Hur mkt effekt och vad kan jag ladda?

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Åker en R1 turbo som har ett komp 8,9:1. Sitter smidda lågkompskolvar och tjockare toppackning i den. Har bytt till en Mitsu 18T snurra nu. Marklund grenrör- intercooler, 2,5" avgas. Hur mkt kan jag ladda på vanlig 98 oktan, och vad tror ni effekten hamnar på ungefär? Cykeln ska givetvis bänkas, men vore lite kul och veta på ett ungefär vad effekten kan tänkas hamna på.

Jag skulle ha begränsat mig till 0.8 Bar som med 9:1 som då ger ca 13.5:1 i effektiv kompression. Har du 150 hästar med sug får du då ca 250 hästar. hur det hela förlöper i slutänden beror på så mycket annat... kika i mikroskop på tändstiften efter aluminiumrester är nog det du ska satsa på om du går över 0.8 Bar.

Tack för svaret. När jag åkte med Switzer S1BG-L snurran så gav den 250bhp vid 0,94 i ladd och 98 oktan. Borded inte gå att ladda 0,94 med 18T snurran då oxå utan problem? Men man får väll prova sig fram och kolla stift osv...jag hade hoppats på att få ur 300 hk iaf....tror ni d är möjligt?

Dainese skrev:
2641551När jag åkte med Switzer S1BG-L snurran så gav den 250bhp vid 0,94 i ladd och 98 oktan. Borded inte gå att ladda 0,94 med 18T snurran då oxå utan problem?

Man ska inte stirra sig blind på laddtryck...
En Mitsu 18T pumpar duktigt mycket mer luft vid 0,9 än vad en Switzer gör vid samma tryck...

Silverryggen skrev:
2644068 En Mitsu 18T pumpar duktigt mycket mer luft vid 0,9 än vad en Switzer gör vid samma tryck...
Borde väl bero på hur mycket motorn sväljer vid det trycket. Och motorn var väl inte
moddad efter turbobytet. Eller tänker jag helt fel ? Är möjligen tempen olika pga olika verkningsgrad ?
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2644581 Borde väl bero på hur mycket motorn sväljer vid det trycket. Och motorn var väl inte
moddad efter turbobytet. Eller tänker jag helt fel ? Är möjligen tempen olika pga olika verkningsgrad ?
/u

Nja, har inte exakt diagram på Swizer agget men jag gissar att turbinhuset stallar (pga. liten storlek) och då ökar ju tempen avsevärt och kompressordelen pumpar varmluft.

Mitsu agget har större kapacitet på avgashuset dvs midre avgasmottryck och kan därmed pumpa mer dm3/min med givna förutsättningar ( samma motor )

(Andersonturbo eller Brinken förklarar nog bätte snart)

Jo d är klart att en 18T pumpar mer luft vid 0,9 än vad det lilla switzer agget gjorde. Men det blir även kallare luft som sagt, så det borde gå att åka på 0,9 i ladd utan problem tycker ja, men d märks ju sen när den ska upp i bänken. Sen så undrar jag om luftfiltret kommer att räcka till. Det är ett filter som satt på switzer snurran, verkar vara nått bygge av herr Marklund, ser ut som om han har kapat av ett KN filter snett och sen satt en plåtbit på toppen. Antar att det är för att allt ska få plats innan får kåpan. Men nu är turbon större så nu får det inte plats längre utan att jag tar hål i kåpan:gnissla Så man kanske skulle skaffa ett "större" på en gång. Har ni några syn punkter?

Dainese skrev:
2645322 Jo d är klart att en 18T pumpar mer luft vid 0,9 än vad det lilla switzer agget gjorde.
Inte för mig. :D
Silverryggen skrev:
Mitsu agget har större kapacitet på avgashuset dvs midre avgasmottryck och kan därmed pumpa mer dm3/min med givna förutsättningar ( samma motor )
Köper det. TryckSKILLNADEN driver flödet och m mindre mottryck ökar den, även m samma laddtryck.:tummenupp
'Tänkte inte på det.'
/u

Last edited:
En sak jag länge funderat på är varför turbofolket inte åker med detonationssensorer som man gör i 2-t RR. Ni om några borde ju har problem med detonationer i mängder?:va
Med tanke på hur lite finlir det dessutom verkar vara så lär ju känslighet inte heller vara något problem.

Boris JR skrev:
2646180 En sak jag länge funderat på är varför turbofolket inte åker med detonationssensorer som man gör i 2-t RR. Ni om några borde ju har problem med detonationer i mängder?:va
Med tanke på hur lite finlir det dessutom verkar vara så lär ju känslighet inte heller vara något problem.

bra fråga, det sitter väl likande saker på bilar? eller?

Boris JR skrev:
2646180 En sak jag länge funderat på är varför turbofolket inte åker med detonationssensorer som man gör i 2-t RR.
Ställer man en fråga så måste man oxå kunna göra nåt med svaret, annars kan man lika
bra låta bli att fråga. Har man knacksensor så måste man mao använda den till nåt vettigt oxå,
t.ex. reglera ner laddtrycket. Undrar om använda motorstyrningar ('sprutet') har såna funktioner.
Kräver väl oxå elektriskt styrd wastegate.

Vad jag nu ska göra med svaret på detta...
/u

Boris JR skrev:
2646180 En sak jag länge funderat på är varför turbofolket inte åker med detonationssensorer som man gör i 2-t RR.

Moderna motorstyrningsprogram på turbo-motorer har mycket "friare händer" dvs. många fler möjligheter att påverka parametrar som påverkar motorns blandning/förbränning. (B.la. elektriskt styrd magnet/pysventil för tryckreglering)

Sådana motorstyr-system finns inte/är inte så vanliga på motorcyklar då de inte behöver ta samma hänsyn till avgasrening mm

På min motor t.ex. ( med Dyna 2000 tändsystem och en brygga gamla CV-fuggar som matas av en fjäderspänd/membranförsedd regulator. dvs. bränsle och tändsystem av varandra helt oberoende), ser jag inte möjligheten, eller nyttan för den delen, att implemtera en knacksenor....

Knacksensorns uppgift är ju att vid spikning antingen sänka laddtryck, tändning eller mosa på med soppa.

På mitt Dyna-system kan jag iofs ansluta en extern tryckkontakt och helt manuellt utan några som helst sensorer (förutom lamda i bänk) använda en förprogrammerad retard-funktion som sänker tändningen X grader vid X bars laddtryck...:D

Silverryggen skrev:
2646310 Moderna motorstyrningsprogram på turbo-motorer har mycket "friare händer" dvs. många fler möjligheter att påverka parametrar som påverkar motorns blandning/förbränning. (B.la. elektriskt styrd magnet/pysventil för tryckreglering)

Sådana motorstyr-system finns inte/är inte så vanliga på motorcyklar då de inte behöver ta samma hänsyn till avgasrening mm

På min motor t.ex. ( med Dyna 2000 tändsystem och en brygga gamla CV-fuggar som matas av en fjäderspänd/membranförsedd regulator. dvs. bränsle och tändsystem av varandra helt oberoende), ser jag inte möjligheten, eller nyttan för den delen, att implemtera en knacksenor....

Knacksensorns uppgift är ju att vid spikning antingen sänka laddtryck, tändning eller mosa på med soppa.

På mitt Dyna-system kan jag iofs ansluta en extern tryckkontakt och helt manuellt utan några som helst sensorer (förutom lamda i bänk) använda en förprogrammerad retard-funktion som sänker tändningen X grader vid X bars laddtryck...:D

Inom 2-t racing så använder vi bara knacksensorn för att avgöra hur mycket tändning+hur snålt man vågar åka, just därför att man hela tiden balanserar på gränsen till detonation.
Min mening var att ni skulle använda knacksensor som en lite mer hightech variant till att granska tändstift efter aluminium som spår från detonationer. Inte tvunget för att styra något sprut/tändning utan bara för att få indikation på för mycket laddtryck innan man detonerar sönder kolvar/förbränningsrum och vevar.

Laddtrycket är väl normalt 'boven' för knack vid överladdning, så att begränsa laddtrycket
efter knackningen borde ju vara en god ide. Helt enkelt för att ligga så nära gränsen
som möjligt, även när div. småsaker varierar, t.ex. soppakvalite.
Borde vara speciellt viktigt när man labbar själv, lite säkerhetsbälte för motorn sas.
/u

ulf_lundin skrev:
2646268 Ställer man en fråga så måste man oxå kunna göra nåt med svaret, annars kan man lika
bra låta bli att fråga. Har man knacksensor så måste man mao använda den till nåt vettigt oxå,
t.ex. reglera ner laddtrycket. Undrar om använda motorstyrningar ('sprutet') har såna funktioner.
Kräver väl oxå elektriskt styrd wastegate.

Vad jag nu ska göra med svaret på detta...
/u
Du får ett kvitto på att du laddar för mycket och sen får du justera din manuella Wg efter det, tanken var att ha något som varnar strax innan helvetet bryter löst...

Var är Brink och Andersson när man behöver dem.....

Boris JR skrev:
2646324 Min mening var att ni skulle använda knacksensor som en lite mer hightech variant till att granska tändstift efter aluminium som spår från detonationer. Inte tvunget för att styra något sprut/tändning utan bara för att få indikation på för mycket laddtryck innan man detonerar sönder kolvar/förbränningsrum och vevar.

Förstår precis hur du menar Boris, men då blir det inte "lite" mer high-tech

ulf_lundin skrev:
2646367 Laddtrycket är väl normalt 'boven' för knack vid överladdning

Precis rätt Ulf, iom att man(jag) har en geometrisk komression på ca 8:1 (dvs. väldigt lågt) så är det ju endast vid laddtryck som spikningstendenser inträffar.

ulf_lundin skrev:
2646367 så att begränsa laddtrycket
efter knackningen borde ju vara en god ide.

Exakt, till och med en mycket god ide, SAAB har ett system som jag tror heter APC , en magnetventil som sitter på WG-slangen och som styrs av motorstyrsystemet/knacksensorn, finns en uppsjö mer eller mindre avancerade liknande system med problemet är ju som bekant att implementera det i ett MC-system

ulf_lundin skrev:
2646367 Helt enkelt för att ligga så nära gränsen
som möjligt, även när div. småsaker varierar, t.ex. soppakvalite.
Borde vara speciellt viktigt när man labbar själv,/u

Well, så nära gränsen som möjligt ligger man ändå iom att man överladdar en motor som från början inte är konstruerad för det...
När man "labbar" själv ska man nog hålla sig en bit ifrån "så nära gränsen som möjligt"

ulf_lundin skrev:
2646367 lite säkerhetsbälte för motorn sas.
/u

Säkerhetsbälte, well med ett lamda på 11,5 > 12 och laddtrycksretarder dvs. sänkning av tändningen med 12 grader vid laddtryck > 0,4bar, och en fet intercooler har jag 6-punks bälte mot spikningstendenser...:tungan

Ändå kommer den pumpa ur sig över 250hk på slangen, närmare än så behöver jag inte komma " så nära gränsen som möjligt...:D

Däremot mot vevstaks/kolv/kolvbults haverier har man inte riktigt den säkerhetsfaktorn men det är ju inte pga spikning..:näsblod

Boris JR skrev:
2646401 Du får ett kvitto på att du laddar för mycket och sen får du justera din manuella Wg efter det, tanken var att ha något som varnar strax innan helvetet bryter löst........

När du får det kvittot dvs när du hör spikningar, då är det ganska "för sent" att börja skruva på WG-stången, då är man ute på VÄLDIGT tunn is...
min gissning är att vid det laget har du x antal ihåliga kolvar alt. bananformade/avrökna vevstakar :näsblod

Last edited:
Silverryggen skrev:
2646625

När du får det kvittot dvs när du hör spikningar, då är det ganska "för sent" att börja skruva på WG-stången, då är man ute på VÄLDIGT tunn is...
min gissning är att vid det laget har du x antal ihåliga kolvar alt. bananformade/avrökna vevstakar :näsblod

En korrekt placerad knacksensor känner av detonationer lååångt innan du hör dem, i en 2-t räser åker man med ett fåtal sk mjuka detonationer/km då motorn ger mest effekt där. Dessa sk mjuka detonationer är inte direkt skadliga för motorn om de inte kommer i tusental utan det är de hörbara hårda detonationerna som rasar motorer.

Jag bara tänkte att man ser en hel del dyra ras orsakade av detonationer och ändå har jag aldrig sett någon som bygger detonationsloggning utan man testar att höja laddtrycket tills något går sönder eller man inte vågar längre. Med tanke på mångas övriga uppfinningsrikedom och konstruktionsvilja borde en detonationsensor sitta på varje turbobygge.

Boris JR skrev:
2646829 En korrekt placerad knacksensor känner av detonationer lååångt innan du hör dem, i en 2-t räser åker man med ett fåtal sk mjuka detonationer/km då motorn ger mest effekt där. Dessa sk mjuka detonationer är inte direkt skadliga för motorn om de inte kommer i tusental utan det är de hörbara hårda detonationerna som rasar motorer.

Jag bara tänkte att man ser en hel del dyra ras orsakade av detonationer och ändå har jag aldrig sett någon som bygger detonationsloggning utan man testar att höja laddtrycket tills något går sönder eller man inte vågar längre. Med tanke på mångas övriga uppfinningsrikedom och konstruktionsvilja borde en detonationsensor sitta på varje turbobygge.

Har du någon bra idé om detonationsloggning? Jag har en 0-5v ingång på min loggningsutrustning ledig och skulle kunna mata den med en "knack" sensor.

/J

VR-8 skrev:
2646875 Har du någon bra idé om detonationsloggning? Jag har en 0-5v ingång på min loggningsutrustning ledig och skulle kunna mata den med en "knack" sensor.

/J

Kanske det beror lite på loggningsfrekvens och känslighet men det är absolut inte omöjligt, precis samma sensor som jag använder kan du inte använda men bosch tillverkar många av de som sitter på moderna personbilar och dessa fungerar utmärkt att gänga fast i cylindern. Skall se om jag kan fixa lite datablad om deras output. I rent testsyfte kan du ju åka till skroten och hämta en sensor från valfri bil....

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back