Hur mkt betalar ni i månaden för era hojjar (inkl. allt) ?

Pete Zahutt

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
den senaste!!
Tjenare, är helt ny på forumet- är riktigt sugen på en ktm 625a eller 660 efter ha läst & sett allt dom kan göra :yoparty

Ni som har nån av dessa hojjar, hur mkt kostar dom er varje månad ni använder dom, försäkring/skatt/slitage/avbetalning osv?

mvh
Micke

Om man kör med nya däck, så räkna med att det kontot är lika stort som bensinkostnaden. En baksula äts upp på 300mil utan problem, fram räcker det dubbla (det för gat/landsvägs-köra och kanske någon enstaka tur på bana).

Försäkringen varierar ju med var man bor och en massa andra faktorer.

Räknar man in slitage på drivpaket, oljefilter, olja och lite sånt, så blir det ytterligare en del. Kanske lika mycket som däck och bensin tillsammans (?). Och så själva inköpet, trimdelar och allt annat som hör till - då blir det riktigt dyra mil :3freak (jag är nog uppe i 170kr/mil på min om man räknar så :gnissla )

TomK skrev:
2053784 Om man kör med nya däck, så räkna med att det kontot är lika stort som bensinkostnaden. En baksula äts upp på 300mil utan problem, fram räcker det dubbla (det för gat/landsvägs-köra och kanske någon enstaka tur på bana).

Räknar man in slitage på drivpaket, oljefilter, olja och lite sånt, så blir det ytterligare en del. Kanske lika mycket som däck och bensin tillsammans (?). Och så själva inköpet, trimdelar och allt annat som hör till - då blir det riktigt dyra mil :3freak (jag är nog uppe i 170kr/mil på min om man räknar så :gnissla )

Hmm, låter som om du tankar flytande guld i tanken med den milkostnaden :hihi
Om du åker 500 mil så kostar det 85.000 enligt dina beräkningar? Det låter lite väl mkt, eller? En ny ktm går ju knappt på 85.000 :P

//M

De nyare 625/660 har 2,1liter olja i maskinen och det blir lite över 300:- om man nu ska köpa över disk utan rabatt, de äldre har 1,6L. OljeFilter blir väl ungefär 200:- som man kanske byter vartannan gång. Gasar du frisk så kanske du hinner 12-13 mil på 9L tanken som 625/660 har. Försäkring är svårt att bilda sig en uppfattning då en del får olika premier. Jag betalar ca 4200:- hel/år och då i stockholm.
Om man ska gå efter din profil att du kommer bli 21 i år så kommer det bli jäkligt dyrt!

TomK skrev:
2053784 Om man kör med nya däck, så räkna med att det kontot är lika stort som bensinkostnaden. En baksula äts upp på 300mil utan problem, fram räcker det dubbla (det för gat/landsvägs-köra och kanske någon enstaka tur på bana).

Vilka däck kör du på då?
Bara lite nyfiken :tomten

Krille-666 skrev:
2053831 men han räknar ut vad det kostar för han, så det gäller nog inte övriga personer :)
Jo jag som förstod det :)
En annan har nog rätt billiga mil tror jag iaf.
Man vågar inte sätta sig o räkna efter bara.

Lindén skrev:
2053977 Jo jag som förstod det :)
En annan har nog rätt billiga mil tror jag iaf.
Man vågar inte sätta sig o räkna efter bara.
Var tvungen o räkna efter ändå blir runt hundringen=(

Pete Zahutt skrev:
2053654 Tjenare, är helt ny på forumet- är riktigt sugen på en ktm 625a eller 660 efter ha läst & sett allt dom kan göra :yoparty

Ni som har nån av dessa hojjar, hur mkt kostar dom er varje månad ni använder dom, försäkring/skatt/slitage/avbetalning osv?

mvh
Micke

Räkna inte, du får bara ångest. Kör och njut och betala efterhand som kostnaderna kommer. He he, slog mig att det är ungefär som att hantera kostnaderna för frugan :D

Pete Zahutt skrev:
2053654 Tjenare, är helt ny på forumet- är riktigt sugen på en ktm 625a eller 660 efter ha läst & sett allt dom kan göra :yoparty

mvh
Micke
KÖP, PLÅGA och lipa sen
Det funkar för mig. Jag lovar att det är värt varje krona!!!

Pete Zahutt skrev:
2053804 Hmm, låter som om du tankar flytande guld i tanken med den milkostnaden :hihi
Om du åker 500 mil så kostar det 85.000 enligt dina beräkningar? Det låter lite väl mkt, eller? En ny ktm går ju knappt på 85.000 :P

//M

Nä, men har man bara kört 740 mil och trimmat och köpt delar så att inköpsvärdet dubblats, så kan det bli så. Bensinkostnaden är en struntsumma i sammanhanget :D

Ang. däck: Jag körde tidigare med Metzeler Sportec M1 och de tog tvärslut efter 300-350 mil normal körning. Framsulan kunde hänga med upp till 700 mil, men sedan var det inte mycket kvar på sidorna.

Last edited:
Se till att komma över så mycket bakdäck du kan, de har en förmåga att försvinna väldigt fort...

Körde upp 2 bakdäck på ca 350 mil förra året, vid "aktiv" körning.

tjenare e ny med dom här underbara leksakerna och jag skulle behöva ett nytt bakdäck men vet inte vilket märke man ska ha osv? det behöver inte vara något speciellt men jag vill att det ska hålla några mil medan man övningkör!
Gärna lite priser oxå :confused:

Pete Zahutt skrev:
mvh
Micke
Här kommer min kalkyl
Försäkring 1000kr/år
Oljebyte 150filter + 50kr bp visco *3=600
Första service 1500
Skatt 190
Drivpaket 950
motard däck 2/3 däck 700
dubbdäck 1/3 däck 500
bensin 0,55 l/mil 1000mil= 6000
kapital/räntekost 73k*0,03*,7
avskrivning 73k *0,1
Övrigt 1000
Jag kommer att köra ca 1000 mil/år (kör året om)
Det blir ca 19 kr /mil om jag lånar hela beloppet men till en bra ränta 3%
och räknar med 10% avskrivning/förbrukning av hojen. Totalt 19000kr år 1 eller 1580kr/månad.
Värdeminskningen är största posten i kalkylen 7300kr
Allt räknat på min 625a som jag köpte ny i somras
Lite pengar för mycket glädje :D
Det behöver inte bli tråkigare om man räknar på saken men risken finns.
Det som kan dra upp milkostnaden avsevärt är om man bara mekar och handlar och inte använder hojen.

Min husa kostade mej ca 240:- / tim i rena driftskostnader på motorn, därför kör jag honda nu istället !

Vild nybörjare skrev:
2060202 tjenare e ny med dom här underbara leksakerna och jag skulle behöva ett nytt bakdäck men vet inte vilket märke man ska ha osv? det behöver inte vara något speciellt men jag vill att det ska hålla några mil medan man övningkör!

däck + priser
http://www.mynetmoto.com

vet inte om det är jätte bra priser men under svenska ialla fall

Bara mitt bakdäckskonto landade på 15 spänn milen... sen vågade jag inte räkna längre. Det är dyrt o böööörna på 3an, men ack så fränt! :brinnerup

Har en 660 -04.
Har aldrig tänkt på vad hojen drar, bara tankar. 0,7 kanske?
Service gör du själv, kostar inte så mycket, ett par lite olja och oljefilter relativt sällan.
Skatten är nån hundralapp om året.
Min helförsäkring kostar 283 kr månaden.
Däck kostar ju som alltid lite pengar men det gör det ju vilken hoj du än väljer att köpa.

Vild nybörjare skrev:
2060202 tjenare e ny med dom här underbara leksakerna och jag skulle behöva ett nytt bakdäck men vet inte vilket märke man ska ha osv? det behöver inte vara något speciellt men jag vill att det ska hålla några mil medan man övningkör!

Jag köpte mitt Bridgestone BT014 160 på Yamaha Center i Hbg då de har förhandlat ner priset från återförsäljaren.
Har för mig jag betalade 1800 monterat och balanserat (på fälg).
Man kan hitta däcken billigare om man kan fixa billig frakt och montering.

Men jag hade inte tid att vänta... :lol

PS. övriga kosntaner ignorerar jag. Tanka, kör och var glad.... DS.
:tungan

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...