Hur mäta upp generatoreffekt på motorcykel?

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Ska montera en spänningsreglering på min gamla Husqvarna militär mc, vet att ljusspolen är utbytt till en med mer effekt. Men det verkar inte gå att få tag på vilken effekt den är på.
Funderar på om det är någon här som vet hur man ska gå tillväga för att mäta upp effekten på den?
Spänningsregleringen är av den typen som kortsluter mot jord.
 
Du kan lasta ned den och mäta när spänningen börjar droppa.
Se till att ha mellan 14 o 14.5 över batteriet iaf, så när spänningen börjar droppa under 13.5V
Vid lite varv har du nog passerat vad som är lämpligt att lasta elsystemet med konstant och fortfarande få laddning
 
Nu är det så att hojen är från 1968 och har i dagsläget varken spänningsreglering eller batteri. Jag har tänkt montera dit en spänningsregulator för att slippa problemet med att den äter lampor.
 
Du kan ju prova med att koppla in en 12 Volt 60/55W H4 lampa till generatortrådarna.
(om du har en 12V generatorspole, annars blir det motsvarande med 6V H4)
Med 12 Volt generatorspole....Då kan du få 60W eller 55W eller 115Watt belastning på generatorn.
Och sedan mäter du spänningen med en växelströmsvoltmeter. När du varvar hojen
Når du 14 Volt AC med en 12V H4 så har du 55W eller 60W eller 115W generator.

Är målet enbart att hindra den äta lampor kan en extra lampa inkopplad serie med befintlig lampa göra susen. Då måste ju generatorn ge dubbla effekten (dubbla spänningen, samma ström) för att orka äta lampa jämfört med idag. Extra lampa placerad på lämplig plats i hojen.

Koppla INTE en extra lampa parallellt med den befintliga. Då fördubblas strömmen genom generatorspolen. Risk för att spolen överhettar=brinner=kortis=inget ljus alls.

Är det så att den har "6V" generatorspole finns ju möjligheten du monterar en 12Volt lampa. Har den "12Volt" generatorspole finns ju möjlighet montera en 24Volt lampa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...genlampor/H4-LAMPA-24V-7570W-P43T-2000032136/
Allt minskar förmågan äta lampa.
 
Last edited:
Du får nog presentera moppen lite mera men antagligen kan du åka till mcskroten och köpa en vanlig regulator och koppla in den på generatorn oavsett om du har 2 eller 3 gula generatortrådar(alla behöver inte kopplas in).Sedan batteri efter det på bara.

Har du schema och lägga upp är saken biff ganska fort
 
Du har med 99.9% säkerhet växelström till ljuset på en sådan maskin, regulatorerna på sådana system brukar jorda mot chassiet för att reglera spänningen.
Är du säker på att det inte finns regulator i nuläget? -Det brukar vara viktigt att dessa har ordentlig jord mot ramen annars skjuter man lampor.

Om regulatorn skall till så skall det vara en för växelström, det finns ställbara sådana vilket kan vara bra.
Gamla husqvarnor brukar ha elsystem från tillverkaren SEM, de värsta elsystemen från SEM brukar som bäst leverera 150-200w om det inte är riktigt exklusiva grejor. Detta kan ge en fingervisning om hur stor regulator du behöver.
Annars kan man prova sig fram genom att lasta på flera lampor, en i sänder tills spänningen sjunker eller lamporna "lyser gult". Lägg ihop märkeffekten på lamporna(exempelvis 55w+20w+10w+5w) så får du fram vilken effekt generatorn kan leverera.
System med växelström brukar man kunna överlasta eller till och med kortsluta utan att de tar skada. i princip är det vad regulatorn gör när den reglerar utspänningen. Därav behovet av ordenlig jord.

Jo, för övrigt är jag ganska säker på att det är uttagen effekt som styr hur stor regulator man behöver. Alltså hur många lampor man har på cykeln och inte vad generatorn kan ge.

Ytterligare edit:

En sådan här skulle passa fint kanske:

http://www.trailtech.net/7003-ac01

Finns beskrivning av inkopplingen under en flik där någonstans som pdf...
 
Last edited:
Är helt säker på att den inte har någon regulator i dagsläget, då jag var med när morfar renoverade elsystemet.
Regulatorn ska enligt uppgift klara 144W 12V.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top