Hur mår roadracing Sverige 2026?

Lullen

Medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Har varit borta i drygt 10 år och släppte sakta men säkert allt med racing o göra. Nu i helgen var jag på SM på gelleråsen och blev kär i denna sport på nytt. Hur kan jag ha lämnat detta?!

Efter att jag kom hem började jag kika på hojar på blocket och såg att det knappt fanns några, framförallt nästan inga 600! Kollade sen här efter annonser och fanns exakt 0. Nu är det ju mid season så många kanske inte vill sälja då men ändå. Håller denna sport på att dö eller är det något jag missar?

Så hur mår roadracing Sverige 2026?

Sporten är på ett lyft skulle jag säga som tävlat sen 2019, men inget enormt lyft, åtminstone inte till deltagarantalet sett. Anledningen till att det va många förare på Gelleråsen i helgen va ju för att det Norska mästerskapet kördes ihop med det Svenska. Antalet Svenska förare var i stort sett samma som tidigare tävlingar/år.

Lyftet är främst att MotoSE har kommit in och tagit ägande skapet av eventen och pushar enormt för att få sporten att växa utifrån ett åskådar perspektiv först, vilket de lyckas bra med. Det är inte längre ett tre dagars zigenarläger med närmsta sörjande på läktarna.

Anledningen till att det inte kryllar med 600 maskiner är väl främst för att det sker ett skifte i den klassen kring vilka modeller som får köras där (NG = Next Generation). T.ex får man ställa up med R9, 765, V2 och ett par till, och dessa har helt enkelt inte folk anpassat sig helt till ännu, så de gamla 600 hojarna som fortfarande lever, snurrar vidare. Och det är väl just det, att maskinerna går sönder med tiden och det fylls inte på något vidare med de nyare modellerna.

Där finns ett antal R6 ute, både på Blocket och Marketplace, med priser från 60-199 000:-

Kul att höra! Blev lite nojig över sporten när jag kollade hojarna men som du säger så var det bra med folk på gelleråsen, blev ärligt talad lite chockad över mängden folk där. Hörde att det live streamades på Youtube, det är ju kul så att man kan följa racen nästa år.

Är 600 klassen generellt sett fortfarande populär? Har aldrig varit snabb, kommer inte ens ihåg vilka tider jag låg på men kan bero på att det var långsammare än en snigel. Har kört både 600 och 1000 men föredrog 600 pga smidigheten. Det är ju dock så att om alla, så att säga, kör 1000 kan det vara roligare o köra det också.

Hur är det med trackdays? Går det många dagar per år?

Kul att höra! Blev lite nojig över sporten när jag kollade hojarna men som du säger så var det bra med folk på gelleråsen, blev ärligt talad lite chockad över mängden folk där. Hörde att det live streamades på Youtube, det är ju kul så att man kan följa racen nästa år.

Är 600 klassen generellt sett fortfarande populär? Har aldrig varit snabb, kommer inte ens ihåg vilka tider jag låg på men kan bero på att det var långsammare än en snigel. Har kört både 600 och 1000 men föredrog 600 pga smidigheten. Det är ju dock så att om alla, så att säga, kör 1000 kan det vara roligare o köra det också.

Hur är det med trackdays? Går det många dagar per år?
Youtube streamen va första för iår (väldigt bra faktiskt, med tanke på att de kosta 0:- att titta), och första sen 2022 om jag inte har fel för mig, tveksam till att det kommer streamas även på samtliga kommande event under nästa kommande år eller finalen på Anderstorp iår.

600 klassen har varit på lyft sedan 2021/22 skulle jag säga, då va de riktigt illa, åtminstone på elitnivå. Jag själv gick upp 2022 till Superstock 600 (nuvarande Supersport 600) och då va vi inte många. Men året innan va de än värre med endast 6 tävlande under en del helger. Numera är det bra liv i den klassen, trots att Aprilia RS660 kom in som ett eventuellt komplement för några säsonger sedan.

Trackdays har väl hysterin dämpats lite kring hos en del arrangörer, men många föreningar/klubbar säljer fortfarande slut samtliga dagar så fort de släpper bokningen i januari/februari. Ibland på bara någon timme.

Själv har jag drygt 35-40 dagar iår, men då är det inräknat racehelger i både Pro Superbike och Svenska Endurance Cupen och som Coach med SMC Sport. SMC Sport är för övrigt en väldigt bra instegs nivå för att testa på hur det är att tävla innan man tar klivet upp till Open600/1000 osv.

anledning till litet uppsving är väl med att svemo vart ttvingade i rätten att släppa sitt "monopol" som dom hade.
dom tvingade folk som hade licens att enbart köra svemo arangerade tävlingar/körningar. hade du svemo licens och deltog i tävling7körning som var arangerad av någon annan än svemo så drog dom in din licens. var mycket hat mot svemo på den tiden. och kanske är fortfarande...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D