Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
om ventilspelet är fel kan du höra tickande från ventilerna, men oftast så märker du först och främst att hojen kan gå lite ryckigt.
om det handlar om din gsx-r så är det rätt enkelt att kolla ventilspelet. plocka av tank, luftburk och ventilkåpa. sen är det bara att systematiskt kolla ventilspelet med bladmått. passa även på att kolla kamkedjespelet. inte helt ovanligt att orginal kamkedja är dålig på dom hojarna. hade jag varit du så hade jag bytt till en manuell kamkedjesträckare så slipper du framtida bekymmer.
MVH Phille
Tips är att köpa en servicemanual typ Haynes och följa vad som står där. Är inte så svårt om man tar det lugnt och metodiskt och inte stressar. Om man väl måste byta ställa ventiler är det lite mer jobb då en eller båda kammarna ska av men även det är görbart om man tar det lugnt och metodiskt.Hoppas jag får låna tråden, då jag har samma hoj som dig också.
Börjat fundera på att kolla ventilerna jag med, men om man kollar det själv, vad är det man ska kolla efter, och vad är bra mått?
Är det dags att kolla ventilerna så ska du göra det. Ventilspelet blir i vanliga fall mindre och mindre så det är snarare så att ventilerna blir tystare när det är dags att justera. Jag hade dock inte låtit örat bestämma över en så viktig sak..
Med för litet spel bränner du ventilerna och då blir det betydligt dyrare
Litet spel på insugsventilerna märks genom att hojen blir svårstartad.
Att ha en manuell kamkedjesträckare innebär inte att man slipper bekymmer. Varvar man inte nära toppvarv hela tiden under längre stunder som ex. sbk förarna gör behövs ingen manuell sträckare.
En manuell sträckare måste du ha både kunskap och rutin att kolla hela tiden, för löst eller för spänt innebär problem om man inte har kunskap om hur hårt/löst den ska sitta.
jag syftade mer på att man slipper framtida bekymmer i form av att orginal-sträckaren säger upp sig, vilket är ett väldigt vanligt fel på dom motorerna. det är akilles-hälen på dom.
tycker man att det är jobbigt att kolla ventilspelet så kanske en manuell kedjesträckare är fel sak att köpa, men då får man också ta kostnaden att byta ut sin orginal-sträckare när det är aktuellt. äger man hojen i en säsong så lär det säkert inte vara något man behöver bry sig om, men ska man äga hojen under några år så kanske man ska ta sig en funderare.
jag har haft manuell sträckare på min sen jag köpte den eftersom föregående ägare satte dit en sån. jag har kört ca 1300 mil på den och justerat 2 gånger. kollat spelet har jag gjort vid varje service och det är en väldigt lätt sak att kolla. jag varvar väldigt sällan upp den i toppvarv.
MVH Phille
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden