Hur många tankar V-power?

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Jag undrar om man märker så stor skillnad från 95,98,99v-power??

Alla säger olika tycker jag, vissa säger att de ger mer effekt och renar motorn, andra säger att de inte blir någon skillnad..

Någon som har svar på v-power vs 95,98?

En annan fråga måste man mappa om bilen/hojen om man börjar köra med v-power?
 
Om du gör en riktigt seriös mappning med v-power kan du säkert skrämma lite mer hästar! Själv tankar jag 95 då en modern 1000cc har mer än tillräckligt med hk!
 
Jag är ganska säker på att du inte kommer att märka någon skillnad.

Det kommer nog snart någon mer teknisk kunnig och ger en lång förklaring. Men det jag åtminstone vet och tror är att utan att bearbetat topp m.m. och höjt kompressionen så kommer du inte kunna utvinna någon mer energi ur V-power 99 oktan än från 95 oktan.

Men, säkert kommer en vetenskaplig förklaring snart :tummenupp

Men såklart, om du har lite mer komp än orginal så ska du självklart mappa motorn med bränslet.

/Nitrous
 
Något engelsk tv program (TopGear?) gjorde tester med tre olika bilar och tre olika bensinbolags värstingdricka.

På en standard VW-Golf, ingen skillnad
På en värre sugmotorbil, knappt mätbar skillnad (+3hk)
På en turboladdad värsting Subaru, +11hk

Jag betalar inte extra för +1.5hk (omvandlade till värre sugmotor, halva volymen)
 
Jag tankar inte V-power. Det ger inget i de applikationer jag kör. Detta har påvisats ett flertal gånger på sporthoj och andra forum.
Kör man däremot med överladdning där man låter programvara verka ihop med en knacksensor ökar effektuttaget märkbart. Därom råder inga tvivel.
 
98 på crossen, och 95 på drz'n! Tycker crossen går bättre på 98, men märker inte så stor skillnad.
 
Han säger ju i filmen här ovan (garagetlänken) att högre oktantal minskar risken för att bränslet självantänder pga av kompressionen. Jag läste även i bike förut att man på sporthojar m.fl. (deras högfartstest nr9/08 s38) måste mata på med extra mkt bensin för att förhindra att bensinen självantänder. Denna självantändning sker alltså vid höga varvtal då motorn behöver mycket bensin och har hög kompression.

Ett högre oktantal ger alltså möjlighet till högre kompression, så om man har en motor med 12,5:1 i kompression kanske det kan ge några extra hästar samt minskad bränsleförbrukning om man ligger och nöter på höga varv (där bensinen annars tenderar till att självantända).
 
Som Roberth och Calle.s sa...
Enda chansen du har att märka skillnad är om du ökar förtändningen.
Det är nämligen den enda skillnaden mellan 95 och 99 oktan..
Du slipper knackningar d.v.s. att soppan tänder för tidigt medans kolven är på väg upp... Så istället för säg 10gr förtändning så kan du gå till 11 el. 12 gr utan att den knackar...
Detta funkar naturligtvis bara om du kör den i bänk med 99 oktan i tanken.
Det är inte så många hojar som har knacksensor och kan justera sånt här själva...
 
Jag kör med 95, kommer aldrig att göra något annat heller. Jag betalar inte extra för inbillade hästkrafter, då är det billigare att hålla efter drivpaketet och rätt tryck i däcken, då får jag dessutom fler hästar ner i backen i slutändan! :fakta
 
Bike gjorde en test av diverse bensinkvaliteer för något år sedan. Minns inte
vilket nummer men resultatet var entydigt:
De skillnader man hittade under bänktester låg inom felmarginalen för utrustningen (1-2hk).
Slutsatsen var att det inte ger ett smack att tanka värstingsoppa.
 
I tanklocket på min bil står det minst 98 oktan. Shell har inte 98.

Finns det någon hoj där det står minst 98 i specifikationerna?
 
I tanklocket på min bil står det minst 98 oktan. Shell har inte 98.

Finns det någon hoj där det står minst 98 i specifikationerna?

Japp,BMW:s boxrar.

edit:men det står så här:

Bränsle Blyfri bensin, 98 oktan, automatisk knackningskontroll gör det möjligt att köra med 95-oktanig bensin
 
Last edited:
http://www.shell.com/home/Framework...ts/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html


Shell V-Power är också utformad för att skydda motorn bättre än

andra bensintyper. Undersökningar visar att beläggningar i insugningssystemet kan försämra bilens prestanda inklusive acceleration och körbarhet.

Shell V-Power är formulerad för att förhindra detta. Shell V-Power

kan också avlägsna gamla beläggningar och håller ventiler rena och

fria från beläggningar medan du kör.


Så står de på deras shells hemsida, ja jag vet inte :P
 
Jag tankar 98 i min race-hoj eftersom vi kör liiite mer förställd tändning ;)

95 funkar kanon i allt som inte är toktrimmat. Standard tvåtakt cross tex
 
Kankse inte fler BHP men väl bättre bränsleförbrukning vill jag nog påstå, gjorde ett test förra sommaren åkte Enköping - Sirishamn och spenderade en vecka på Österlen innan jag åkte hem, totalt strax under 200mil. Åkte 07 Aprilia Tuono Factory med Akrapovic & mappad, på vägen ner körde jag geomgående V-Power under veckan på Österlen tankade jag både 98 & V-Power (då jag inte kunde hitta V-Power överallt) och på vägen hem bara 98 octan och det var ganska stor skilnad på förbrukningen, drog betydlig mindre soppa på V-Power än på 98 och jag kan säga att jag var inte speciellt snäll mot hojen, om den gick bättre på V-Power är svårt att säga och jag tror att när jag räknade på det så blev kostnaden inte så mycket mindre med V-Power då den kostar mer så I det långa loppet blir det nog ingen större skilnad.....

DP says: Försöker alltid tanka på mackar med stor åtgång då soppa är "färskvara"...
 
Last edited:
Kört 95 i Supersport moppen hade i v power o det jag märkte var att den ville upp på bakhjulet lite villigare när det var dags att rätta upp den för rakan.
Men då hade jag iof satt i andra kammar så de kan ju ha hjälpt till men körde första passen på 95.
Och vad jag vill minnas så lite mer pulver gav den väl men då e den SS mappad.
Antar att mappningen var med annan soppa än 95 med...
 
Tankar 95 i aprilian då jag inte vill sponsra Shells pantade reklamkampanjer för v-power..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top