Hur märker man att kolven behöver bytas ?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Tja, min DT har gått 2100 mil och kolvbyte rekomenderas var 2000:onde mil, jag märker inte att min motorcyckel börjar gå slöare eller att den ger något tecken på att kolven behöver bytas. Men jag vill ju inte att den ska skära.

Frågan är hur vet man/känner man att kolven behöver bytas ? :confused: Jag hade tänkt urplugga den till sommarn och om jag måste byta kolv så tänkte jag byta kolv då jag tänker urplugga den. Men det kostar ju så satans mykt att lämmna in MC:n på Yamaha Centret och jag är inte bra på att meka så jag vet inte om jag vågar lämna in den (har ju inte hur mycket pengar som helst).:gnissla :mad:
 
2933869 Tja, min DT har gått 2100 mil och kolvbyte rekomenderas var 2000:onde mil, jag märker inte att min motorcyckel börjar gå slöare eller att den ger något tecken på att kolven behöver bytas. Men jag vill ju inte att den ska skära.

Frågan är hur vet man/känner man att kolven behöver bytas ? :confused: Jag hade tänkt urplugga den till sommarn och om jag måste byta kolv så tänkte jag byta kolv då jag tänker urplugga den. Men det kostar ju så satans mykt att lämmna in MC:n på Yamaha Centret och jag är inte bra på att meka så jag vet inte om jag vågar lämna in den (har ju inte hur mycket pengar som helst).:gnissla :mad:
Har du en kompis som kan?
 
Om jag var du skulle jag öppna cylindern och kolla på kolven om den ser ut att må bra.
Om det skulle kännas sämre med dålig kolv, så skulle du ändå inte känna det efter som du sliter den succesivt och därmed vänjer du dig.
Jag skulle byta kolv om du nu ska strypa av. Annars kan det stå dig dyrt, jag menar du måste ju ändå byta kolv inom några hundra mil så varför inte göra det tidigare och minska ras-risk(?).
 
2933898 Nja kan kolla med några kontakter, tror nog jag känner nån som kan. Men hur känner man när själva kolven ska bytas ? (Tänker inte byta nått i onödan;))
Vadå i onödan? Yamaha sätter nog inte 2000 mil på ett kolvbyte för att det är onödigt.

Bara att byta även om det enligt dig inte "behövs."

Riv ner och mät slitaget på kolven.
 
En kol kostar ungefär 1000 kr. Är det verkligen så mycket för att få 2000 problemfria mil till?
 
2000 mil utan kolv byte? hmm själv har jag planer på att byta efter 700...
 
Jag har kört en DT som gått 2700 på en kolv
den gick inte lika bra som polarens (1400mil, samma årsmod)
så var det ett litet missljud eller vad man ska säga, den lät mer metallisk, svårt att förklara men nåt var det

men att den gått så långt skulle ses som ett friskhetstecken :rolleyes:
 
När hojen börjar gå dåligt på höga varv, det kan vara så att du inte når till maxvarv när du kör på högre växlar. När kolven och ringarna har slitits så tappar den komprimation och därmed inte orkar varva ordentligt (när du kör).

Men om du nu säger att du har kört med strypningarna så har de kanske inte slitits så värst mycket då du inte har kunnat maxvarva den.

Jag hade iaf bytt kolv + ringar. Ingen ide att ta risken, och så slipper du oroa dig.

Såhär blev det på min gamla CRM och nu på min RG med.

Och det är heller inte svårt att byta dessa. bara plocka loss cylindern så har du kolven där.

Good luck :tummenupp
 

Men om du nu säger att du har kört med strypningarna så har de kanske inte slitits så värst mycket då du inte har kunnat maxvarva den.

På tal om strypningar, min DT är reggad på 9kw och den är strypt genom topplocket och i röret, MEN det är inte en import ?:confused: :va

Har läst att i Tyskland är dom strypta via topplocket och röret och får bara gå i 80km/h, och min går bara i 80km/h.:död Jag fattar inte hur och varför den är strypt som dom i Tyskland (och endå inte importerad).
Men iaf min DT har alltid varit strypt då förra ägaren ägde den och då bör den ochså vart strypt då dom andra 7 ägarna ägde den eftersom jag inte hittar någon anledning till att strypa ner den till 80km/h och regga om den.:va

Så vi utgår ifrån att den alltid har vart strypt till 80km/h.
 
Kolla samtidigt vad det sitter för munstycke i. Så att inte det är sänkt iom strypningen. För då kan det vara idé att hitta en bra bestyckning innan du byter kolv (vilket jag tycker du skall göra oavsett om den ser fin ut eller inte).

Anledningen till det är att jobbigt att exprimentera med en renovering då man itne vill att den skall gå för snålt. :tummenupp
 
Känner man att hojen går sämre så var det dags att byta kolven för länge sedan. Vissa gånger är det första man känner att bakhjulet låser för att den sedan länge utslitna kolven eller ringarna till slut har gett upp och gått i bitar... :näsblod
 
det har inget med behöva att byta att göra...Om det är intervaller på 2000 mil så är det det som gäller klart slut
 
det har inget med behöva att byta att göra...Om det är intervaller på 2000 mil så är det det som gäller klart slut

en fråga, vad vet du om det?
hands on experience? jätte insatt på DT?

det är som sagt bara rekommenderat att byta då
inte så jättepetigt med andra ord
dom klarar ju mer ibland men för att vara på den säkra sidan så kan man ju byta
 
Gör som alla andra säger, byt.

Lika bra att byta nu när du ändå har tid. Lite drygt att plocka ner den sen i sommaren.
 
När den har skurrigt vet du att du skulle bytt för 100 mil sen.
 
en fråga, vad vet du om det?
hands on experience? jätte insatt på DT?

det är som sagt bara rekommenderat att byta då
inte så jättepetigt med andra ord
dom klarar ju mer ibland men för att vara på den säkra sidan så kan man ju byta



Nä men asså, om det står att man ska byta vid 2000 så ska man det..det är inte meningen att man ska köra tills den skär. aja om man kör 2100 är la inte hela världen
 
jag går i samma tankar, men är inte riktigt där än. min har bara gått 1500 mil.
Varför inte byta egentligen? Förr eller senare så kommer du antagligen behöva byta iaf så. Billigare och antagligen mer lägligt att bara byta kolven nu än mer prylar senare.
Får man fråga vad du gav för den DTn om den bara gick i 80 av okänd anledning? Om det inte är import så låter det lite misstänkt.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top