hur ligger det till med fartkameror?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Hur funkar det om jag kör mammas bil förbi en fartkamera. Får hon böterna? Kollar dom bilder på närmaste släktingarna och skickar notan till mig eller är det så att ingen får några böter alls ifall det inte är hon som äger bilen som kör den? Kör mellan älvsbyn och umeå då och då så det vore kul att veta.

e de verkligen så me dem nya kamerorna..hört ganska mycket om att det är nya regler på de gamla kamerorna så att böter skickas till ägaren av bilen oavsett...

AndreasNo skrev:
2543657 e de verkligen så me dem nya kamerorna..hört ganska mycket om att det är nya regler på de gamla kamerorna så att böter skickas till ägaren av bilen oavsett...

Polisen kollar bilder mot körkortregister. även de som bor på samma adress.

Liknar någon det som visas på fartkamerabilden sänds böter, annars inte.

Finns ingen angivarlag, å mamman blir inte börfälld för att någon annan kört bilen.

Gabor skrev:
2543700 Polisen kollar bilder mot körkortregister. även de som bor på samma adress.

Liknar någon det som visas på fartkamerabilden sänds böter, annars inte.

Finns ingen angivarlag, å mamman blir inte börfälld för att någon annan kört bilen.

Hur säker är du på detta?.. jag vet att så är fallet med dem gamla kamerorna, men såvitt jag hört från olika personer så gäller nya regler för demnya kamerorna.

Detta är nåt som är ganska viktigt för min del då min pendlingsväg till jobbet har blivit bombarderad av dem nya kamerorna :gnissla

AndreasNo skrev:
2543720 Hur säker är du på detta?.. jag vet att så är fallet med dem gamla kamerorna, men såvitt jag hört från olika personer så gäller nya regler för demnya kamerorna.

Detta är nåt som är ganska viktigt för min del då min pendlingsväg till jobbet har blivit bombarderad av dem nya kamerorna :gnissla

Infon som jag fick av en polis på just den frågan.

Heter dom fartcameras på engelska isf?

Fartcameras -they'll blow you away!!

AndreasNo skrev:
2543720 Hur säker är du på detta?.. jag vet att så är fallet med dem gamla kamerorna, men såvitt jag hört från olika personer så gäller nya regler för demnya kamerorna.

Hur funkar det om ägaren är ansvarig om någon drar en kamera i en lustig hastighet och det blir tal om återkallesle av lappen med din teori, din fassa ligger nog pyrt till isf.

Bus-Bo skrev:
2543803 Hur funkar det om ägaren är ansvarig om någon drar en kamera i en lustig hastighet och det blir tal om återkallesle av lappen med din teori, din fassa ligger nog pyrt till isf.

Då kanske man måste se vem som kör?.. :D

Fakk, varför har ja fått så mkt felaktig info om att de kvittar vem som kör på de nya kamerorna då, gaah.. kan man brassa helvete till jobbet även i framtiden :D

AndreasNo skrev:
2543789 O du e fortfarande säker på att detta även gäller nya kamerorna...

Trafikpoliser o deras koll på saker o ting kan ju va lika me noll:D

Det har ingenting med vilka kameror som sitter monterade, utan om lagen som inte tillåter myndigheter att bötfälla en bilägare utan vidare.

Kan tyckas som en underlig lag, men så är det och så förblir det under överskådlig framtid.

AndreasNo skrev:
2543806 Fakk, varför har ja fått så mkt felaktig info om att de kvittar vem som kör på de nya kamerorna då, gaah.. kan man brassa helvete till jobbet även i framtiden :D
Kanske därför att det har cirkulerat rykten i flera år om att det ska införas ägaransvar? Ungefär som att det varje år dyker upp rykten vid ungefär den här tiden på året om att prövotiden på körkortet ska ökas till 4-5år efter årskiftet, något som inte har inträffat under de snart tio år år som jag har hört det ryktet...

sweborn skrev:
2543960 Det har ingenting med vilka kameror som sitter monterade, utan om lagen som inte tillåter myndigheter att bötfälla en bilägare utan vidare.

Kan tyckas som en underlig lag, men så är det och så förblir det under överskådlig framtid.

Fan så gött... såvitt jag hade hört från flera håll så hade dem fått till nya lagar på de nya kamerorna... geee så skönt..då kan man åka till jobbet i lugn o ro om en vecka :D

AndreasNo skrev:
2543981 Fan så gött... såvitt jag hade hört från flera håll så hade dem fått till nya lagar på de nya kamerorna... geee så skönt..då kan man åka till jobbet i lugn o ro om en vecka :D

igen, det har inte med kamerorna att göra, utan lagen som säger det.

man måste kunna fastställa vem som kört , inte vem som äger fordonet....fortfarande.:tummenupp

honkiie skrev:
2543638 Kör mellan älvsbyn och umeå då och då så det vore kul att veta.

Dom kamerorna har inte varit inkopplade, men nu i veckan (tror jag det var) skulle dom kopplas in.

Jag har haft sån jäkla otur att en bil med kula har backat på mig mitt i nummerplåten fram, det blev bara några små plastbitar kvar runt skruvarna, resten sopade jag ihop och slängde under passagerarstolen.
Jag blev så upprörd att jag inte ens har orkat skruva fast den nya plåten än, den ligger i garaget och fästes med dubbelhäftande tejp till besiktningen.
Det har funkat dom senaste åren...

GuW skrev:
2544313 Dom kamerorna har inte varit inkopplade, men nu i veckan (tror jag det var) skulle dom kopplas in.

Jag har haft sån jäkla otur att en bil med kula har backat på mig mitt i nummerplåten fram, det blev bara några små plastbitar kvar runt skruvarna, resten sopade jag ihop och slängde under passagerarstolen.
Jag blev så upprörd att jag inte ens har orkat skruva fast den nya plåten än, den ligger i garaget och fästes med dubbelhäftande tejp till besiktningen.
Det har funkat dom senaste åren...

den är bra, halvtrasig skyllt, inte alltid att man ser den :rolleyes: :tummenupp

Men vad ni säger är iallafall att det inte är ägaransvar? Bilen står på mamma och jag är skriven i umeå så om kamerorna ser mig borde inget hända. Förutom att dom kanske skickar några brev där de frågar vem som använt bilen?

honkiie skrev:
2544585 Men vad ni säger är iallafall att det inte är ägaransvar? Bilen står på mamma och jag är skriven i umeå så om kamerorna ser mig borde inget hända. Förutom att dom kanske skickar några brev där de frågar vem som använt bilen?

just så...ner med solskydd, på med solbrillor...stora.:tummenupp

Dom skulle ju sätta upp en på bogesund, har inte sett den än, är jag blind eller?

Sen blev jag omkörd på väg till norrtälje precis vi fart kamran, den utlöste och jag lär va med på bild trots att det va bilen som körde om mig som marcha 160, Säg att jag hade kört bil i laglig fart och detta hade hänt finns det inte risk för att jag åker fast då?

honkiie skrev:
2544585 Men vad ni säger är iallafall att det inte är ägaransvar? Bilen står på mamma och jag är skriven i umeå så om kamerorna ser mig borde inget hända. Förutom att dom kanske skickar några brev där de frågar vem som använt bilen?

Min mamma fick inga bilder när jag var på turné med hennes bil ToR göteborg, trots att jag är ganska säker på att dom har bilder nog att göra en bok om min roadtrip.

prulle skrev:
2544609 Dom skulle ju sätta upp en på bogesund, har inte sett den än, är jag blind eller?

Sen blev jag omkörd på väg till norrtälje precis vi fart kamran, den utlöste och jag lär va med på bild trots att det va bilen som körde om mig som marcha 160, Säg att jag hade kört bil i laglig fart och detta hade hänt finns det inte risk för att jag åker fast då?

Näpp, det är heldre fria än fälla som gäller, och troligtvis friar dom även han som låg på yttern eftersom dom inte kan vara 100% säker på att det inte var du som körde om på innern.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...