Hur många Mpixel motsvarar en vanlig kamera?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
En liten undran infann sig idag som någon säkert har ett snabbt svar på.

Frågan är, hur många mega pixels motsvarar en helt vanlig kamera med filmrulle. De bästa digitala idag är väl uppe i 8mpixels tror jag. Så när kommer den digitala tekniken "ifatt", eller är den redan förbi?

/SSB

Finns väl olika där med, bara att dom inte skryter med det så mycket.

Det finns mycket mer än 8 Mpixlar. 16 har jag sett iaf. vet inte om det finns mer...

Det beror på kornstorleken i den analoga filmen (ISO-talet). Jag har för mig att en 100-film motsvarar ungefär 10 mpixlar.

Jag har hört 26megapixel men vet ej om det stämmer.

Last edited:
Hmm, jag har som för mig att en vanlig kompaktkamera motsvarar ca 0.75 Mpixlar... Men det kan ju inte stämma när jag tänker efter. Har hört/läst det någonstans iallafall.

Redan svarat

Pyton har redan gett rätt svar. Det beror på film (ISO-tal) och storlek på negativ. En normal hobbykamera ger runt 10 MP (beroende på ISO-tal). En hasselbald som har större negativ kan ge uppåt 50 MP.

Fixar inte Hasselblad H1 Digitalbakstycke till systemkamera typ en 25-30 MP? Måste väl vara det värsta i digitalformat...

Såg en utredning som någon gjorde på nätet för cirka 2år sedan.
På den tiden låg väl den "värsta" konsumentkamerorna på 4Mp och kontentan av utredningen var att digitalkamerorna var lika bra som de analoga, altså skulle 4Mp motsvara en analog kamera.
(minns inte vilken film man använde men det var väl 100-, eller 200-film)

Det hela ligger ju lite i hur bra skrivare man har tillgång till och hur mycket man förstorar upp bilden också, att bara räkna korn i filmen eller pixlar i kameran ger en lite felaktig bild, CCD:n är ju dessutom mindre än en bildruta i regel.

Visste ni för resten att de flesta fotolaben bara framkallar negativen nu för tiden? Själva kopian skrivs ut efter att man scannat in negativet. Detta medför att papperskopian inte blir bättre än en digital bild som skrivs ut på samma lab.

Jag tror vi redan är vid punkten där objektiven sätter begränsningarna, det är svårt att hitta optik som klarar av en upplösning på över 150 linjepar/mm.
Om vi tar Kodak Technical Pan (som tyvärr inte tillverkas längre) så har filmen en maximal upplösning av 400 linjepar per mm, en filmruta är 24x36mm, men då ska det självklart nämnas att technical pan är dels en film med känslighet på 25 och anses vara en av de mer högupplösta filmerna. Synd att den är svart/vit.

Sen kan man ju fråga sig, blir bilden bättre för att du har 2Mpixel mer i den här kameran än den förra?

Edit: hittade intressant jämförelse: http://www.oprit.rug.nl/otten/Comparison.html

Storformat är coolt!

Last edited:
sismo skrev:
Fixar inte Hasselblad H1 Digitalbakstycke till systemkamera typ en 25-30 MP? Måste väl vara det värsta i digitalformat...
Phase One med sin P45:a är i dagsläget fetast med 39 effektiva megapixlar. Släpps lagom till jul och kostar som valfri toppmodell från MV Agusta.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti