Hur lyfter ni i och ur motorn ur ramen?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Som ämnet lyder, hur gör ni egentligen? En motor väger ju en bit, och det är nog få som lyfter upp den med ena handen och sätter i bultarna med den andra :hihi Jag har i timtal vinglat med domkraft, spännband runt ramen för att dra den rätt, åkallat satan och blivit mycket gråhårigare. Alternativt lagt hojen å skjutit i motorn från sidan.
Nu har jag börjat fundera på att lägga två slingor rep runt motorn och ha block å talja i taket, men den ska ju iaf komma rätt i tre axlar... :huvet
Hur gör ni andra egentligen?

Last edited:
Det är lite olika på olika motorer, men det vanligaste "garage" sättet är att sätta motorn på en rejäl domkraft och styra in den så att man kan sätta fast motorn med den långa genomgående bulten längst bak/ner först, då e den fixerad i bakkant, sen så är det bara att lyfta den i framkant så kommer dom andra bultarna automatiskt.

Så har det vart iaf för mig dom ggr jag rivit ner min Hayabusa iaf, det var nada problemas.

Som sagt, depåstöd eller liknande så att hojen står rakt är att föredra med

Lycka till :tummenupp

Två polare blir svårt att ragga upp :gnissla Å handtruck (= pallyft?) råder det viss brist på :rolleyes:
Då var det det där emd domkraft då, fast enda ickesluttande stället under min motor är oljepluggen, och den känns lite sisådär att sätta domkraften mot :va

Träkloss mellan motor och domkraft? Själv ställer jag den på knät och styr med ena handen medans jag trycker i första skruven med andra. Men sen väger ju highlandspisen lite mer lagom :D (på sukkan slog jag stropp runt motorn och "hissade" upp med motorlyft genom ramen. tank borta alltså)

Jag har lyft min för hand, pillat in bult själv. Fördelen med twin är att man kan vila bakra avgasflänsen på svingen medans man siktar in bulten.

En gång fick pappsen pilla in bulten, men det gör jag inte om.
Han skulle prompt försöka bestämma. Det godtar vi ikke. :hihi

Jag har lyft upp hojen på depåstöd och sen domkraft. 3-4ggr har jag gjort så, inga problem. Själv då också.

Två polare blir svårt att ragga upp :gnissla Å handtruck (= pallyft?) råder det viss brist på :rolleyes:
Då var det det där emd domkraft då, fast enda ickesluttande stället under min motor är oljepluggen, och den känns lite sisådär att sätta domkraften mot :va

Vaddå svårt att ragga upp!? Du har ju hela klubben att fråga pukko :tungan

Ring mig nästa gång :tummenupp

I morgon och på lördag är jag upptagen däremot. Söndag är fritt.

Vaddå svårt att ragga upp!? Du har ju hela klubben att fråga pukko :tungan

Ring mig nästa gång :tummenupp

I morgon och på lördag är jag upptagen däremot. Söndag är fritt.
Jaja :rodnar

Fast jag har lyft ur motorn, klyvt den, skruvat ihop å fått i den i ramen ikväll, men tack iaf :)

Jag åkte förbi Jula och köpte deras block å talja för 199kr: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=334055
Sedan tog jag två spännband runt motorn, på vardera sida om mittersta två cylindrarna så att säga. I dom satte jag ena kroken och den andra i taket. Polka fick iofs bistå med att dra i snöret, men det hade gått alldeles utmärkt att göra själv också :tummenupp Motorn gick att vrida lite i spännbanden, och dom gick att dra åt mer för att luta den rätt :tummenupp Väldigt mycket smidigare än att fippla med domkraft :)

Är du ensam är det bara sätta den i knät och pressa upp, är du 2st är det inga problem med handkraft, när den sitter på plats är det bara släppa med en hand och trä in en bult.

Det jag gjorde sist när jag skulle ha i motorn på min SRAD var att demontera gaffelkronan komplett med gaffflar och allt, därefter lägga hojen över motorn.

Efter att ha skruvat fast motorn i ramen är det bara att lyfta i ramen så att gaffelkronan prickar i styrhuvudet. Behövs inte mer än handkraft :tummenupp

Enkelt och smidigt, men förutsätter dock att du har ett depåstöd därbak.

*/ ?>
Back