Hur många hästar har en max trimmad motard (4takt)?

God of GSXR

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR-1000-01
Tänkte kolla med er hur många hästar har en trimmad motard och vid vilket varvtal?
Har hört några skumma rykten om typ 18000rpm??
Kan det stämma?

18000 låter svettigt för en enpetare!

de flästa ligger väl på ca 60hk men me div trimm kanske 80?

säkert många som kan detta bättre än mig :p

Vet ej hästkraftsantalet men knappast 18000 rpm väl?
En vild gissning på typ 70-80 hkr vid 8-9000 ??
som sagt en gissning :crash

2t kan säkert få ur 80 häst.
vad nån slags tävlings motard med 4t kan få ur sig vet jag inte, men en lägre siffra lär det vara.
18000 varv är bara trams det är stora motorer på båda typerna de varvar inte så högt.

Dom motorerna med lite mindre kubik tål ju att varvas mer än dom stora eftersom allt i motorn är mindre och lättare. Tex en 426:a pallar ju med 10000rpm+ utan problem :)

Jag har lite lösa boliner.........men enl. vad man hört då man struttat runt i depåerna

Ktms, factory replikor, (alltså de som finns i sverige, inte riktigta vm-hojar) har runt 69 -70 på slangen........

Vanliga "svenssonmotarder" typ rockster, ebbe mm har över 60 på slangen......

Krattan ska väl bänka sin orginalhusa på MÅndag och den sitter det ju bara helsystem på, så den borde ju hamna där oxå

Farmerlips 500 går ju som faan, det såg vi ju i barkaby, någon som har siffror på den?

Vad får man ut av KTM´s 580kit? Någon som vet, eller kör de flesta med dessa för att chassina är smidigare, å passar svenska (tajta) banor bättre ?

Nisse Järnet skrev:
Har inte Vertematihojarna rätt bra med effekt?

En ktm 625 med kit ska ge 72 hästar på slangen, så en maxtrimmad 660 borde väl lätt kunna ha över 90 kusar i motorn?.

Vaddå för kit?

De som bänkat factoryreplikor har fått runt 70 på slangen eller snarare under.........

Hightuned skrev:
En ktm 625 med kit ska ge 72 hästar på slangen, så en maxtrimmad 660 borde väl lätt kunna ha över 90 kusar i motorn?.

Tom Byron skrev:
Vaddå för kit?

De som bänkat factoryreplikor har fått runt 70 på slangen eller snarare under.........

Lelles sålde 625or med ett "kitt" (antar att det var någon form av fabrikskitt) som dom påstod skulle lämna 72 kusar på slangen, sen kan man ju ifrågasätta huvida dom ljög?.

Jaha, där ser man :cool:

Hightuned skrev:
Lelles sålde 625or med ett "kitt" (antar att det var någon form av fabrikskitt) som dom påstod skulle lämna 72 kusar på slangen, sen kan man ju ifrågasätta huvida dom ljög?.

Ja, vi får väl se när jag får tillbaka min hoj och kan justera in den ordentligt... :)

Fabriksräsers ligger någonstans runt 70-75 bakhjuls-hk på de fullstora maskinerna. Det _går_ att klämma ur mer, men då håller det knappast att rejsa med. När de kör på mindre banor är det klenare och lättare maskiner som gäller. Vill man har riktigt bra med pulver, ska man skaffa en tvåcylindrig 250- eller 500-motor avsedd för RR och montera in i ett lätt boxram-chassi (cr250 t.ex.). Frågan är då bara om man kan hantera den typen av hoj... tveksamt.

Tom Byron skrev:
Krattan ska väl bänka sin orginalhusa på MÅndag och den sitter det ju bara helsystem på, så den borde ju hamna där oxå
Vi ska rapportera vad MIN Husa levererar vid bänkningen idag, så kanske man kan göra en kvalificerad gissning se'n? :rolleyes:

Min CR500´s effekt räcker till och sen exploderar den till. :skrämd :rock
Funderar på att bänka den för nöjes skull.
Det vore kul att jämföra hur de olika ljuddämpare jag har påverkar effekt och vrid.
Stay tuned kids!

90 hästar i en stånka är nog inte ens körbart, var det turbo då eller?
Tror inte på att det skulle vara lätt att få ut sånna hästar ur en storstånka.

När vi var på VM i tjeckien så delades det ut informationsblad om de olika teamen etc. där det t.ex (från vissa tillverkare) stod vikt + effekt. Kommer iaf ihåg att det stod typ 80 hp på KTM:s sida. Å andra sidan så vet man ju inte om det e de som bygger på 525 motorerna eller fall det e LC4 motorn som ger det då de hade båda modellerna i sitt stall....

- Johan

God of GSXR skrev:
Tänkte kolla med er hur många hästar har en trimmad motard och vid vilket varvtal?
Har hört några skumma rykten om typ 18000rpm??
Kan det stämma?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...