Hur många böter?

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Tja! hur många fortkörningsböter kan man få innan man blir av med kortet?
Råka bli stoppad idag och körde för ca 7mån sedan för fort också.
/MVH
Patrik

Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd kan återkalla ditt körkort på följande grunder:

1 Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2 Smitning från trafikolycksplats.
3 Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.
4 Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5 Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6 Allmän brottslighet.
7 Sjukdom.
8 Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

Ok ok! har 2st på mig just nu, den ena va 60km/h på 50 väg och den andra 99km/h på 90 väg.
Så jag borde inte så sitta så farligt i klistret än då får jag hoppas =)

Last edited:
fick du böter för 10km/h för långsamt? :hihi

Ahahahahh! missa det =) givetvis ska det vara 50 väg =)

En bot kommer så snabbt :)

Jo visst är det så =) men är det någon som känner någon som fått kortet indraget när dem fått 3st böteslappar? bör det inte räknas nått i stil med "kraftig trafiköverträdelse" eller nått sånt joxx?
;D

Last edited:
Hua, nitiska sheriffer då.

Ok ok! har 2st på mig just nu, den ena va 60km/h på 50 väg och den andra 99km/h på 90 väg.
Så jag borde inte så sitta så farligt i klistret än då får jag hoppas =)[/QUOT

Har du åkt ditt på 10 km/h eller mindre :va ? På 30 väg javisst, men 10kmh är väll inte FÖR fort, smått löjligt faktiskt. :arsele

Jag åkte dit 2ggr på mindre än 1 månad förra året, mitt kk tog dom i 1månad.
En gång körde jag 97km/h på 70 väg och andra gången 80km/h på 50 väg.
Men när jag körde för fort var det nästan gratis om man jämnför med nu, tror det var 3200kr totalt i böter.

Tja! hur många fortkörningsböter kan man få innan man blir av med kortet?
Råka bli stoppad idag och körde för ca 7mån sedan för fort också.
/MVH
Patrik

Hej, jag vet om en resande försäljare från min pappas jobb som åkte dit för 3 fortkörningar (varje fortkörning mindre än 10 km/h över gällande gräns på 70 o 90 vägar) inom 2 års gränsen o då kom det ett brev hem från länsstyrelsen om att han skulle bli av med körkortet i en månad har jag för mig kan ha varit 2 månader med enligt en dom från länsrätten, anledningen var att han systematiskt ( läs notoriskt) överträdde gällande hastighetsbestämmelser. Ingen hänsyn togs till att han behövde det i jobbet heller så bäst att köra lite lungnare när ngn ser en hädanefter.

Hej, jag vet om en resande försäljare från min pappas jobb som åkte dit för 3 fortkörningar (varje fortkörning mindre än 10 km/h över gällande gräns på 70 o 90 vägar) inom 2 års gränsen o då kom det ett brev hem från länsstyrelsen om att han skulle bli av med körkortet i en månad har jag för mig kan ha varit 2 månader med enligt en dom från länsrätten, anledningen var att han systematiskt ( läs notoriskt) överträdde gällande hastighetsbestämmelser. Ingen hänsyn togs till att han behövde det i jobbet heller så bäst att köra lite lungnare när ngn ser en hädanefter.

ok får försöka ta det lite lungt, =)

en fråga till bara: tog hojj kortet för 2v sedan, har man ny prövotid på det? påverkas det av att jag kör för fort med bil? asså dvs att kör jag för fort med bil en gång till och dem tar kortet i en månad, måste jag "ta om" hoj kortet?

/MVH
patrik

ok får försöka ta det lite lungt, =)

en fråga till bara: tog hojj kortet för 2v sedan, har man ny prövotid på det? påverkas det av att jag kör för fort med bil? asså dvs att kör jag för fort med bil en gång till och dem tar kortet i en månad, måste jag "ta om" hoj kortet?

/MVH
patrik

ja blir du av med b-kortet dvs du kör för fort med bil tar dom alla dina behörigheter a,b,c och alla andra och då måste du ta om a-kortet = kör väldigt lugnt i sommar "tyvärr"

ja blir du av med b-kortet dvs du kör för fort med bil tar dom alla dina behörigheter a,b,c och alla andra och då måste du ta om a-kortet = kör väldigt lugnt i sommar "tyvärr"

även fast ajg bara blir av med "B" i en månad?

även fast ajg bara blir av med "B" i en månad?

ja det funkar så att blir du av med körkortet i mer än 12 månader måste du ta om det från början även fast du haft det i 30 år, får du körkortet indraget under prövotiden oavsätt hur lång tid dom drar in det, måste du ta om det från början.
jag TROR att det även e så om du får det indraget under prövotiden i låt oss säga 3 månader, måste du vänta 3 månader innan du kan börja om...:huvet

Så jag borde inte så sitta så farligt i klistret än då får jag hoppas =)

Du kan vara lugn för KK men efter en till som är liknande får du en varning och om du skulle tangera 30+ nästa gång och det sker i närtid ligger du riktigt illa till. Så, ta det lungt framöver :)

har du inte prövotid på b kortet längre så har du inte heller det på a behörigheten.
står längst ner under buss med släp börjar med 100. ( tid när prövotid går ut )

har du inte prövotid på b kortet längre så har du inte heller det på a behörigheten.

OK va bra!! tack för alla svar =) ska försöka köra lite lugnare då =) men det är ju så jävla lätt hänt =) och skulle man lära sig något av det hela? nä =) :arsele :tuttar

det står inget sånt på mitt kk (körkort) inte knullkompis:D

Prövotid har man bara en gång oavsett hur många behörigeter man skaffar sig så en 16 åring som skaffar sig kort för Epa/a-traktor eller lätt hoj har sin prövotid i 2 år sen om han skaffar ytterligare behörigheter efter får han ej ngn ny prövotid.

Prövotid har man bara en gång oavsett hur många behörigeter man skaffar sig så en 16 åring som skaffar sig kort för Epa/a-traktor eller lätt hoj har sin prövotid i 2 år sen om han skaffar ytterligare behörigheter efter får han ej ngn ny prövotid.

det visste jag inte, detta betyder att om jag blir av med kortet för att jag kör för fort med hojen får jag tillbaka det sen?? (haft b-kort sedan 2002) är ni säkra på detta?:confused:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti