Hur man blir av med en sk "ankstjärt"...

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Hej alla glada hojskruvare.

I vintras försökte jag få tips på kåpbyten här på SH, tyvär så var det ingen som tyckte det var kul att svara. Så vad gör man, jo man skruvar isär och sen undrar man varför man i huvud taget gavs sig på det hela....:confused: :huvet

Tanken var att "modernisera" min gamla Gsxr 750-96. Den berömda baken var inte så attraktiv längre. Målet var alltså att byta ut baken. Sen blev det lite mer av bara farten.
Måste också tillägga att det närmaste hojskruvning jag gjort innan var att tanka, om det nu går under uttrycket mecka med hojen ;-)

Hur som helst så tänkte jag lägga ut lite bilder på hur resultatet blev. Det finns säkert andra som funderat på att göra samma sak och dessa kanske får lite ideér om inte annat!

Bakramen är från en Gsxr1000-03 (ja jag ska ta bort 1000 märket)och kåporna från 00-03.
Hade ingen lust att slänga ut pengar på någon lack (dom var slitna) så sidokåporna är folierade med svart isf det blåa som är original. Toppkåpan är sprayad med burk! Vet inte hur jag ska lösa det blåa på tanken...vill helst inte lacka om en fin originaltank.
Saknas Airducts och lite annat små skit men det kommer ordna sig innom kort, hoppas jag:)

Summa sumarum:
Så om jag inte åker saktare än 120kmh förbi eventuella lackfantaster och proffsbyggare, så ser den ganska bra ut.

Tack till alla som jag fått köpa skrot av!
 

Bifogat

  • Innan1.JPG
    Innan1.JPG
    52.7 KB · Visningar: 219
  • Kåpor2.JPG
    Kåpor2.JPG
    42.2 KB · Visningar: 160
  • isärplockad3.JPG
    isärplockad3.JPG
    38.5 KB · Visningar: 398
  • bakram4.JPG
    bakram4.JPG
    39.5 KB · Visningar: 237
  • baken5.JPG
    baken5.JPG
    41.9 KB · Visningar: 350
  • svartakopor6.JPG
    svartakopor6.JPG
    51.7 KB · Visningar: 243
  • baken7.JPG
    baken7.JPG
    36.8 KB · Visningar: 332
  • kåpglas8.JPG
    kåpglas8.JPG
    36.8 KB · Visningar: 442
:tummenupp snyggt .. lite enhetlig lack på den nu bara .... 96 ans färgsättning och stil fast på de nya kåporna :yoparty
\\pulka
 
gick dom på sidokåporna eller fick du modifiera osv?
har själv byggt om min -98 så den ska se ut som en -01:a fram, men jag behöll mina sidokåpor och modifierade toppkåpan å passa istället.
letar en 2001 bakkåpa nu.

bytte du ramen bak eller använde du dit original osv?

problem jag fick var att originalmätaren ej passade, blev för trångt, så jag köpte en acewell digitalmätare som är tunnare och tillverkade ett fäste till -01 lyktan, och luftintag till 2001 var för långa, fick även modifiera dessa rejält, gör inte om det fler gånger kan jag säga. fick kortas, smalnas lappas spacklas mm mm. blev färdiga förra veckan och då lackade jag dom också i matt svart.
 
Hmm....nja. Det beror på vad du menar med mycket. Fästena på 1000 ramen är helt andra än dom på den gamle. Men med en bågfil kan man göra mycket! Sågade helt enkelt bort den delen som inte passade och svetsade dit två nya bult fästen (två bultade jag bara genom den nya ramen). Gick faktiskt smidigare än jag kunde ana med tanke på hur bra alla avstånd och sådant funkade ihop.

gick dom på sidokåporna eller fick du modifiera osv?
har själv byggt om min -98 så den ska se ut som en -01:a fram, men jag behöll mina sidokåpor och modifierade toppkåpan å passa istället.
letar en 2001 bakkåpa nu.

bytte du ramen bak eller använde du dit original osv?

problem jag fick var att originalmätaren ej passade, blev för trångt, så jag köpte en acewell digitalmätare som är tunnare och tillverkade ett fäste till -01 lyktan, och luftintag till 2001 var för långa, fick även modifiera dessa rejält, gör inte om det fler gånger kan jag säga. fick kortas, smalnas lappas spacklas mm mm. blev färdiga förra veckan och då lackade jag dom också i matt svart.

Jag bytte bakramen. Jag har alla delar kvar om jag eller någon i framtiden vill sätta ihop den till den "klassiker" det nu är.
Kåporna var nästan bara att sätta dit, tror jag gjorde om tre eller fyra fästen.

Det där med mätaren känner jag igen, min sitter där men kanske inte helt rakt och fint....;-)
Vad var det för mätare du skaffat, dyrt?
Hur tillverkade du egna luftintag?
Kan du inte slänga ut en bild på ditt storverk!

M
 
Last edited:
eftersom jag behöll sidokåporna och bygge om toppkåpan så blev min original mätare för tjock eftersom toppkåpan var närmare styret.
men jag köpte en acewell digital hastighetsmätare som är rätt så tunn, tror dom ligger nångonting runt 2000kr, finns olika modeller.

med gamla mäatern gick det inte att vrida på styret, nu går det med den nya tunna. sen så har jag inget kåpstag fram utan använde min av den gamla som sitter över styret bara.
sen sitter toppkåpan i sidorna med skruvarna och den är faktiskt jättestabil.
så kåpstag fram lättare är den, hihi.

största problemet var ju luftintagen sen eftersom det var tajt så fick jag korta luftintagen rejält, och mycket jobb, glad att det är över, har ej fått på dom än.

men problemen var att dom var för långa och för breda, så kapa lite i sidorna fick göras med, annars tog gaffelskruvarna i.

har lagt upp dom här på SH, lappade och färdiga.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177285

nu ska jag bara skaffa nu mindre bromsvätske behållare fram eller bygga fäste så den hamnar lägre ner, för nu tar den i det övre kåpstaget, så det finns alltid jobb.
 
har en gsxr 600 1998.

det jag gjort hittils:

modifierad toppkåpa gsxr 600 -01
modifierade luftintag gsxr1000 -01
modifierad plastsköld under toppkåpa
modifierad slimmad framskärm
acewell digital hastighetsmätare
gsxr1000 -01 bromsok fram
gsxr1000 -02 bromsok bak
specialbyggda adapters till bromsoken
infällda blinkers fram & bak
gsxr 750 -00 sving + kedjeskydd
vit baklykta
sportfilter

letar efter bakdel till 2001 modell nu och kuts.
så om nån har billigt begagnat eller vet nån som har köper jag.
repor gör inget, ska lackas om.

bygger om till -01 modell för att jag älskar utseendet på den modellen

ska ta kort på bågen så småningom, ska ha ett före och efter jobb i mitt garage.
 
Last edited:
Hur är det med besiktningen om man byggt om rumpan? Byter ni tillbaka till orginalröv vid besiktning?
 
Hur är det med besiktningen om man byggt om rumpan? Byter ni tillbaka till orginalröv vid besiktning?

Hmm....det får bli nästa års bekymmer...;-)

jag kollade upp på en sida jag inte kommer ihåg vad den heter, handlade om ombyggnation av bilar och hojar, och det verkar inte vara något problem. Men jag är inte helt säker och kan inte med 100% säga att den går igenom. Jag har ju kvar alla original delar så det för mig så går det att lösa!

M
 
Hur är det med besiktningen om man byggt om rumpan? Byter ni tillbaka till orginalröv vid besiktning?

96an är innan hojarna började bli heltypade så jag tror inte dom kan bry sig så länge det inte går ut över funktionen (tror iof inte att dom skulle bry sig på en heltypad hoj heller men där har dom i varje fall rätt att göra det)

Till trådskaparen: Blev ett fett lyft! Nu vet jag vad jag ska göra med min 96a om jag råkar springa på ett gäng lämpliga kåpor...
 
Får hålla med om att det blev riktigt nice! :tummenupp

Hur är det med besiktningen om man byggt om rumpan? Byter ni tillbaka till orginalröv vid besiktning?

Ska inte vara några problem, jag har en helt annan röv på min gamla -88 samt bortplockad "bönpall" samt fotpinnar för passagerare. Hojen ÄR reggad för 2, men när jag ringde och fråga på "tekniska" kundtjänsten hos SBP så sa de att det inte är något de bryr sig om alls.
 
Riktigt snyggt det där, men visst är väl det "gamla" klassika bulliga utseendet lite charmigt?? :) Jag har precis skaffat mig en så jag får slänga i nån gammal Las Vegas Extreme-skiva och kolla lite på de gamla hottade Sukkorna...:yoparty

Men som sagt, tummen upp för ditt bygge, blev riktigt snyggt det där! :tummenupp
 
Tack för alla fina ord!

Jag har ju sparat alla original delar så att denna "klassiker" går att bygga upp igen! Sen vet jag inte om jag kommer gära det men ändå.....!
 
Riktigt snyggt det där, men visst är väl det "gamla" klassika bulliga utseendet lite charmigt?? :) Jag har precis skaffat mig en så jag får slänga i nån gammal Las Vegas Extreme-skiva och kolla lite på de gamla hottade Sukkorna...:yoparty

Men som sagt, tummen upp för ditt bygge, blev riktigt snyggt det där! :tummenupp
Du menar väl "Las Vegas Xtremes - Girls edition"? :D
 
frågade besiktningsgubben sist jag besiktade om det gjorde något om jag byggde om bågen och satte dit nyare kåpor osv för mina gamla var jag inte så förtjust i längre.

sa att det var inga problem och ombesiktnig osv behövdes inte heller för det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top