Hur lyfter man Ducati Monster -97 fram byte styrlager?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har ett depåställ bak, testat att lyfta lite under motorn med domkraft och en kraftig träbit. Men det verkar funka dåligt, måste ma ha en motorlyft eller nåt och lyfta fram i ramen bakom styrkronan. Jag är utomhus och har inte några takbjälkar…

Det är en Monster 900 1997

Jag har ett depåställ bak, testat att lyfta lite under motorn med domkraft och en kraftig träbit. Men det verkar funka dåligt, måste ma ha en motorlyft eller nåt och lyfta fram i ramen bakom styrkronan. Jag är utomhus och har inte några takbjälkar…

Det är en Monster 900 1997
Har du en släpvagn?
Jag har ett stålrörsstativ som funkar att grensla hojen med och lyfta med ett bra lastband.
Du får gärna låna det ett par dagar. Du får lämna någon liten pant så det kommer hem igen :-)

Framhjulslyft?

Ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan är ett sätt. Ett annat är att du tar två lika höga trappstegar som du ställer på var sida om om hojen i höjd med styret och lägger en kraftigare regel/balk tvärs över och med hjälp av den som du sen lyfter upp framändan med ett spännband. Funkar i nödfall om man är försiktig och inte rycker och sliter som en galning.

Det är nog lite pyssligt att byta styrlager med hojen på en lyft i gaffelkronan.
Jag har i o f s inte provat utan hängt upp framänden fritt när jag gjort det.

En verkstadskran funkar. Eller att köpa lite brädor och bygga en ställning över hojen du kan hänga den i.
Annars finns ju Abbas skylift.

Ett fynd i diket för många år sedan.
Lär inte krokna i första taget.

Bifogat

• 20210702_182452.jpg
    20210702_182452.jpg
    2.8 MB · Visningar: 42
Tack för alla bra tips, jag hittade en vagga av metallrör, jag fick plåttakskivorna levererade i den. Reste upp den och hängde upp den i två rejäla spännband.

Det är nog lite pyssligt att byta styrlager med hojen på en lyft i gaffelkronan.
Jag har i o f s inte provat utan hängt upp framänden fritt när jag gjort det.
Ja visst fan man får inte av underdelen på styrkronan. Jag har för mig att jag satte en pallbock på varje sida av ramen, i mitten där fotpinnarna är skruvade. Jag fick ta bort avgasröret för att det skulle gå på ett par av hojarna men annars blev det stadigt och bra.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti