Hur lagar man aluminiumskador ??

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Hej på er..

Behöver hjälp med en grej.

Jag har en mindre skada på mon högra motorkåpa som gör att den läcker ut olja...

Och jag har inte hittat ngn bättre beg kåpa så hur gör jag får att laga hålet ??

TIG har jag inte tillgång till men har däremot hittat detta

http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-214010

Är det ngn som har bra tips ??

// Tobbe

har lagat såna hål med Plastic steel på ett gäng cross hojar och på två gat cyklar funkar :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Bushojjen skrev:
2662041 Hej på er..

Jag har en mindre skada på mon högra motorkåpa som gör att den läcker ut olja...

Och jag har inte hittat ngn bättre beg kåpa så hur gör jag får att laga hålet ??

// Tobbe

Kan du inte istället köpa en begagnad motorkåpa från nån mc-skrotfirma? prova att ringa till Bike i trollhättan, eller nån annan som säljer begagnade delar. En begagnad kåpa kanske bara kostar ett par hundralappar, bättre än laga själv och inte veta hur det blir.

Last edited:
Alutite fungerar rätt bra till mindre saker som ditt läckage om du vill reparera din kåpa. Alutite är väldigt dyrt om man jämför med vad det kostar om man skulle TIG:a. Men det är ju så att alla inte har tillgång till en bra AC/DC TIG och en duktig svetsare.
Men ska du köra med Alutite så se till att du har en varm och koncentrerad gaslåga.

Bushojjen skrev:
2662041 Hej på er..

// Tobbe

Prova kemisk metall

Kemisk metall med föregånde rengörning funkar utmärkt.

Att svetsa i motorkåpor brukar vara lite lömskt då det kan vara udda legeringar i dom.

Alutite är inte en svetsmetod utan en hårdlödning.
En sak man bör tänka på med kemisk metall är att den kan ibland få problem med kombinationen värme och kemikalier. Men visst är det en jätteenkel metod som man kan prova.
Har lagat ett termostathus med det och det funkade bra i drygt 300mil på en bilmotor. Provade att laga ett läckage på en oljekylare med det. Det höll drygt två vändor till tobaksaffären :-(

Alutite och TechnoWeld är en zinklegering som löder aluminiumkåpor på ett nafs. Se till att bränna/värma bort oljan och sen slippappra metallrent. Går sen att slipa till så att skadan inte syns alls.

Träna på något annat än kåpan först så att du får en feeling över hur mycket värme som åtgår och hur pass försiktig du behöver vara för att inte helt smälta sönder din trasiga kåpa.

andersbrink skrev:
2662239 Alutite och TechnoWeld är en zinklegering som löder aluminiumkåpor på ett nafs. Se till att bränna/värma bort oljan och sen slippappra metallrent. Går sen att slipa till så att skadan inte syns alls.

Träna på något annat än kåpan först så att du får en feeling över hur mycket värme som åtgår och hur pass försiktig du behöver vara för att inte helt smälta sönder din trasiga kåpa.

Som brinken säger, du måste få bort oljan ur sprickan och ur porerna runt om. Lycka till.

andersbrink skrev:
2662239
Hehe, du skulle sett hur det såg ut första (och andra...) gången jag testade Alutite :D Tur att de delarna bara var provbitar som inte skulle sitta på min hoj...

Jahkov skrev:
2662146 Alutite är inte en svetsmetod utan en hårdlödning.
En sak man bör tänka på med kemisk metall är att den kan ibland få problem med kombinationen värme och kemikalier. Men visst är det en jätteenkel metod som man kan prova.
Har lagat ett termostathus med det och det funkade bra i drygt 300mil på en bilmotor. Provade att laga ett läckage på en oljekylare med det. Det höll drygt två vändor till tobaksaffären :-(

Jo,, för en som kan bygga laserbalkar från skräp plåt så litar jag fullständigt på ditt ord.. :tummenupp

Jahkov skrev:
2662146 Alutite är inte en svetsmetod utan en hårdlödning.

Nästa sak att tänka på är att om det inte fungerar med kemisk metall så är det snudd på att man kan slänga delen. Det är ett rent helvete :huvet att försöka svetsa en sådan kåpa efteråt och oftast blir resultatet kasst.

Men svetsar eller löder man ihop det och det är en pora kvar som det sakta fuktar genom är kemisk metall ok att använda.

Bushojjen skrev:
2664064Vad använde du för spackel ??
Problemet med min skada är att den sitter precis vid ett bulthål i framkant..
Men det kanske funkar i alla fall... ?

Biltemas metallspackel. Sitter skadan vid ett bulthål så kanske du får bygga upp i flera omgångar för att få tilll det, men det skall nog gå att fixa.
Posta en bild så vi får se hur elendet ser ut. :tummenupp

Silverryggen skrev:
2665638 Biltemas metallspackel. Sitter skadan vid ett bulthål så kanske du får bygga upp i flera omgångar för att få tilll det, men det skall nog gå att fixa.
Posta en bild så vi får se hur elendet ser ut. :tummenupp

Eländet är löst, fick tag i en beg kåpa men jag tänkte för sakens skull försöka laga skiten och posta lite bilder på misslyckandet efter ngr pilsner på julafton el så...

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back