Hur mkt fett i lagren?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ska klämma dit mina nya styrlager, hur mkt fett ska man använda? Ska dom i princip bada i det?

Ja, det skadar nog inte. Om du tar mycket kanske det överflödiga pressas ut senare, men borde inte göra så mycket.

cRoC skrev:
Ska klämma dit mina nya styrlager, hur mkt fett ska man använda? Ska dom i princip bada i det?

Fettet e ju till för att smörja, så om du lägger en rand med fett å trycker dit kulorna... å sen lägger en rand över i ringen ocå så skadar det ju inte, d e ju inte direkt något som man tar isär för att smörja upp tit aom tätt. så passa på nu när du har det nere!

Någon som har tips på hur man får dit det undre lagerbanan i styrhuvudet? Har försökt att värma huvudet och kyla lagret, men det tycks inte hjälpa, försökt knacka med gummiklubba också men det vill sig inte.

cRoC skrev:
Någon som har tips på hur man får dit det undre lagerbanan i styrhuvudet? Har försökt att värma huvudet och kyla lagret, men det tycks inte hjälpa, försökt knacka med gummiklubba också men det vill sig inte.

Jag tog en stålstång som fördes ned uppifrån, sen var det bara att knacka med lämpligt tillhygge. Samtidigt som man gjorde kringgående rörelse. Efter ca 5 min lossade det.

// Wip

Wip skrev:
Jag tog en stålstång som fördes ned uppifrån, sen var det bara att knacka med lämpligt tillhygge. Samtidigt som man gjorde kringgående rörelse. Efter ca 5 min lossade det.

// Wip

Tror du missförstått, jag ska alltså ha DIT det nya lagret :)

cRoC skrev:
Tror du missförstått, jag ska alltså ha DIT det nya lagret :)

Tydligen, sorry :)
Samma sak fast åt andra hållet. Använde ett don och gjorde samma lika kringående rörelser som när jag petade bort det. Lite bökigt att ligga snett under och kolla upp samtidigt som man knackar, men det går efter lite ihärdigt jobbande. :tummenupp

// Wip

Edit: Stålet i lagerbanan är så hårt så det skadas inte så länge man knackar försiktigt, samt ser till att det sitter så rakt det kan medans man knackar in det.

Aha okey, har inte vågat knacka med något hårt. Ska man sätta mejseln på kanten av lagret? För att inte skada banan?

Lager knackas på plats med hylsa och inget annat. :fatta!

cRoC skrev:
Aha okey, har inte vågat knacka med något hårt. Ska man sätta mejseln på kanten av lagret? För att inte skada banan?

Ta det till en mc-verskstad eller till en bra mekanisk verkstad så hjälpe de dig att pressa på lagerbanan.

När det gäller fett så skall du ha "lagom" med fett (lätt för dig att veta vad som är lageom, eller hur!? :lol ). Nåja, jag vet inget bättre ord att beskriva hur mycket fett du skall ha.

Det räcker med andra ord att du trycker i lite fett så att kulorna stannar kvar på lagerbanorna (om du nu monterar kullager i stället för koniska rullager, som annars är att föredra).

Problemet du kan få om du trycker i FÖR mycket fett är att du får svårare att justera in lagret så det löper utan glapp. Eftersom du då har så mycket fett att det börjar gå trögt när du skall dra åt centrummuttern och därför kan vara svårare att känna när kulorna faktsikt ta i båda lagerbanorna (vilket kan vara lite lurigt även om man har "lagom" med fett).

Ett vanligt spårkullager "packar man" mned fett. Men ett kullager med lösa kulor är inte riktigt samma sak eftersom du inte behöver justera in glappet i ett vanligt spårkullager.

Nåja, jag tror du förstår på ett ung. hur jag menar!

Lycka till!
// Niklas

Jag har för mig att jag hade en träbit att knacka fast lagerbanan med. Då kan man ta i utav bara f*n utan att man pajar banan. :tummenupp

cRoC skrev:
Tack tack boys.
Average: Ska jag alltså ta med mig ramen till en verkstad? :va :D

Är det inte lagerbanan på styraxeln (som undre styrkronan är fäst ihop med) som du har problem med?

Om inte har jag missat det hela och ber om ursäkt!

// Niklas

Hehe jag är kass på alla termer däromkring, det är iallfall undre lagret som sitter i ramen (styrhuvudet?).

Varför inte bara lätt trycka i banan i styrhuvudet för att därefter montera lagret på styrstamen och sedan montera styrstamen med övre lagret och på så vis dra i den nedre banan när man spänner.
Vill du ha hjälp skicka ett PM så kan jag komma över (finns vissa fördelar med att bo i grannbyn)

Wip skrev:
... Edit: Stålet i lagerbanan är så hårt så det skadas inte så länge man knackar försiktigt, ...
Tyvärr måste jag dementera. Det är riktigt att stålet är så hårt att det inte deformeras men det kan i värsta fall spricka just därför att det är så hårt. Det är därför man alltid ska se till att ha mjukare verktyg, ex vis mässing eller vanligt bonnjärn. Dock brukar jag lägga gamla lagerringen (efter att ha slipat av nån tiodel på diametern) ovanpå den nya när jag drar/knackar in lagret. Syndigt, ja jag vet men ack så enkelt att göra så. :)

"Dra in" lagret? En metod är att trä en grov gängad stång genom styrhuvudet och sen använda muttrarna för att dra/pressa in lagret. Men då ska man ju ha den utrustningen. Somliga av oss har det. :hihi :tummenupp

cRoC skrev:
... Ska man sätta mejseln på kanten av lagret? ...
Som motardsnubben skrev så använder man en hylsa, inget annat. Det gårinte att knacka in ett lager rakt genom att knacka på dess kant. Och att knacka mjukt många slag gör visserligen att det bara blir lite snett iknackat men ändå.

Fettmängd:
Jag brukar fylla med massor av fett eftersom överflödet ändå tränger ut ovan och under lagret.
Visserligen kan det göra att lagret går något tyngre under injustering som Avarage skrev men ni vet väl att koniska rullager ska föspännas? Dvs de ska dras något längre än dit de är helt glappfria. Syftet med detta är att de ska vara glappfria även under maximal belastning. Därför brukar jag dra till glappfritt och därefter styra fram- och tillbaks någar gånger för att ev överskottsfett ska tränga ut. Hellre för mycket än för lite.
Därefter drar jag åt ytterligare lite. Och här har vi återigen ett sånt där eländes "lagom" mycket. Man får helt enkelt gå på lite känsla att friktionen inte ökar alltför mycket bortom "nollglappspunkten".

Borsiin skrev:
Varför inte bara lätt trycka i banan i styrhuvudet för att därefter montera lagret på styrstamen och sedan montera styrstamen med övre lagret och på så vis dra i den nedre banan när man spänner. ...
Apapap, mycket bra sätt att demolera nya lagren!
Du får ursäkta men det där är faktiskt en klåparmetod!

Metoden kan förstöra lagren om kraften överstiger lagrens bärighet. Då gör rullkropparna avtryck i ringarna och lagren är kass.

Det kan fungera om man har tur men det ska man inte ta för givet. Jag avråder därför starkt från metoden.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman