Hur mäter man om tändspole och cdi är hela?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har multimeter och allt men vet inte melann vilka pungter det ska va kontakt.

jag har en beskrivning på hur man gör det på min mz i min verkstadshandbok, jag kan scanna in det om du tror du kan få hjälp av det :tomten

Cyren skrev:
2289284 jag har en beskrivning på hur man gör det på min mz i min verkstadshandbok, jag kan scanna in det om du tror du kan få hjälp av det :tomten
Hmm nej det får mig snarrare att vilja stypa mosan som tog alla papper på tmen med sig..

prulle skrev:
2289278 Har multimeter och allt men vet inte melann vilka pungter det ska va kontakt.

NÄr vi sänkte en båtmotor kollade vi tändsporlarna genom att skicka på ström, minns tyvärr inte var. :/ Men i vilka fall så blev de magnetiska om de var hela, vilket alla var. :) Kanske funkar, dock minns jag ju tyvärr inte vart vi skickade på strömen. :/

Saabmosare skrev:
2291430 NÄr vi sänkte en båtmotor kollade vi tändsporlarna genom att skicka på ström, minns tyvärr inte var. :/ Men i vilka fall så blev de magnetiska om de var hela, vilket alla var. :) Kanske funkar, dock minns jag ju tyvärr inte vart vi skickade på strömen. :/
ja.. bra på en hoj utan batteri men tack ändå..

prulle skrev:
2291467 ja.. bra på en hoj utan batteri men tack ändå..

Men mät på enda stället det går att mäta på då. Hur många kontakter är det? Mät motståndet mellan tändkabeln och jord, då vet du hur sekundärspolen mår. Sen mäter du motståndet på primärspolen, då mäter du mellan dom andra punkterna som finns i tändspolen. Done. Vilka värden som är bra eller dåligt får du ta reda på själv, finns säkert om du söker på google. Men runt 100 ohm på primärspolen känns bekant på något sätt. Brukar vara den som går sönder. Om du får ett skitlågt värde, eller inget alls, så eren paj.

CDIn går inte att mäta upp, bara en massa kretsar där inne, finns hur mycket som helst som kan gå fel.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP