hur mkt vågar jag ladda?

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
ZX7R-TIC
har en zx7r med snurra på. mitsu 18t aggregat, kompsänkt med 2mm spacer under cylindrarna och m12 dragstänger i toppen. den är bänkad till 253,6hk vid 1,05bar. funderar på att öka laddet lite men är osäker på hur mkt grejjerna klarar av:gnissla .

nån som har några bra tips och ideer?

//Baardh

Du ligger förmodligen rätt nära gränsen. Det spelar ingen roll hur mycket du laddar, du vänjer dig vid effekten efter ett tag ändå. Tävlar du inte rakt fram är det ju lixom ingen mening att pressa och ligga 3 motorer back per säsong.

250 kaniner i en 750cc maskin? tycker de verkar fett bra :D kanske nöja sig där? :)

Mycket vill ha mer ära det inte så =)

visst är det så:tungan

Vad ger 2mm spacern för komp?

Om du inte vet det:

Vad är det för borr?
Vad är det för komp orginal?

jag vet inte vad kompet landar på me spacern. han jag köpte hojen av tog 2mm istället för 1,5mm för att kunna ladda lite mer... borr å slag har jag inte kollat upp men det är samma som orginal.

Du ligger förmodligen rätt nära gränsen. Det spelar ingen roll hur mycket du laddar, du vänjer dig vid effekten efter ett tag ändå. Tävlar du inte rakt fram är det ju lixom ingen mening att pressa och ligga 3 motorer back per säsong.

jo jag kan tänka mig att det är nära gränsen. jag får ta å skaffa värre stakar å kolvar. sen kanske det är mera säkert att ladda på mera:) . ger portning mkt eller kan man lika gärna vara utan det?

Last edited:
Byt motor till en kraftigare.

funderar på om jag ska skaffa mig en till zx7r motor som jag slänger i lite kraftigare prylar i och sedan använda grenrör, turbo och ic från den motorn som sitter i nu. är lite sugen på att prova på ett sprut istället för fuggarna... vill fortfarande ha 750cc för att se hur mkt kräm man kan få ur en sån.

visst är det så:tungan

jag vet inte vad kompet landar på me spacern. han jag köpte hojen av tog 2mm istället för 1,5mm för att kunna ladda lite mer... borr å slag har jag inte kollat upp men det är samma som orginal.

Och vad är orginal?

Vi måste ju veta vilket komp du har nu?

Om vi vet det så har vi ju iaf kommit en bit på väg till att få en susning om var spiknings gränsen ligger.

Även fast det inte spikar så kommer nåt att gå sönder förr eller senare.

Att det kommer att gå sönder fortare med högre tryck vet vi ju. Vad som går sönder vet vi inte
:D

zx7r 98 hade 11,5 i komp tror jag, om man då har en 2mm shims under cylindern så blir kompet ca 9,5 i teorin heheh,

bore/stroke
73,0/44,7

Last edited:
Och vad är orginal?

Vi måste ju veta vilket komp du har nu?

Om vi vet det så har vi ju iaf kommit en bit på väg till att få en susning om var spiknings gränsen ligger.

Även fast det inte spikar så kommer nåt att gå sönder förr eller senare.

Att det kommer att gå sönder fortare med högre tryck vet vi ju. Vad som går sönder vet vi inte
:D

jag får ta ett komp prov nu ivinter när jag plockar av all plast å tank inför lacken till nästa säsong. måste även hitta på nån sorts undertail, har byggt om bakdelen till cbr 1000rr. ser lite öppet ut där pipan på cbr:en egentligen sitter...

nån som vet om det finns några undertails till den modellen?

jag får ta ett komp prov nu ivinter när jag plockar av all plast

Komp prov har ingenting med kompförhållandet att göra :D utan det du får fram är max trycket i cylindern utrustningen klarar av att hålla. Det är den teoretiska siffran baserad på måtten typ 9,5:1 inte 8bar som du kanske får fram med en kompmätare.

kortfattat kan man säga att det är volymen med kolven i sitt nedersta läge dividerat med kvarvarande volymen då kolven är är i högsta punkt.

Komp prov har ingenting med kompförhållandet att göra :D utan det du får fram är max trycket i cylindern utrustningen klarar av att hålla. Det är den teoretiska siffran baserad på måtten typ 9,5:1 inte 8bar som du kanske får fram med en kompmätare.

kortfattat kan man säga att det är volymen med kolven i sitt nedersta läge dividerat med kvarvarande volymen då kolven är är i högsta punkt.

tack.då har jag lärt mig nått nytt idag oxå:)

Nu har jag ev. fått tag på en till motor.någon som vet var man kan få tag på värre stakar och kolvar? även värre kammar skulle jag vilja få tag på...

En stilla undran, har du köpt hojen från en kille i pite?

http://www.motospeed.se/
ebay.com kanske

sök runt på ex. eniro eller altavista du hittar alltid något roligt :tummenupp

om du ska byta kammar så testa och sätt en insugs kam på avgas sidan. det funkar på busorna i allafall. eftersom att insugs kamen är bra mycket vassare än avgas kamen:tummenupp

Last edited:
Ok, nice. Då vet jag exakt vilken hoj det är. Så den håller än? ::tungan

Skoja bara, ett fint bygge!

ja den har gått hela sommaren iaf:tungan
dom enda problemen jag haft är att första åkturen så började den blåryka satan. men det var drivningen till oljeretur pumpen som inpressningen släppte på. men nu är den svetsad så nu går det utan blårök. sen är den väldigt lätt att gå varm i stadstraffik. du råkar inte ha numret till niklas? du kan ju pm:a det isf. jag skulle behöva fråga lite om uppbyggnaden av motorn... ska bygga en ny likadan motor fast den ska palla med bra mkt mer effekt:D

Han jobbar på mickes mek vet jag, så du kan ju ringa dit under arbetstid och fråga efter niklas bara.
Telefon: 0911-92003

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...