Hur märks felaktigt ventilspel av?

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Hur märker man att ventilspelet börjat bli ostädat? Är det då för sent att åtgärda? Frågan är alltså, kan man köra utan att kolla dom tills hojen börjar gå märkligt?

Börjat bli ostädat = försent att åtgärda? Nej, det är ju då man åtgärdar det.
Lämna in den då, om du tror att det är så?
Enkelt och koncist!:)

Du kan höra tickande från motorn, hojen går sämre när den blir varm då ventilspelet ändras ännu mer pågrund av metallens expandering.

Bästa är att monter bort tank, luftburk och elektroniken som är i vägen och mäta ventilspelet om man är osäker eller vill utesluta just det.

Jag hoppas jag förtydligar dig rätt, hänz, med att tickande ljud = stort ventilspel, alltså det hörs ljudligt när nockarna slår i, därav tickandet.

om ventilspelet är fel kan du höra tickande från ventilerna, men oftast så märker du först och främst att hojen kan gå lite ryckigt.
om det handlar om din gsx-r så är det rätt enkelt att kolla ventilspelet. plocka av tank, luftburk och ventilkåpa. sen är det bara att systematiskt kolla ventilspelet med bladmått. passa även på att kolla kamkedjespelet. inte helt ovanligt att orginal kamkedja är dålig på dom hojarna. hade jag varit du så hade jag bytt till en manuell kamkedjesträckare så slipper du framtida bekymmer.

MVH Phille

om ventilspelet är fel kan du höra tickande från ventilerna, men oftast så märker du först och främst att hojen kan gå lite ryckigt.
om det handlar om din gsx-r så är det rätt enkelt att kolla ventilspelet. plocka av tank, luftburk och ventilkåpa. sen är det bara att systematiskt kolla ventilspelet med bladmått. passa även på att kolla kamkedjespelet. inte helt ovanligt att orginal kamkedja är dålig på dom hojarna. hade jag varit du så hade jag bytt till en manuell kamkedjesträckare så slipper du framtida bekymmer.

MVH Phille

Att ha en manuell kamkedjesträckare innebär inte att man slipper bekymmer. Varvar man inte nära toppvarv hela tiden under längre stunder som ex. sbk förarna gör behövs ingen manuell sträckare.
En manuell sträckare måste du ha både kunskap och rutin att kolla hela tiden, för löst eller för spänt innebär problem om man inte har kunskap om hur hårt/löst den ska sitta.

Grejen är just den att hojen går alldeles utmärkt, men föregående ägare levde efter "går den bra så får ventilerna vara". Så ja, att kolla dom skälv lät mer invecklat i servicemanualen än vad ni får det att låta här. Hojen ska in på allmän service nu i vår, och på det stället ville dom ha 2k till för att kolla spelet, kan va värt i längden, men också tänkvärt att våga kolla själv, till en mkt billigare peng, frågan e väl om man vågar lita på sin egen förmåga =p

Nästan alla motordrivna fordon tickar, så ett tick betyder inte alltid att ventilspelet är för stort.

Men ett för stort/litet spel kan ge större förslitning en nödvändigt.

Last edited:
Hoppas jag får låna tråden, då jag har samma hoj som dig också.
Börjat fundera på att kolla ventilerna jag med, men om man kollar det själv, vad är det man ska kolla efter, och vad är bra mått?

Hoppas jag får låna tråden, då jag har samma hoj som dig också.
Börjat fundera på att kolla ventilerna jag med, men om man kollar det själv, vad är det man ska kolla efter, och vad är bra mått?
Tips är att köpa en servicemanual typ Haynes och följa vad som står där. Är inte så svårt om man tar det lugnt och metodiskt och inte stressar. Om man väl måste byta ställa ventiler är det lite mer jobb då en eller båda kammarna ska av men även det är görbart om man tar det lugnt och metodiskt.

Är det dags att kolla ventilerna så ska du göra det. Ventilspelet blir i vanliga fall mindre och mindre så det är snarare så att ventilerna blir tystare när det är dags att justera. Jag hade dock inte låtit örat bestämma över en så viktig sak..

Med för litet spel bränner du ventilerna och då blir det betydligt dyrare ;)
Litet spel på insugsventilerna märks genom att hojen blir svårstartad.

Är det dags att kolla ventilerna så ska du göra det. Ventilspelet blir i vanliga fall mindre och mindre så det är snarare så att ventilerna blir tystare när det är dags att justera. Jag hade dock inte låtit örat bestämma över en så viktig sak..

Med för litet spel bränner du ventilerna och då blir det betydligt dyrare ;)
Litet spel på insugsventilerna märks genom att hojen blir svårstartad.

Jag håller fullständigt med Svenne 100.

När inte ventilerna stänger exakt när det är tänk påverkas också bränsleblandningen. Vilket också påverkar, framförallt lågfartsegenskaperna. Motorn kan gå lite rykigt helt enkelt för att det blir för mycket eller lite bränsle.
När ventilel stängs är det väldigt viktigt att det sker mjukt och försiktigt, därför är kamprofilen slipad så att det sker på rätt sätt. MEN det förutsätter rätt ventilspel. Så har man rätt spel skonas ventilen och man får längre livslängd.

Så det är inte onödigt att kolla ventilspelet.

Mats

Att ha en manuell kamkedjesträckare innebär inte att man slipper bekymmer. Varvar man inte nära toppvarv hela tiden under längre stunder som ex. sbk förarna gör behövs ingen manuell sträckare.
En manuell sträckare måste du ha både kunskap och rutin att kolla hela tiden, för löst eller för spänt innebär problem om man inte har kunskap om hur hårt/löst den ska sitta.

jag syftade mer på att man slipper framtida bekymmer i form av att orginal-sträckaren säger upp sig, vilket är ett väldigt vanligt fel på dom motorerna. det är akilles-hälen på dom.
tycker man att det är jobbigt att kolla ventilspelet så kanske en manuell kedjesträckare är fel sak att köpa, men då får man också ta kostnaden att byta ut sin orginal-sträckare när det är aktuellt. äger man hojen i en säsong så lär det säkert inte vara något man behöver bry sig om, men ska man äga hojen under några år så kanske man ska ta sig en funderare.

jag har haft manuell sträckare på min sen jag köpte den eftersom föregående ägare satte dit en sån. jag har kört ca 1300 mil på den och justerat 2 gånger. kollat spelet har jag gjort vid varje service och det är en väldigt lätt sak att kolla. jag varvar väldigt sällan upp den i toppvarv.

MVH Phille

Jag hade kanske kunnat överväga att strunta i att kolla, om hojmodellenb var känd för att sällan behöva justeras. Gammel R1:orna är sådana, i alla fall vid 4000-milsservicen. Har haft två och på båda hade samtliga 20 ventiler rätt spel vid kollen.

Får jag då va så fräck att jag använder SH för att leta efter en vänlig själ som kan tänka sig att, självklart emot ersättning, utbilda en mc-novis på ventilkoll någon gång den närmsta månaden i stockholmsområdet (finns själv på söder). Låter det intressant så hör gärna av dig =) Annars verkar det som att servicefirman kommer få lite extra jobb att utföra!

Kom ihåg att det endast "tickar" när ventilspelet är för stort! Inte när det är för litet, vilket det oftast blir!! För litet ventilspel skadar mera än för stort.
Snåla inte med servicen, allt går ganska enkelt att utföra med hjälp av en manual.

jag syftade mer på att man slipper framtida bekymmer i form av att orginal-sträckaren säger upp sig, vilket är ett väldigt vanligt fel på dom motorerna. det är akilles-hälen på dom.
tycker man att det är jobbigt att kolla ventilspelet så kanske en manuell kedjesträckare är fel sak att köpa, men då får man också ta kostnaden att byta ut sin orginal-sträckare när det är aktuellt. äger man hojen i en säsong så lär det säkert inte vara något man behöver bry sig om, men ska man äga hojen under några år så kanske man ska ta sig en funderare.

jag har haft manuell sträckare på min sen jag köpte den eftersom föregående ägare satte dit en sån. jag har kört ca 1300 mil på den och justerat 2 gånger. kollat spelet har jag gjort vid varje service och det är en väldigt lätt sak att kolla. jag varvar väldigt sällan upp den i toppvarv.

MVH Phille

Absolut, köper det du skriver. Men som vanlig gatåkare är det bättre att hålla sig till OEM sträckaren, misstänker man att den är dålig byter man till en ny då tillverkaren antagligen åtgärdat den svaga delen som gör att sträckaren ger med sig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT