jag gjort om jag hade en ny hoj med garanti.

Perfekt att ta 100mila servicen istället för 1000.

Plåtniklas skrev:
2242288 Jag köpte en ny Yamaha i slutet av Maj och tänkte vara förutseende nog att boka in första service när jag hämtade ut den. Sagt och gjort. Fick en tid en dryg vecka efter köpet, den 1:a Juni. Ett par dagar innan så ringer dom från firman och säger att det är restade delar och att jag inte kan serva hojen det bokade datumet.

Jag skall då trimma min hoj så jag tänker inte lämna den på nå service skall dok bänka den så jag sköter resten själv blir nog bättre gjort då för man kollar nog sin egen hoj bättre själv....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti